Abstract
This article is the output generated/produced of one of the research’s dimensions of analysis called ‘’The individuals’ capabilities in/from the community that guide the curriculum’s formulation of the Mechanical Engineering’s Career with the emphasis on fire protection at the Alajuela’s inter- university center.’’ In this article is sought to unveil the affiliate university model adopted or taken by the student population, tool that will serve as a base for the Mechanical Engineering’s curriculum reformulation with emphasis on fire protection. This model of affiliation is associated with the capacity of affiliation and is unveiled as a socio-educational practice. The methodological approach of this work is of a mixed type, in which were used different observation strategies and interviews. They allowed tackling by means of a voting system and the Net Draw programme the graphical construction of maps of affiliation. The main/key findings involve or are related to an informal model’s characterization of a short-term horizontal chaining, dependent on the spacing area.References
Alonso, R. (2006). Contextos arquitectónicos del medio ambiente: De la arquitectura escolar a la del conocimiento. Observatorio medioambiental, 9, 267-296.
Aronowitz, S. y Giroux, H. A. (1985). Education Under Siege. London: Routledge.
Brunner, J. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.
Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid : Taurus.
Cejudo, R. (2006). Desarrollo humano y capacidades. Aplicaciones de la teoría de las capacidades de Amrtya Sen a la educación. Revista Española de Pedagogía, 2, 234-260.
Crotty, M. (1998). The Foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. London: SAGE Publications.
Devine, D. (2002). A review and integration of classification systems relevant to teams in organizations. Group Dynamics: Theory. Research and Practice, 6(4), 291-310.
Forner, A. y Latorre, A. (1996). Diccionario terminológico de investigación
educativa y psicopedagogía. Barcelona: EUB.
Gough,I. (2007). El enfoque de las capacidades de M. Nussbaum: Un análisis comparado con nuestra teoría de las necesidades humanas. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 100. CIP.Ecosocial/Icaria.
Girbal, E. R., Gardella, C. H., y Peñalva, M. D. C. (2012). Proceso de Integración vertical y horizontal para contribuir a la excelencia académica de la carrera de Ingeniería en Sistemas de Información. Argentina: Universidad de la Plata.
Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1997). Bases metodológicas de la investigación cualitativa. Barcelona: Hurtado.
Lozano, M. (2010). Modelos de asociatividad: Estrategias efectivas para el desarrollo de Pymes. Revista Escuela de Administración de Negocios, 68, 175-178. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20619844015
Madrid, D. y Mayorga, M. (2012). La organización del espacio en el aula infantil. De las experiencias prácticas. Barcelona: Octadro.
Marchesi, A. (2000). Cambios sociales y educativos en Latinoamérica. Seminario sobre prospective educativa.UNESCO-Santiago de Chile. Recuperado de http://www.oei.es/reformaseducativas/cambios_sociales_cambios_educativos_AL_marchesi.pdfenero del 2014
Nussbaum, M. (1992). Human functioning and social justice: in defense of Aristotelian essentialism, Polytical Theory, 2(22). 202-246.
Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós Ibérica.
Outcalt, C., Faris, S., & Mcmahon, K. (2001). Developing nonleadership on campus: Case studies and best practice in higher education. Westport, CT: Grenwood Press.
Pujolàs,P. (2009). Aprendizaje coorperativo y educación inclusiva: Una forma práctica de aprender juntos alumnos diferentes. VI. Jornadas de cooperación educativa en Iberoamérica. Antigua Guatemala.
Sen, A. (1981). Poverty and famines. Oxford: Oxford University Press.
Sen, A. (1999). Desarrollo y libertad. Buenos Aires: Edorial Planeta.
Telle, M. (2004). Estudio de clusters y desarrollo regional: Casos de Piura y Loreto. Perú: Consorcio de Investigaciones Económicas.
Zamudio, S. (2011). La afiliación y el aprovechamiento escolar: Los estudiantes de pedagogía de la UPN (Tesis de Licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional de México.