Cuadernos de Antropología ISSN Impreso: 1409-3138 ISSN electrónico: 2215-356X

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/antropologia/oai
Un vistazo hacia la antropología del consumo
PDF (Español (España))

How to Cite

Valverde Solano, M. (2023). Un vistazo hacia la antropología del consumo. Cuadernos De Antropología, 14(1). Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/antropologia/article/view/10798

Abstract

The purpose of this article is to show a new field of study for de Anthropology in Costa Rica. If truth that the Anthropology of consumption is not new tendency, but in our country has been few studied or nothing. This article is theoretician nature and showing how many basic concepts for to know the task, the importance and de applications or this subdicipline. It is analyze about the difference between consumption, consumerism, consuming and consumerist, with the purpose of clear which are the focus or interest for the Anthropology of consumption. Finally, it is reflection about the role of the publicity with agent of the modifications of the consumption patterns and not with the universal generator of this cultural conduct.
PDF (Español (España))

References

Augé, Marc. (1994). Hacia una antropología de los mundos contemporáneos. Editorial Gedisa. Barcelona.

Chomsky, Noam. (1972). La mente y el lenguaje. Universidad de Cambridge. Cambridge.

Douglas, Mary y Baron Isherwood. (1979). El mundo de los bienes: Hacia una Antropología del consumo. Editorial Grijalbo, México.

Douglas, Mary. (1998). Estilos de pensar. Gedisa. Barcelona.

Ferrer Rosello, Clemente. (1980). El consumidor frente a la publicidad. Madrid.

Friedman, Jonathan. “Globalización y localización” en Identidad Cultural y Proceso Global, páginas 162-183.

García Canclini, Néstor. (1999). La Globalización Imaginada. Buenos Aires, Barcelona. Paidós.

Gravano, Ariel. (2001). Cuarto Congreso Chileno Antropología 19 al 23 de noviembre 2001 Campus Juan Gómez Millas de la Universidad de Chile. Los Desafíos de la Antropología: Sociedad Moderna, Globalización y Diferencia. Simposio Antropología Urbana. Ponencia Imaginarios urbanos, gestión social y la cuestión de lo popular en la ciudad media.

Green, John. (1976). La teoría del consumo. Una antropología del consumo. Madrid. Editorial Alianza.

Heinz Schulte-Herbrüggen. (1998). “Hacia nuevos caminos de la Antropología Lingüística”. Conferencia inaugural. Escuela de Estudios Generales. Universidad de Costa Rica.

Hiernaux-Nicolas, Daniel. “Turismo e imaginarios”. En Imaginarios sociales y turismo sostenible, pag 7-36.

González Martín, J. A. (1991). Diccionario de Ciencias y Técnicas de la Comunicación, Ediciones Paulinas, Madrid.

Molina Jiménez, Iván. (2002). Costarricense por dicha. Editorial de la Universidad de Costa Rica. San José.

Navarro Vall, Joaquín. (1971). La manipulación publicitaria. Barcelona. Editorial DOPESA.

Nicosia, Francesco. (1974). La decisión del consumidor y sus implicaciones en el marketing y publicidad. Barcelona.

Schudson, Michael. (1992). Materialismo delicioso: un examen de la cultura del con-sumo. Revista de: Facetas/Agencia de información de EU.

Solomon, Michael R. (1997). Comportamiento del consumidor: comprar, tener y ser. Primera edición.

Vega Martínez, Milena. (1998). Cambios gene-rales en los patrones de consumo de los costarricenses (1980-1997). Universidad de Costa Rica. Instituto de Investigaciones Sociales.

Weber, Max, (1969). La ética protestante: el espíritu del capitalismo, Ediciones Península, Barcelona.

Zallo, Ramón, (1992). El mercado de la cultura. Estructura económica y política de la comunicación.

Comments

Copyright (c) 2014 Cuadernos de Antropología

Downloads

Download data is not yet available.