Reflexiones Journal ISSN Impreso: 1021-1209 ISSN electrónico: 1659-2859

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/oai
Community connections post-pandemic: Socioeducational experience in Guacimo, Limón during the year 2022
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio de resumen en español (Español (España))

Keywords

Learning experiences
Learning communities
Local space
Community organizations
Academic internship
Experiencias de aprendizaje
Comunidades de aprendizaje
Espacio local
Organizaciones comunitarias
Prácticas académicas

How to Cite

Salazar Vargas, F. (2023). Community connections post-pandemic: Socioeducational experience in Guacimo, Limón during the year 2022. Reflexiones Journal, 102(2), 1–18. https://doi.org/10.15517/rr.v102i2.56679

Abstract

Introduction: This article revisits the experience of workshops course: Local Organization and Community Building, based on the experience of establishing connections after the Covid-19 pandemic. It reconnects with the initial contacts for approach local spaces, the sensory-thinking learning experiences that students and the role of teachers in nurturing the web of relationships in which one also participates.

Objective: To propose a sensitive analysis of the construction of common bonds and meanings that emerge in local dynamics, involving students and teaching.

Method: Recovery, analysis, and reflection on the lived experience in the community practice of the third grade, during the year 2022, through three relationships: local spaces and teachers, students and teachers, students, local spaces, and teachers.

Results: The process of returning to in-person activities had different paces in this experience. This situation was due to the evident need to (re)build social ties, to once again observe, feel, and engage with the everyday life of local spaces, student communities, and formal learning spaces.

Conclusions: Cultivating connections as a sensitive process and collective care leads to the possibility of experiencing comprehensive learning spaces that, in turn, foster meaningful learning for all parties involved, who collectively recognize themselves as creators of diverse and valuable knowledge.

https://doi.org/10.15517/rr.v102i2.56679
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio de resumen en español (Español (España))

References

Aguilar Idañéz, María José y Ander-Egg, Ezequiel. 1995. Diagnóstico Social: Conceptos y metodologías. Buenos Aires-México. Lumen Hvmanitas. Edición PDF.

Caraballo Colmenares, Rosana. 2007. «La andragogía en la educación superior» Revista de Investigación y Postgrado 22: 187-206.

Díaz Flores, Cecilia. 2020. «Extracto del texto Trenzando Narrativas de Denise Najmanovich». Manuscrito inédito, última modificación el 15 de noviembre. Archivo de Microsoft Word.

Escuela de Trabajo Social. 2022a. «Programa del curso TS 0043: Taller I: Organización local y construcción de ciudadanía I» http://www.ts.ucr.ac.cr/images/programas/Iciclo2021/virtual/IIINivel/TS0043.pdf

Escuela de Trabajo Social. 2022b. «Programa del curso TS 0044: Taller II: Organización local y construcción de ciudadanía II» http://www.ts.ucr.ac.cr/images/programas/IIciclo2022/virtual/IIINivel/TS0044.pdf

Márquez Pulido, Ulises. 2021. «La crítica a la vida cotidiana de Henri Lefebvre: importancia y vigencia para la sociología contemporánea». Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 241 (enero-abril): 67-88. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182021000100067#:~:text=Seg%C3%BAn%20Lefebvre%2C%20en%20la%20obra,la%20voluntad%20de%20los%20individuos.

Molina, Lorena. 2005. «El espacio local y los derechos económicos y sociales». Ponencia presentada en el VI Encuentro Red Atlantea Política Social y Trabajo Social. Panamá, 5-7 abril.

Najmanovich, Denise. 2018. «La complejidad contemporánea: ¿sociedades de control o ética del encuentro?» Seminario virtual, clase 3. https://convivir-comprender-transformar.com/wp-content/uploads/2018/01/Clase-3-de-Denise-Najmanovich.pdf

Nirenberg, Olga. 2006. El diagnóstico participativo local en intervenciones sociales. Argentina: Centro de apoyo al desarrollo local. Edición PDF.

Nirenberg Olga, Brawerman Josette, Ruiz Violeta. 2000. Evaluar para la transformación social. Innovaciones en la evaluación de programas y proyectos sociales. Buenos Aires, Barcelona, México: Paidós. Edición PDF.

Observatorio de Bienes Comunes. 2023. «Acerca del observatorio». Acceso el 31 de marzo de 2023, https://bienescomunes.fcs.ucr.ac.cr/

Paniagua Arguedas, Laura. 2012. «El trabajo con comunidades notas para el aprendizaje». Revista Reflexiones 91: 39-52. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72923937003

Rivasés, María. 2017. Ludopedagogía: Jugar para conocer, conocer para transformar. España: Colectivo Tréspies.

Roque Maldonado, Nicolás Olivero y Velazco Candelaria. 2017. «¿Cómo Aprendemos Hoy? Análisis de Experiencias en Estudiantes de Tres Niveles Educativos» Anuario de Investigación de la Facultad de psicología 3: 94-108. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/download/18638/18644/52518

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Floribeth Salazar Vargas

Downloads

Download data is not yet available.