Questionnaire: Level of knowledge of the urban population about agroecological foods
DOI:
https://doi.org/10.15517/am.v34i1.48359Keywords:
Delphi method, internal consistency, construct dimensionality, construct validityAbstract
Introduction. Food consumption affects the environment, so it is necessary to investigate what level of knowledge the urban population has about the origin of the food they consume. Objective. To design, validate, and determine the reliability of an instrument to assess the level of knowledge that the urban population has regarding agroecological foods. Materials and methods. The work was developed at the Universidad Central de Ecuador in Quito, Ecuador, during the period 2020-2021. The type of research was exploratory-descriptive, with a non-experimental design and stratified non-probabilistic sampling. The content of the instrument was evaluated using the Delphi method with the participation of seventeen experts. Two pilot tests were applied to 370 and 1323 participants. The internal consistency and the homogeneity index were determined using Cronbach’s Alpha. The dimensionality of the construct was established with the Cronbach-Mesbah curve. Construct validity was assessed with factor analysis. Results. The content validity showed a value greater than 75 % of convergence between experts. In the internal consistency validation, Cronbach’s Alpha was 0.9 and the homogeneity index was greater than 0.2. In the study of the dimensionality of the construct, the Cronbach-Mesbah curve indicated that the unidimensionality was fulfilled throughout the instrument. In the construct validity in the factor analysis, it was observed that the Kaiser-Meyer-Olkin measure was 0.753. Bartlett’s sphericity was 0.000 and the factor extraction test was greater than 77 %. Conclusions. The instrument achieved high validity and reliability both in its content assessed by experts, and in its internal consistency, dimensionality, and construct validity performed by statistical methods. The instrument is reliable and can be applied in the urban population.
Downloads
References
Bertram, D. (n.d.). Likert scales … are the meaning of life (CPSC 681 - Topic report). Poincare. http://poincare.matf.bg.ac.rs/~kristina/topic-dane-likert.pdf
Cabezas Mejía, E., Andrade Naranjo, D., & Torres Santamaría, J. (2018). Introducción a la metodología de la investigación científica. Universidad de las fuerzas Armadas.
Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J. R., & Donado Campos, J. (2003). La encuesta como tecnica de investigacion. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos. Atención Primaria, 31(8), 527–538. https://bit.ly/3sDc4eV
Celina Oviedo, H., & Campos Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572–580.
Chaparro Africano, A., & Franco Chocue, L. (2020). Consumidores y consumo de productos agroecológicos en los Integrantes de la Red de Mercados Agroecológicos de Bogotá, Región – RMABR. Cooperativismo & Desarrollo, 28(117), 1–36. https://doi.org/10.16925/2382-4220.2020.02.04
Cohen, N., & Gómez Rojas, G. (2019). Metodología de la Investigación ¿para qué? In P Boucheron, & N. Kwiatkowski (Eds.), ¿Qué es el buen gobierno? (Capítulo 2). Teseo. https://bit.ly/3PnUyF7
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162–167. http://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/430/397
Elosua Oliden, P., & Zumbo, B. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenada. Psicothema, 20(4), 896–901. https://www.psicothema.com/pi?pii=3572
Fernández-Ávila, D., Rojas, M. X., & Rosselli, D. (2020). El método Delphi en la investigación en reumatología: ¿lo estamos haciendo bien?. Revista Colombiana de Reumatologia, 27(3), 177–189. https://doi.org/10.1016/j.rcreu.2019.04.001
Frías-Navarro, D. (2022). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf
George Reyes, C., & Trujillo Liñan, L. (2018). Aplicación del método Delphi modificado para la validación de un cuestionario de incorporación de las TIC en la práctica docente. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 11(1), 113–135. https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.007
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (11.0 update, 4th ed.). Allyn & Bacon. https://bit.ly/3whZxjd
Gómez Mejías, A., Cerrada Valero, R., & Rangel Vásquez, R. (2018). Validez del material educativo de un programa de educación ambiental- sanitario no formal. Educere, 22(71), 131–152.
Guasch, O., & Ribas, T. (2013). La entrevista en la investigación cualitativa sobre la didáctica de la lengua. Cultura y Educacion, 25(4), 483–488. https://doi.org/10.1174/113564013808906852
Hattie, J. (1985). Methodology review: Assessing unidimensionality of tests and items. Applied Psychological Measurement, 9(2), 139-164. https://doi.org/10.1177/014662168500900204
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Linstone, H., & Turoff, M. (Eds.) (2002). The Delphi method techniques and applications. Foresight. http://www.foresight.pl/assets/downloads/publications/Turoff_Linstone.pdf
López-Gómez, E. (2018). El método delphi en la investigación actual en educación: Una revisión teórica y metodológica. Educacion XX1, 21(1), 17–40. https://doi.org/10.5944/educxx1.20169
Martín Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión, 5(17), 23–29. https://bit.ly/38weoxk
Martínez Castilo, R. (2004). Fundamentos culturales, sociales y económicos de la agroecología. Ciencias Sociales, 103-104(I-II), 93–102. https://bit.ly/3Ga0b5o
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: Un estado de la cuestión. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 20(1), 38–47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Méndez, E., Bacon, C., & Cohen, R. (2013). La agroecología un enfoque transdisciplinar, participativo y orientado a la acción. Agroecología, 8(2), 9–18. https://revistas.um.es/agroecologia/article/view/212061/168351
Muñoz Rocha, C. (2016). Metodología de la investigación. Editorial Oxfort.
Navarro Asencio, E., Jiménez García, E., Rappoport Redondo, S., & Thoilliez Ruano, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. Universidad Internacional de La Rioja.
Pérez-Gil, J., Chacón Moscoso, S., & Moreno Rodríguez, R. (2000). Validez de constructo: El uso de análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener evidencias de validez. Psicothema, 12(Supl. 2), 442–446. https://www.psicothema.com/pdf/601.pdf
Pérez Cubero, M. E. (2019). La participación ciudadana de los movimientos socioambientales en América Latina. Revista Colombiana de Sociología, 42(1), 135–156. https://doi.org/10.15446/rcs.v42n1.73023
Pozo Llorente, M. T., Gutiérrez Pérez, J., & Rodríguez Sabiote, C. (2007). El uso del método Delphi en la definición de los criterios para una formación de calidad en animación sociocultural y tiempo libre. Revista de Investigación Educativa, 25(2), 351–366. https://revistas.um.es/rie/article/view/96831/93011
Troncoso-Pantoja, C., & Amaya-Placencia, A. (2017). Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Revista de La Facultad de Medicina, 65(2), 329–332. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235
Varela-Ruiz, M., Díaz-Bravo, L., & García-Durán, R. (2012). Descripción y usos del método Delphi en investigaciones del área de la salud. Investigación en Educación Médica, 1(2), 90–95. https://bit.ly/3PBFDHt
Yañez Gallardo, R., & Cuadra Olmos, R. (2008). La técnica Delphi y la investigacion en los servicios de salud. Ciencia y Enfermeria, 14(1), 9–15.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ramiro José Vivas-Vivas, Jaime Alberto Pazmiño-Mayorga, Jorge David Caicedo-Chávez, Darío Alexander Cepeda-Bastidas, Ivanna Katherine Corro-Alarcón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed policy for open access journals
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
a. Authors retain the copyright and assign to the journal the right to the first publication, with the work registered under the attribution, non-commercial and no-derivative license from Creative Commons, which allows third parties to use what has been published as long as they mention the authorship of the work and upon first publication in this journal, the work may not be used for commercial purposes and the publications may not be used to remix, transform or create another work.
b. Authors may enter into additional independent contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., including it in an institutional repository or publishing it in a book) provided that they clearly indicate that the work was first published in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and faster and wider dissemination of published work (see The Effect of Open Access).