Reflexiones Journal ISSN Impreso: 1021-1209 ISSN electrónico: 1659-2859

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/oai
Perceptions and citizen participation practices as an instrument to governance. Case of study: Kaukari Park, Copiapó, Atacama Region
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Citizenship
Government
Civil Society
Technology
Chile
Ciudadanía
Gobierno
Sociedad Civil
Tecnología
Chile

How to Cite

Garrote Campillay, E. A., & Fernández Muñoz, A. . (2024). Perceptions and citizen participation practices as an instrument to governance. Case of study: Kaukari Park, Copiapó, Atacama Region. Reflexiones Journal, 104(2), 1–25. https://doi.org/10.15517/rr.v104i2.59572

Abstract

Introduction: There is a rising interest, from a national and international level, of the citizens to be part of decision making in terms of public affairs, for different reasons. economic, social, environmental, loss of trust in authorities, among others. If citizens are involved in affairs of public or common interest, identity, greater commitment, and collaboration among different actors of society are generated.

Objective: Contribute to knowledge from the notion of governance and citizen participation, in the context of a case study as it is the governance table of Kaukari park.

Method: The research is descriptive and qualitative with an interpretative approach, and it seeks to characterize the experience of citizen participation and governance exercised in Kaukari Park, Atacama Region, Chile. A semi-structured interview technique was applied.

Results: The results show the practices of participation promoted by the administration and mechanisms of operation of the governance table in the park management during the period 2020-2023, displaying the type of articulation among the local actors in decision making and public affairs. In addition, potential digital, logistical, and operational barriers are detected, preventing full participation.

[Continue reading in the article]

https://doi.org/10.15517/rr.v104i2.59572
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguilar Villanueva, Luis. 2006. Gobernanza y gestión pública. México: Fondo Cultura Económica.

Álvarez-Gayou, Juan. 2003. Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós Educador.

Aranda Álvarez, Elviro 2004. “El marco constitucional de los servicios de inteligencia”. Gestión del conocimiento y servicios de inteligencia. Coord. Diego Navarro y Miguel Ángel Esteban. Boletín Oficial del Estado. Madrid.

Biblioteca Congreso Nacional. 2021. Informe reporte regional 2021. Recuperado en https://www.bcn.cl/siit/nuestropais/region3

Bobbio, Nolberto 2004. El futuro de la democracia. México: Fondo Cultura Económica.

Corrales Mejias, Rodrigo. 2015. Impacto de las redes sociales sobre la participación ciudadana en procesos electorales y la democracia: caso de Costa Rica. Buenos Aires: Clacso.

Díaz Herrera, Claudio. 2018. “Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum”. Revista General de Información y Documentación. 28 (N° 1): 119-142. http://dx.doi.org/10.5209/RGID.60813

Fernández Muñoz, Adriana y Daniela Durán Rojas. 2020. “Actuar-Enseñar entre la Diversidad: Construyendo Educación Inclusiva en Atacama”. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social 9(2): 71–88. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.004

Fernández Rodríguez, José Julio. 2018. “Transparencia y democracia: sobre las motivaciones y bases epistemológicas de la Ley gallega 1/2016”. Revista Jurídica de la Universidad de Santiago de Compostela 27 (3): 13-39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6809408

Fernández, Teodoro y Paulina Courard. 2018. “Parque Kaukari del río Copiapó”. ARQ (Santiago) 99: 70-85. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962018000200070

García Pérez, Francisco 2019. “¿Es posible educar para la participación ciudadana dentro de la estructura escolar?”. Geografía, Educación y Ciudadanía. 809-822. ZOE/Centro de Estudos Geográficos, Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa.

Garrote Campillay, Emilio 2019. “El rol de las municipalidades bajo el nuevo modelo de descentralización política regional”. Revista Jurídica Municipal. AMUCH 3: 10-15. https://issuu.com/amuch/docs/revista_juridicomunicipal_mayo

Garrote Campillay, Emilio. 2018. “Participación ciudadana como derecho fundamental”.

Ponencia presentada en el IX Congreso Internacional de Derecho Constitucional, Universidad de Nariño, Pasto, Colombia, 11-13 de abril.

Garrote Campillay, Emilio. 2018. “Participación ciudadana y la asamblea constituyente en Chile: ¿Un cambio posible?”. Revista Asociación de Abogado de Chile 7: 10-18. http://www.asociacionabogados.cl/revista/numero_7/revista_n7.pdf

Garrote Campillay, Emilio. 2020. “Gobernanza comunal en tiempos de pandemia”. Diario Constitucional. https://www.diarioconstitucional.cl/articulos/gobernanza-comunal-en-tiempos-de-crisis-sanitaria/

Guzmán Sanhuesa, Daniela y Adriana Fernández Muñoz. 2023. “Experiencia docente en la implementación y desarrollo del sello pensamiento crítico de la carrera de Trabajo Social, Universidad de Atacama de Chile”. TS Cuadernos de Trabajo Social 25(25): 1-21. https://doi.org/10.5281/zenodo.7566137

Hernández Sampieri, Roberto, Fernández Collado, Carlos y Pilar Baptista lucio. 2014. Metodología de la investigación (6° Ed.). México, D.F.: McGraw Hill Interamericana. https://www.casen2022.gob.cl/.

Ministerio de Vivienda y Urbanismo. 2024. Parque Kaukari [fotografías]. https://www.parkekaukari.cl

Hobbes, Thomas. 1651. Leviatan. Inglaterra: Andrew Crooke.

INE (Instituto Nacional Estadística). 2017. Informe Migración Interna en la Región de Atacama, Censo de población y vivienda 2017. https://regiones.ine.cl/documentos/default-source/region-iii/estadisticas-region-3/publicaciones-anuales-enfoques-y-s%C3%ADntesis/migraci%C3%B3n-interna/migraci%C3%B3n-interna-en-la-regi%C3%B3n-de-atacama-censo-2017.pdf?sfvrsn=998a1775_5

Kooiman, Jan. 2009. Gobernar en gobernanza. Reino Unido: Publishers.

MDSF (Ministerio de Desarrollo Social y Familia). 2022. Síntesis de Resultados Casen 2022: Pobreza por ingreso, pobreza multidimensional y distribución de los ingresos. Santiago, Chile: Gobierno de Chile, Ministerio de Desarrollo Social y Familia. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/storage/docs/ids/Informe-desarrollo-social-2022.pdf

MINVU (Ministerio de Vivienda y Urbanismo). 2022. Informe Normativa parque Kaukari. https://parquekaukari.cl/wp-content/uploads/2022/05/NORMATIVA-PKK-2022.pdf

Monsiváis Carrillo, Alejandro. 2013. “Repensando la relación entre democracia y representación: algunas propuestas para ampliar el canon democrático”. Revista Perfiles Latinoamericanos 41 (enero-junio): 45-69

ODEPA (Oficina de Estudios y Políticas Agrarias). 2018. Informativo regional: Región de Atacama. https://www.odepa.gob.cl/wp-content/uploads/2019/04/Region-de-Atacama.pdf

Quintero Castellano, Carlos. 2017. “Gobernanza y Teoría de las Organizaciones”. Perfiles Latinoamericano 25 (julio-diciembre): 39-57. https://doi.org/10.18504/pl2550-003-2017

Rehner, Johannes y Sebastián Rodríguez. 2018. “La máquina de crecimiento en una ciudad minera y el papel del espacio público: el proyecto Parque Kaukari, Copiapó”. Revista De Urbanismo 38: 1–22. https://doi.org/10.5354/0717-5051.2018.50434.

Rodríguez, Gregorio, Gómez, Javier Gil Flores y Eduardo García Jiménez. 1999. Metodología de la investigación cualitativa. Granada, España: Aljibe.

Seele, Andrew, Carlos Gervasoni y Enrique Peruzzotti. 2009. Participatory Innovation and Representative Democracy in Latin America. Washington, D.C.: Woodrow Wilson Center Press, The Johns Hopkins University Press.

Sierra Caballero, Francisco. 2019. Ciudadanía digital y desarrollo local: Experiencias y procesos de participación en la Unión Europea. España: Minerva.

Trigo, María Fernanda y Verónica Álvarez. Ed.2017. Desde el Gobierno Abierto al Estado Abierto en América Latina y el Caribe: Gestión Pública, Gobierno Abierto y Fortalecimiento de la Democracia en América Latina: CEPAL. Edición en PDF.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Emilio Alfonso Garrote Campillay, Adriana Fernández Muñoz

Downloads

Download data is not yet available.