Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia <p><strong>¡Bienvenidas/os al Portal de la Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica!</strong></p> <p>La Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica es el medio de publicaciones de la comunidad filosófica costarricense y se produce con el auspicio de la Escuela de Filosofía y el Instituto de Investigaciones Filosóficas de la Universidad de Costa Rica. Se fundó en el año 1957, lo cual la convierte en una de las publicaciones periódicas consagradas a la filosofía más antiguas del continente americano. Desde el año de su fundación ha publicado sin interrupción contribuciones filosóficas de todas las tradiciones filosóficas y en sus páginas han aparecido —al lado de filósofos y filósofas nacionales— artículos y estudios de pensadores de la talla de Roderick Chisholm, George Santayana, Gerhard Funke, Ernest Lepore, Anna Teresa Tymieniecka, Dieter Wyss, Peter Asquith, Herbert Csef, Bernhard Waldenfels, Rodolfo Mondolfo y Angel Cappelletti, entre muchos otros. Han aparecido, además, traducciones inéditas de importantes documentos como la entrevista a Heidegger de Richard Wisser y una parte de la correspondencia entre Dilthey y Husserl.</p> <p>La amplitud filosófica de la revista es un reflejo de una tradición de la comunidad filosófica costarricense: aquella que históricamente ha sabido cultivar las más diversas perspectivas filosóficas, tanto europeas y anglosajonas como iberoamericanas.</p> <p>En términos generales, la revista publica artículos y reseñas bibliográficas de alta calidad de cualquier área de la filosofía que hagan aportaciones a los debates filosóficos contemporáneos, por lo cual tiene como público meta a la comunidad filosófica nacional e internacional. Su lengua de publicación es el español, sin embargo, también acepta artículos en inglés y ha publicado (por invitación) contribuciones en francés y en alemán. Publica anualmente tres números (enero-abril, mayo-agosto, setiembre-diciembre) y recibe manuscritos inéditos durante todo el año.&nbsp;</p> <p>Todo manuscrito enviado para su consideración será sometido al sistema de doble evaluación anónima e independiente (‘double-blind peer review’). El equipo editorial garantiza absoluta confidencialidad, tanto a autores como a revisores, de los procesos de evaluación.</p> <p>La revista practica la política editorial conocida como acceso abierto y, por ello, pone a disposición del público en general, de forma libre y gratuita, los contenidos especializados&nbsp;publicados en la revista. A partir de su número 150, la revista seguirá la licencia <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/" target="_blank" rel="noopener">CC BY-NC-ND 3.0 CR </a>para la distribución del material publicado.</p> <p>Por su larga vida y su constancia sin interrupciones desde hace más de seis décadas, la Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica es una de las publicaciones periódicas más sólidas y estables del continente americano. Su amplitud temática y su compromiso con el pensamiento filosófico en todas sus manifestaciones la convierten también en una de las revistas filosóficas más importantes en lengua española. Motivamos así a investigadores y practicantes de la filosofía a hacernos llegar sus manuscritos estrictamente inéditos con el fin de que se sumen a nuestro proyecto de publicaciones y formen parte de una de las pocas revistas en su género con más de cien números a sus espaldas.</p> <p>Deseamos, además, hacer de su conocimiento que tenemos una serie de servicios que incluye, por ejemplo,&nbsp;<strong>la gestión de envío en línea</strong>&nbsp;y&nbsp;<a title="Revista de Filosofia" href="http://www.inif.ucr.ac.cr/index.php?option=com_content&amp;view=article&amp;id=50:revista-de-filosofia&amp;catid=6" target="_blank" rel="noopener">toda la colección actualizada</a>&nbsp;de nuestra Revista desde el primer número en archivo pdf descargable, entre otros.</p> es-ES <p><strong>DECLARACIÓN DE ORIGINALIDAD Y AUTORIZACIÓN DE PUBLICACIÓN</strong><a href="#_ftn1" name="_ftnref1">[1]</a></p> <p>Por este medio, el autor presenta al Comité Editorial de la Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica&nbsp; (RF-UCR) el artículo de propia autoría,&nbsp;el cual presenta para su evaluación y publicación en dicha Revista.</p> <p>EL AUTOR DECLARA BAJO FE DE JURAMENTO que:</p> <ol> <li class="show">El artículo es ORIGINAL e INÉDITO: es decir que constituye una producción intelectual propia de la persona indicada en el mismo y <strong>no ha sido publicado en otra revista impresa o digital, </strong>ni tampoco está postulado simultáneamente para su publicación ante otra revista impresa, electrónica ni en ningún otro medio escrito u órgano editorial.</li> <li class="show">Mientras el artículo se encuentre en el proceso editorial de la RF-UCR, <strong>no se va a postular en ninguna otra revista, hasta que haya sido rechazado o retirado debidamente por parte de la RF-UCR</strong>.</li> <li class="show">El autor no ha suscrito ante terceros contratos de cesión de derechos patrimoniales o licencias de uso en relación con los derechos de propiedad intelectual que ostenta sobre el artículo postulado que impida publicarlo mediante la licencia que descrita en el punto 5.d. de este documento. En caso de no ser el titular de los derechos patrimoniales, cuenta con autorización del titular del derecho para publicarlo bajo dicha licencia.</li> <li class="show">Si el artículo fue elaborado de forma colaborativa (bien se trate de obras en las que los autores(as) tienen el mismo grado de participación o aquellas en las que existe una persona autora principal y una o varias personas autoras secundarias), que todos(as) ellos(as) han contribuido intelectualmente en la elaboración del documento.</li> <li class="show">En caso de que el artículo sea aceptado para su publicación, el autor acepta que el artículo sea publicado por la RF-UCR bajo las siguientes condiciones:<br>a) La publicación y reproducción íntegra de la obra o parte de esta, tanto por medios impresos como electrónicos, incluyendo Internet y cualquier otra tecnología conocida o por conocer.<br>b) La adaptación de la obra a formatos de lectura, sonido, voz y cualquier otra representación o mecanismo técnico disponible, que posibilite su acceso para personas no videntes parcial o totalmente, o con alguna otra forma de capacidades especiales que les impida su acceso a la lectura convencional del artículo.<br>c) La distribución y acceso de la obra al público para que pueda acceder a ella desde el momento y lugar que cada quien elija, a través de los mecanismos físicos o electrónicos.<br>d) Que la obra sea distribuida a través de la licencia <em>Creative Commons</em>, Atribución-No Comercial-Compartir Igual 3.0 Costa Rica, lo que implica la posibilidad de que los lectores puedan de forma gratuita descargar, almacenar, copiar y distribuir la versión final aprobada y publicada (post print) del artículo, siempre y cuando se realice sin fines comerciales, no se generen obras derivadas y se mencione la fuente y autoría de la obra. El texto completo de la licencia puede ser consultado en el sitio <em>web</em>: <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/cr/legalcode"><em>https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/cr/legalcode</em></a></li> <li class="show">El autor acepta que el equipo de edición de la RF-UCR ajuste el artículo a las “Instrucciones a autores/as” previamente establecidas y publicadas en el sitio web oficial de la Revista (<a href="https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/index">https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/index</a>); en cuanto a procedimientos, formato, corrección, edición, traducción, publicación, duración del proceso editorial y otros requerimientos solicitados en dichas normas.</li> <li class="show">El autor acepta que la postulación y posible publicación del artículo en la RF-UCR se regirá por las políticas editoriales de esta, la normativa institucional de la Universidad de Costa Rica y la legislación de la República de Costa Rica.</li> <li class="show">El autor declara que de la investigación que se origina este artículo:<br>a) No se han derivado otros artículos<br>b) Estoy considerando postular otros artículos para publicación<br>c) Existen otros artículos que están postulados en:</li> </ol> <p><a href="#_ftnref1" name="_ftn1">[1]</a> Este documento está basado en la carta de originalidad y cesión de derechos de la Revista de Ciencias Económicas de la Universidad de Costa Rica</p> george.garcia@ucr.ac.cr (George García Quesada) revista.filosofia@ucr.ac.cr (Pablo Villalobos) Thu, 23 Jul 2020 20:29:01 -0600 OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Motivo de portada: La articulación de las Contradicciones. Chromatic Affections Carolina Guillermet D. (Acrylic on canvas, 195 x 145 cms., 2019) https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43128 George García Quesada ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43128 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Presentación de dossier: Reading Althusser, Again https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43129 Vittorio Morfino, Stefano Pippa ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43129 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Althusser as Reader of Gramsci https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43130 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; float: none; display: inline !important;">The article reconstructs the complex relation between Althusser and Gramsci. Considering both published and unpublished writings, the article argues that this relation is profoundly&nbsp;ambivalent: on the one hand, Gramsci is considered the sole precursor in the Marxist tradition who tried to think the superstructure, and particularly politics; on the other hand, he is the paradigm of a conception of temporality and politics from which Althusser wants to take distance.</span></p> Vittorio Morfino ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43130 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Interpellation and Stigmatization: Althusser and Goffman https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43131 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">The essay explores some points of convergence between Louis Althusser and Erving Goffman, most visibly around the concepts of stigmatization and interpellation. Both explore the ways in which norms are imposed on already existing forms of individuality and corporeality, justifying sometimes violent procedures of control.</span></p> Warren Montag ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43131 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 The Interpellation of the Body: Althusser and Kafka https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43132 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">This essay stages an encounter between Althusser’s essay on the ideological state apparatuses and Franz Kafka’s “In the Penal Colony” in order to pose the problem of the body. I argue that this encounter produces the concept of a body that exceeds the limits of the legal subject and its interpellation.</span></p> Joseph Serrano ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43132 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Althusser against functionalism. Towards the concept of ‘overinterpellation’ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43135 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">This article re-reads Althusser’s theory of ideology based on the original manuscript from which the famous 1970 essay on Ideology was culled. It aims to counter the standard critique of functionalism levelled against Althusser, and it does so by arguing that Althusser’s theory of ideology is better grasped through the concept of ‘overinterpellation’.</span></p> Stefano Pippa ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43135 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Que faire (with Discourse)? A materialist approach to discourse, ideology and politics in neoliberal conjuncture https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43136 <p><span class="T-tulo-resumen--abstract-y-palabras-claves CharOverride-4" style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; font-family: 'Times New Roman', serif; font-weight: 400; color: #000000; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">Althusser’s&nbsp;</span><span class="T-tulo-resumen--abstract-y-palabras-claves CharOverride-5" style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; font-family: 'Times New Roman', serif; font-style: normal; font-weight: 400; color: #000000; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">Que Faire?</span><span class="T-tulo-resumen--abstract-y-palabras-claves CharOverride-4" style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; font-family: 'Times New Roman', serif; font-weight: 400; color: #000000; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">&nbsp;(2018) allows for a critical revision of the “discursive turn” in current social and political theory. As Pêcheux shows, the influences of Spinoza and Freud can be recognized and elaborated on to develop a</span><span class="T-tulo-resumen--abstract-y-palabras-claves CharOverride-5" style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; font-family: 'Times New Roman', serif; font-style: normal; font-weight: 400; color: #000000; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">&nbsp;clinical</span><span class="T-tulo-resumen--abstract-y-palabras-claves CharOverride-4" style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; font-family: 'Times New Roman', serif; font-weight: 400; color: #000000; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">&nbsp;theory of discourse capable of taking into account overdetermination and class struggle in a rigorous way.</span></p> Natalia Romé ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43136 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 A Dislocation without a Subject. Althusser, Laclau and Spinoza https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43140 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">This article studies the relation between Laclau’s concept of dislocation and Althusser’s concept of structural causality, to demonstrate that the hegemonic articulation of identities cannot be ascribed to the operation of a subject, since it can only be sustained by a social force that can either block or mobilise processes of subjectivation.</span></p> Fabio Bruschi ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43140 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Class Struggle in Theory: the position of enunciation of philosophy and the Hegel/Spinoza debate https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43143 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">The present work is an attempt to discuss the limits of Louis Althusser’s philosophical project. These limits are highlighted through a discussion of Hegel and Spinoza, which is in a sense the very thrust of Althusser’s work.</span></p> Agon Hamza ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43143 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Presentación de dossier: Wittgenstein's Legacy and Contemporary Philosophy https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43147 Nicola Claudio Salvatore ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43147 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Wittgensteinian Fideism vs. Classical Theism https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43156 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">In this paper, we will present and discuss Wittgenstein´s views on religious beliefs, in order to see if and to what extent they give a plausible account of religious belief and their epistemic status. In the first part of this work, we will present and discuss Wittgenstein´s views on the subject, while in the rest of the paper we aim to show that Wittgenstein´s treatment of religious belief might lead to a number of unpalatable conclusions.</span></p> Nicola Claudio Salvatore, Rodrigo Oliveira da Silva ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43156 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Concepts, Perception, and Wittgenstein’s Theory: a conversation with the sciences https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43157 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">This article presents results from experiments of the experimental psychology and Neurosciences about the effects of concepts in perceptions. By bringing these results to philosophy, its aim is to relate the effects of the concepts in perceptions with Wittgenstein’s theory about the subject. According to psychologists and neuroscientists, the use of concepts may guide the acknowledgment of sounds, such as recognizing more easily the sound of a blender after hearing the rustle of leaves. Therefore concepts, following Wittgenstein, are skills of cognitive agents, who learn them from a collective use of language.</span></p> Maurício da Rosa Vollino ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43157 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Algorithm and Language https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43158 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">The aim of this paper is to highlight characteristic elements of the relationship between algorithmic data processing and human language. We also seek to analyze the interactions of human language with the evolution of algorithms and their uses. We conclude that human language is progressively influenced as the goals to be achieved by the algorithms progress and evolve.</span></p> Arildo Marconatto, Edson Sestari ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43158 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 The Problem of the Relationship Between Language and World in Heidegger and Wittgenstein https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43160 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">This essay aims to demonstrate that there is an approximation between Heidegger and Wittgenstein in relation to language as a description of the world, founding it as reality. The first position is that one should not oppose these two philosophers considering methodology as the only form of definition. The second central position is that Heidegger and Wittgenstein bring philosophical thought to a construction of the world and man because language exists, and language is possible because there is an image of the world.</span></p> Jéferson Luís de Azeredo ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43160 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Meditations About the Implications of the Seventh Wittgensteinian Aphorism in the Associative Speech of the Psychoanalytical Subject: whereof one cannot speak thereof one must (Really) be silent? https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43161 <p><span class="T-tulo-resumen--abstract-y-palabras-claves CharOverride-3" style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; font-family: 'Times New Roman', serif; font-weight: 400; color: #000000; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">This essay aims to reflect, specifically, about the statement “</span><span class="Emphasis" style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; font-weight: 400; color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">Whereof one cannot speak</span><span style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">,&nbsp;</span><span class="Emphasis" style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; font-weight: 400; color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">thereof one must be silent</span><span style="font-size: 16px; line-height: 24px !important; color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" lang="en-US">”, seventh aphorism of Ludwig Wittgenstein’s Tractatus Logico-Philosophicus, and its implications on the symbolic capacity of the speaking subject who is concerned in psychoanalytic theory. The fact of having psychism, fruit of a structured language, is the item that makes the human being unique in nature and differentiates us from other animals. What is the price we pay for not speaking about some things?</span></p> Adriano Boettcher Brandes ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43161 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600 Use Theory: considerations about the threat posed by mathematics https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43162 <p><span style="color: #000000; font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 16px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; text-align: justify; text-indent: 18px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">In this article I deal with the philosophy of language, that is, with the proper basis for telling whether or not something has meaning. More precisely, I will defend the thesis that the meaning of words and things is given in the context of social relations. I will try to answer the objection that mathematics preserves its meaning even if there are no social relations, for it would be as an implicit substance in nature. I will argue, by analogy, that mathematics does not have a different ontological status than other languages and that, therefore, its existence does not constitute a threat to the theory of use.</span></p> Jean Borba dos Reis ##submission.copyrightStatement## https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/ https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/43162 Thu, 23 Jul 2020 00:00:00 -0600