Actualidades en Psicología ISSN Impreso: 0258-6444 ISSN electrónico: 2215-3535

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/oai
Influence of Sociodemographic Variables on Anxiety and Academic Achievement in Adolescence: The Pluricultural Context of Ceuta
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

anxiety
academic achievment
diversity
multicultural context
ansiedad
rendimiento académico
diversidad
contexto pluricultural
anxiety
academic achievment
diversity
multicultural context
anxiety
academic achievment
diversity
multicultural context

How to Cite

Pulido Acosta, F., & Herrera Clavero, F. (2019). Influence of Sociodemographic Variables on Anxiety and Academic Achievement in Adolescence: The Pluricultural Context of Ceuta. Actualidades En Psicología, 33(126). https://doi.org/10.15517/ap.v33i126.32351

Abstract

The main objective of this paper is to analyze the types and levels of Anxiety and Academic Achievement according to age, gender, culture and socioeconomic and cultural, as well as the relationships between both variables. We focused on 811 participants 71.6% of whom were Muslims and 28.4% Christian; 46.1% male and 53.9% female. The techniques used in this survey were the STAIC (Spielberger, 2001) as well as the students’ grades. The results reflect medium-low levels in Anxiety and medium levels in Achievement. Anxiety is influenced by age, gender, culture and status. Academic Achievement is influenced by age, culture and socioeconomic and cultural. There is no statistically significant relationship between Anxiety and Achievement, except in Mathematics, increasing as the Anxiety scores are lower.

https://doi.org/10.15517/ap.v33i126.32351
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Balongo, E., & Mérida, R. (2016). El clima de aula en los proyectos de trabajo. Perfiles Educativos, 38(152), 146-162.

Caballero-Dominguez, C. C., Suárez-Colorado, Y. P., & Bruges-Carbono, H. D. (2015). Characteristics of Emotional Intelligence in a Group of Higher Education Students with and without Suicidal Ideation. Revista CES Psicología, 8(2), 138-155.

Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 56-73. doi: 10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13858

Cervini, R., Dari, N., & Quiroz, S. (2014). Estructura familiar y Rendimiento Académico en países de América Latina. Los datos del Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(61), 569-597.

Contreras, F., Espinosa, J. C., Esguerra, G., Haikal, A., & Rodríguez, A. (2005). Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes. Perspectivas en psicología 1(2), 183 - 194

Gómez-Castro, J. L. (1986). Rendimiento escolar y valores interpersonales: Análisis de resultados en E.G.B. con el cuestionario SIV de Leonardo V. Gordon. Bordón, 262, 257-275.

Gómez-Garibello, C. & Chaux, E. (2014). Agresión relacional en preescolar: variables cognoscitivas y emocionales asociadas. Universitas Psychologica, 13(2), 565-574. doi: 10.11144/Javeriana.UPSY13-2.arpv

Gómez-Ortiz, O., Casas, C., & Ortega-Ruiz, R. (2016). Ansiedad social en la adolescencia: factores psicoevolutivos y de contexto familiar. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 24(1), 29-49.

Herrera, F. (2000). La inmigración extranjera no comunitaria y la convivencia en contextos concretos: el caso de Ceuta. En Instituto de Estudios Ceutíes, Monografía de los cursos de Verano de la Universidad de Granada en Ceuta (12ª ed., pp. 357-359). Ceuta: Instituto de Estudios Ceutíes-Universidad de Granada.

Kushnir, J., Gothelf, D., & Sadeh, A. (2014). Nighttime fears of preschool children: A potential disposition marker for anxiety? Comprehensive Psychiatry, 55(2), 336–341. doi: 10.1016/j.comppsych.2013.08.019

Martínez-Monteagudo, M. C., Inglés, C., & García-Fernández, J. M. (2013). Evaluación de la ansiedad escolar: revisión de cuestionarios, inventarios y escalas. Psicología Educativa,19, 27-36. doi: 10.5093/ed2013a5

Matesanz, A. (2006). Datos para la adaptación castellana de la Escala de Temores (FSS). Análisis y Modificación de Conducta, 32(144), 521-551.

Moreno-Rosset, C., Arnal-Remón, B., Antequera-Jurado, R., & Ramírez-Uclés, I. (2016). Anxiety and psychological wellbeing in couples in transition to parenthood. Clínica y Salud, 27, 29-35. doi: 10.1016/j.clysa.2016.01.004

Pinto, B. M. D. C., Dutra, N. B., Filgueiras, A., Juruena, M. F. P., & Stingel, A. M. (2013). Diferenças de gênero entre universitários no reconhecimento de expressões faciais emocionais. Avances en Psicología Latinoamericana, 31(1), 200-222.

Pulido, F., & Herrera, F. (2016). Miedo y rendimiento académico en el contexto pluricultural de Ceuta. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 185-203. doi: 10.6018/rie.34.1.207221

Quiceno, J. M., & Vinaccia, S. (2015). Calidad de vida, fortalezas personales, depresión y estrés en adolescentes según sexo y estrato. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(2), 155-170.

Ranoyen, I., Jozefiak, T., Wallander, J., Lydersen, S., & Indredavik, M. S. (2014). Self-reported social anxiety symptoms and correlates in a clinical (CAP) and a community (Young-HUNT) adolescent sample. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 49, 1937-1949.

Roth, G., Benita, M. Amrani, C., Shachar, B. Asoulin, H., Moed, A... & Kanat-Maymon, Y. (2014). Integration of negative emotional experience versus suppression: Addressing the question of adaptive functioning. Emotion, 14(5), 908–919.

Soriano, E. & González, A. J. (2013). Las competencias emocionales en el ámbito afectivo-sexual de los adolescentes autóctonos e inmigrantes. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 133-149. doi: 10.6018/rie.31.1.150531

Spielberger, C. D. (2001). STAIC. Cuestionario de Ansiedad Estado/Rasgo en niños. Madrid: TEA.

SPSS Inc. Released (2011). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 20.0. Armonk, NY: IBM Corp.

Victor, M. & Ropper, A. (2002). Principios de neurología. México: McGraw-Hill.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.