Odovtos - International Journal of Dental Sciences ISSN Impreso: 1659-1046 ISSN electrónico: 2215-3411

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/Odontos/oai
Diagnóstico de asimilación de la teoría de pulpotomía para la elaboración de una guía visual como estrategia didáctica
PDF (Español (España))

Keywords

assimilation
accomodation
pulpotomy
didactic
visual guide
Assimilation
accomodation
pulpotomy
didactic
visual guide

How to Cite

Téllez Tercero, C. (2014). Diagnóstico de asimilación de la teoría de pulpotomía para la elaboración de una guía visual como estrategia didáctica. Odovtos - International Journal of Dental Sciences, (14), 27–31. Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/Odontos/article/view/14315

Abstract

A diagnosis was made of assimilation and accommodation based on the theoretical knowledge of “Pulpotomy treatment” among the 5th year students before making their first clinical treatment in this area. As a result of this survey it became clear that students memorize theoretical concepts learned in previous courses but without carrying out a genuine process of assimilation and accommodation of these concepts.

The group of 42 students during O-0540 (Pediatric Dentistry and Orthodontics Clinic I) was divided randomly in two equal parts: a control group and study group.

The Visual Guide Pulpotomy Treatment was developed as a didactic tool, to illustrate the procedure to the students in the study group, in order to facilitate the development of clinical skills before the clinical procedure, whereas the control group were provided with the Visual Guide after the procedure.

Both groups agneed that the Visual Guide material of prime importance was as a complement, making them feel more confident in carrying out the treatment, reducing the stress and anxiety that generates facing this procedure for the first time.

PDF (Español (España))

References

Acuña, C. El curriculum como el gestor del pensamiento y la acción del futuro odontólogo. Revista de Odontología Pediátrica. Consultado el 15 de abril de 2010. www. encolombia.com

Battro, A. (1969). Las teorías en el pensamiento de Jean Piaget. Editorial EMECE. Pp. 311-341.

Curso: Bases Teóricas de la Psicología y Epistemología Genética. Maestría en Psicopedagogía, UNED, I Cuatrimestre, 2010.

De Zubiría, M. (2003). Enfoques Pedagógicos y Didácticos Contemporáneos. FiDC, pp. 229-266.

Gros, B.; Romaña, T. (2004). Ser Profesor. España, Ediciones Octaedro, S.L. pp. 21-36.

McDonald’s. (2002). Odontología del Niño y del Adolescente. México, Panamericana. pp. 123-176.

Medina, M., Albarracin, S. Estudio de la correlación entre el número de alumnos y su rendimiento académico. Facultad Odontología UNLP. Argentina. Consultado el 15 de abril de 2010. www.inpeau.ufsc.br/coloquio03/ Completos/ALBARRACIN4.doc.

Méndez, Z. (2008). Aprendizaje y Cognición. San José, C.R.: UNED.

Ortiz, M. El constructivismo en la Tutoría en el Postgrado de Ortodoncia. Facultad de Odontología UMSNH. Consultado el 15 de abril de 2010. www.didactica.umich.mx.

Programa del Curso O-0540, Odontología Infantil. I Semestre, 2010.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.