e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
The SWEBOK knowledge areas in graduation productions. A study of the Computer discipline in the Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura (FaCENA) de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE), Argentina
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

University student
professional training
computer discipline
graduation jobs
SWEBOK
Estudiante universitario
formación profesional
disciplina informática
trabajos de graduación
SWEBOK

How to Cite

Mariño, S. I., & Alfonzo, P. L. (2019). The SWEBOK knowledge areas in graduation productions. A study of the Computer discipline in the Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura (FaCENA) de la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE), Argentina. E-Ciencias De La Información, 9(2). https://doi.org/10.15517/eci.v9i2.35553

Abstract

The computer science discipline shows different evidences of its theoretical and empirical approaches. This is how studies based on the evidence-based software engineering provide a logical-methodological approach. In this inquiry the approach from Software Engineering and in particular the treatment of their topics from the SWEBOK guide and how they are represented Some of these areas in the final graduation work of students of the Bachelor's Degree in Information Systems in the 2016 school year. The document outlines the methodological framework that argues the proposal. The results show the predominance of one of the areas of knowledge which could be explained by the curricular line assumed from the task that is treated and deepened in this professional and personal training space. The described research shows the preference of the students when choosing the subjects of completion of the degree, in particular associated with the areas of knowledge dealt with in SWEBOK. Therefore, these indicators could be used to define different strategies that guide the choice of topics with regional, national or multinational interested.

https://doi.org/10.15517/eci.v9i2.35553
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Association for Computing Machinery. (2019). About the ACM Organization. Recuperado de https://www.acm.org/about-acm/about-the-acm-organization

April, A. (2008). Software Maintenance Management: Evaluation and Continuous Improvement. Estados Unidos: IEEE Computer Society.

Barchini, G. E., Sosa, M. y Herrera, S. (2004), La informática como disciplina científica. Ensayo de mapeo disciplinar. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 1(2), 1-11.

Bourque, P. y Fairley, R E. (2014). SWEBOK Guide to the Software Engineering Body of Knowledge, Version 3.0. IEEE Computer Society. Recuperado de https://www.computer.org/education/bodies-of-knowledge/software-engineering

Dunkel, A. y Gödel, A. (2015). Búsqueda de Evidencia Convincente en los Estudios de Ingeniería de Software, Revista Antioqueña de las Ciencias Computacionales, 5(1), 25-31.

Genero, M. (2016). Ingeniería del software basada en la evidencia. Escuela Superior de Informática, Universidad de Castilla-La Mancha.

Giró J. F, Disderi, J. y Zarazaga, B. (2016). Las causas de las deficiencias de la Ingeniería de Software. Ciencia y Tecnología, 16, 69-80.

Institute of Electrical and Electronics Engineers. (2019). About IEEE. Recuperado de https://www.ieee.org/about/index.html

Kumar, V., Ansari, A. Q., Patki, T. y Patki, A. B. (2008). Applications of evidence based software engineering for IT systems. Review of Business and Technology Research, 1(1), 1-7.

Mariño, S. I. y Alfonzo, P. L. (2014). Implementación de SCRUM en el diseño del proyecto del Trabajo Final de Aplicación. Revista Scientia Et Technica, 19(4), 413-418.

Mariño, S. y Alfonzo, P. (2017a). Ingeniería de software basado en evidencia: soportes como producto académico. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 14(1), 50- 68.

Mariño, S. y Alfonzo, P. (2017b). Evidencia de disciplina Informática en producciones finales de carrera del año 2015. En Congreso Internacional de Ciencias de la Computación y Sistemas de Información - CICCSI 2017. Argentina.

Pigoski, T. (2015). SWEBOK Knowledge Area Description for Software Evolution and Maintenance [Version 0.5]. Recuperado de: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.573.5287&rep=rep1&type=pdf

Red de Universidades con Carreras en Informática. (2017). Documento Preliminar de Recomendaciones Curriculares de la RedUNCI 2016-2017. Recuperado de http://redunci.info.unlp.edu.ar/docs/RecomendacionesCurriculares-LibroRedUNCI-2017-9-Completo.pdf

Sommerville, I. (2011). Ingeniería de software [9na Ed.]. Madrid, España: Pearson Educación.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.