Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
An Informal Affiliation Model: Socio-Educational Practices of the Students of the Interuniversity Headquarters of Alajuela
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Informal affiliation
socieducational practices
curriculum
engineering
Afiliación informal
prácticas socioeducativas
currículo
ingeniería

How to Cite

Cavallini Solano, H. M. (2018). An Informal Affiliation Model: Socio-Educational Practices of the Students of the Interuniversity Headquarters of Alajuela. Revista Educación - Journal of Education, 42(2), 272–288. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25832

Abstract

This article is the output generated/produced of one of the research’s dimensions of analysis called ‘’The individuals’ capabilities in/from the community that guide the curriculum’s formulation of the Mechanical Engineering’s Career with the emphasis on fire protection at the Alajuela’s inter- university center.’’ In this article is sought to unveil the affiliate university model adopted or taken by the student population, tool that will serve as a base for the Mechanical Engineering’s curriculum reformulation with emphasis on fire protection. This model of affiliation is associated with the capacity of affiliation and is unveiled as a socio-educational practice. The methodological approach of this work is of a mixed type, in which were used different observation strategies and interviews. They allowed tackling by means of a voting system and the Net Draw programme the graphical construction of maps of affiliation. The main/key findings involve or are related to an informal model’s characterization of a short-term horizontal chaining, dependent on the spacing area.
https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25832
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alonso, R. (2006). Contextos arquitectónicos del medio ambiente: De la arquitectura escolar a la del conocimiento. Observatorio medioambiental, 9, 267-296.

Aronowitz, S. y Giroux, H. A. (1985). Education Under Siege. London: Routledge.

Brunner, J. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid : Taurus.

Cejudo, R. (2006). Desarrollo humano y capacidades. Aplicaciones de la teoría de las capacidades de Amrtya Sen a la educación. Revista Española de Pedagogía, 2, 234-260.

Crotty, M. (1998). The Foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. London: SAGE Publications.

Devine, D. (2002). A review and integration of classification systems relevant to teams in organizations. Group Dynamics: Theory. Research and Practice, 6(4), 291-310.

Forner, A. y Latorre, A. (1996). Diccionario terminológico de investigación

educativa y psicopedagogía. Barcelona: EUB.

Gough,I. (2007). El enfoque de las capacidades de M. Nussbaum: Un análisis comparado con nuestra teoría de las necesidades humanas. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 100. CIP.Ecosocial/Icaria.

Girbal, E. R., Gardella, C. H., y Peñalva, M. D. C. (2012). Proceso de Integración vertical y horizontal para contribuir a la excelencia académica de la carrera de Ingeniería en Sistemas de Información. Argentina: Universidad de la Plata.

Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1997). Bases metodológicas de la investigación cualitativa. Barcelona: Hurtado.

Lozano, M. (2010). Modelos de asociatividad: Estrategias efectivas para el desarrollo de Pymes. Revista Escuela de Administración de Negocios, 68, 175-178. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20619844015

Madrid, D. y Mayorga, M. (2012). La organización del espacio en el aula infantil. De las experiencias prácticas. Barcelona: Octadro.

Marchesi, A. (2000). Cambios sociales y educativos en Latinoamérica. Seminario sobre prospective educativa.UNESCO-Santiago de Chile. Recuperado de http://www.oei.es/reformaseducativas/cambios_sociales_cambios_educativos_AL_marchesi.pdfenero del 2014

Nussbaum, M. (1992). Human functioning and social justice: in defense of Aristotelian essentialism, Polytical Theory, 2(22). 202-246.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós Ibérica.

Outcalt, C., Faris, S., & Mcmahon, K. (2001). Developing nonleadership on campus: Case studies and best practice in higher education. Westport, CT: Grenwood Press.

Pujolàs,P. (2009). Aprendizaje coorperativo y educación inclusiva: Una forma práctica de aprender juntos alumnos diferentes. VI. Jornadas de cooperación educativa en Iberoamérica. Antigua Guatemala.

Sen, A. (1981). Poverty and famines. Oxford: Oxford University Press.

Sen, A. (1999). Desarrollo y libertad. Buenos Aires: Edorial Planeta.

Telle, M. (2004). Estudio de clusters y desarrollo regional: Casos de Piura y Loreto. Perú: Consorcio de Investigaciones Económicas.

Zamudio, S. (2011). La afiliación y el aprovechamiento escolar: Los estudiantes de pedagogía de la UPN (Tesis de Licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional de México.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.