Abstract
This article analyzes a part of the cultural life of the Costa Rican elites between the 1950s and 1970s; a period that is considered biased in a prejudiced way; which is a myth. The central argument is that the dominant groups, perceived a certain level of backwardness with respect to the metropolitan centers of the period and ambitioned to implement with more force, artistic practices of fashion in these regions, such as opera and "classical" music. On the other hand, in the years studied, the Teatro Nacional was used for various purposes and competed with artistic forms of popular extraction, as well as musical organizations that escaped the parameters conceived by the elite. Theoretically, the concept of habitus is applied, referring to the need of the power groups to distinguish themselves and have exclusive social spaces. The methodology consisted in a historical reconstruction based on newspaper notes; especially the “Sección Social” of the newspaper La Nación.
References
FUENTES PRIMARIAS
¡La música le encanta a todo el mundo!, La Nación, 11 de agosto de 1955, p. 35.
Anuncio del Centro Cultural Costarricense-Norteamericano, La Nación, Martes 9 de junio de 1953, p. 20.
Arsenic and Old Lace será puesta en escena por el Little Theatre Group en el Teatro Nacional, La Nación, Miércoles 1 de octubre, 1952, p.15.
Concierto en la Sala Colonial del Museo Nacional dará la violoncelista holandesa Francoise Vetter, La Nación, 31 de agosto de 1967, p. 36.
De la gira de la Orquesta Sinfónica de Washington, La Nación, 9 de junio de 1959, p. 42.
Dedicase a la prensa nacional concierto de guitarra, La Nación, 12 de junio de 1955, p. 47.
Exposición de porcelanas en el Teatro Nacional!, La Nación, 13 de noviembre de 1952, p. 24.
Finaliza ciclo de las sonatas de Beethoven, La Nación, 3 de noviembre de 1970, p. 52.
Instrumento perdido, La Nación, 1 de octubre 1952, p.15.
La Sinfónica Nacional mañana en Heredia, La Nación, 5 de octubre de 1952, p. 41.
Música para hoy, La Nación, 4 de marzo de 1962, p. 46.
Notas de Tres Ríos, La Nación, 11 de julio de 1962, p. 34.
Pía Sebastiani, en Costa Rica, La Nación, 13 de abril de 1967, p. 33.
Radio Universitaria, La Nación, 31 de agosto de 1967, p. 41.
Recital Poético, La Nación, 3 de abril de 1955, p. 42.
Teatro Nacional. Hoy viernes a las 7:30 pm, La Nación, 5 de diciembre de 1952, p. 22.
Un concierto de la Sinfónica, La Nación, 9 de junio de 1957, p. 51.
Una buena orquesta: Sonora Cartagena, La Nación, 6 de abril de 1963, p. 34.
BIBLIOGRAFÍA
Aguilar, O. (1996). Costa Rica del 900. Crónicas y curiosidades de la prensa diaria. San José, Costa Rica: Progreso Editorial.
Álvarez, A. (1996). El Constructivismo estructuralista: La teoría de las clases sociales de Pierre Bourdieu. Reis 75,145-172.
Bowman, K. S. (enero-junio 2000). ¿Fue el compromiso y consenso de las élites lo que llevó a la consolidación democrática en Costa Rica? Evidencia de la década de 1950? Revista de Historia 41, 91-127.
Enríquez, F. (2000) Entre la tradición y la modernidad. La diversión pública en las localidades rurales de San José (1880-1930). Revista de Ciencias Sociales 89 (III), 69-83.
Foucault, M. (2015). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.
González, E. (2016). Policía y delito en la provincia de Alajuela (1949-1970). (Tesis de Maestría en Historia). Universidad de Costa Rica.
González, A. (2005). Mujeres y hombres de la posguerra costarricense (1950-1960). San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Gramsci, A. (2013). Cuadernos de la cárcel: los intelectuales y la organización de la cultura (2). México: Juan Pablos Editor.
Hobsbawm, E. (2013). Un tiempo de rupturas. Sociedad y cultura en el siglo XX. Barcelona, España: Editorial Crítica.
Horkheimer, M. & Adorno, T. (1988). La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas. Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Quesada, F. (2001). En el barrio Amón. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Rojas, J. M. (2015) ¿Para qué carretas sin marimbas? Hacia una historia crítica de la práctica de la música "clásica" en Costa Rica (1971-2011). San José, Costa Rica: Editorial Arlekín.
Solís, M. (2006). La institucionalidad ajena. Los años cuarenta y el fin de siglo. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Ugalde, A. (2016). Nicaragua y la invasión de 1955 en los discursos de la prensa costarricense. Anuario de Estudios Centroamericanos 42, 295-325.
Vega, P. (1999). La prensa de fin de siglo (la prensa en Costa Rica 1889-1900).
Molina, I. Comunicación y construcción de lo cotidiano. San José, Costa Rica: DEI.