Abstract
This essay raises the discussion and debate around the construction and reconstruction of the object of study in social and human sciences research, more specific in the educational field. First, as a prelude, a series of reflections on subjective, social and cultural implications as the basis for the conception of a reality are outlined. Subsequently, premises and debates are outlined in relation to modern science of the twentieth century to our times, a review that recovers, among other things, the evolution of thought, rationalism, logic and science design from the Galilean and Aristotelian traditions and its influence on the processes of knowledge construction. Then, it emphasizes the importance of ontology as a principle to respond to reality, and to epistemology as the beginning of conceptual configurations that support the approach to the object of study. Finally, it closes highlighting the contributions of theorists who propose ways of approaching reality and building the object, they say, some emerging epistemological approaches that support the discussion are mentioned.
References
Chalmers, Alan Francis. (1992). ¿Qué es esa cosa llamada Ciencia? Una valoración de la naturaleza y el estatuto de la ciencia y sus métodos. México: Siglo XXI.
de Garay, Adrián. (2004). Los actores desconocidos. Una aproximación al conocimiento de los estudiantes. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
de Garay, Adrian. (2008). Los jóvenes universitarios mexicanos: ¿son todos iguales? En M. Suárez y J. Pérez, Jóvenes universitarios en latinoamérica, hoy (pp. 205-222). México: Miguel Ángel Porrúa.
Díaz Barriga, Ángel. (1997). La explicación científica. Una polémica desde la teoría del conocimiento. En Carlos Ángel, Hoyos, Epistemología y objeto pedagógico ¿Es la pedagogía una ciencia? (pp. 135-149). México: Plaza y Valdéz.
Do Sousa Santos, Boaventura. (2009). Una epistemología del sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI.
Domínguez, Silvia. (2007). El objeto de estudio en la investigación. Diversas aproximaciones. Revista de Educación y Desarrollo, (7), 41-50. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/7/007_Dominguez.pdf
Ducoing, Patricia. (2016). La investigación en educación: epistemologías y metodologías. México: Asociación Francófona Internacional de Investigación en Ciencias de la Educación. Sección mexicana (AFIRSE); Plaza y Valdés S.A. de C.V.
Eco, Umberto. (1999). Kant y el ornitorrinco: Madrid, España: Lumen.
Espinoza y Montes, Ángel. (1997). Conocimiento e investigación: necsidades epistémicas del proceso de enseñanza aprendizaje. En Carlos Ángel Hoyos, Epistemología y objeto pedagógico ¿Es la pedagogía una ciencia? México: Plaza y Valdés.
Esteve, José Manuel. (1998). La aventura de ser profesor. En Cuadernos de pedagogía, (266). Barcelona, España. Recuperado de https://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/6-AventuraSerProfesor.Esteve.pdf
Feyerabend, Paul. (1993). Tratado contra el método. Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. México: REI México.
Feyerabend, Paul. (1996). Adios a la razón. Madrid, España: Editorial Tecnos, S.A.
Fullat, Octavi. (2002). Pedagogía existencialista y posmoderna. España: Síntesis.
Gómez, Maricely., Galeano, Catalina. y Jaramillo, Dumar. (2015). El estado del arte: una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 423-442. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5212100.pdf
González, María. (2011). Las trayectorias de los estudiantes universitarios: un modelo integral. Montreal, Canadá: Université de Montréal. Département d’administration et fondements de l’éducation.
Guba, Egon. y Lincoln, Yvonna. (1990). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En N. Denzin e Y. Lincoln, Handbook of Qualitative Research. California, United States: Thousand Oaks.
Habermas, Jürgen. (1984). Ciencia y técnica como ideología. Madrid, España: Tecnos.
Kuhn, Thomas. (2000). Las estructuras de las revoluciones científicas. México: FCE.
Larrosa, Jorge. (2003). La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación. México: FCE.
Mardones, José María y Ursúa, Nicanor. (1995). Filosofía de las ciencias sociales y humanas. Materiales para una fundamentación científica. México: Fontamara S.A.
Ramos, Carlos Alberto. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. UNIFE, 1(25), 9-25. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Carlos_Ramos-Galarza/publication/282731622_LOS_PARADIGMAS_DE_LA_INVESTIGACION_CIENTIFICA_Scientific_research_paradigms/links/561a519d08ae044edbb208fe/LOS-PARADIGMAS-DE-LA-INVESTIGACION-CIENTIFICA-Scientific-research-pa
Rojas Soriano, Raúl. (2012). Métodos para la investigación social. Una proposición dialéctica. México: Plaza y Valdés Editores. Recuperado de https://raulrojassoriano.com/cuallitlanezi/wp-content/themes/raulrojassoriano/assets/libros/metodos-investigacion-social-rojas-soriano.pdf
Sánchez Puentes, Ricardo. (1993). Didáctica de la problematización en el campo científico de la educación. Perfiles Educativos, (61), 64-78. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/descargas/pdf/1993-61-64-78
Sartre, Jean-Paul. (2012). La nausea. México: Losada.
Schutz, Alfred. (2015). El problema de la realidad social. México: Amorrortu.
Torres, Alfonso., y Jiménez, Absalón. (2004). La construcción del objeto y los referentes teóricos en la investigación social. En Alfonso Torres y Absalón Jiménez, La práctica investigativa en ciencias sociales (pp. 13-26). Bogota: UPN, Universidad Pedagógica Nacional, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/colombia/dcsupn/practica.pdf
Van Manen, Max. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books, S.A.
Tinto, Vincent. (1987). Leaving College. Rethinking the causes and cures of student. Chicago, United States: The University of Chicago Press.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Actualidades Investigativas en Educación