Cuadernos de Antropología ISSN Impreso: 1409-3138 ISSN electrónico: 2215-356X

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/antropologia/oai
Organizations towards life: Mutual relations among peddlers in San José from the popular economy perspective
PDF (Español (España))

Keywords

Antropología Urbana
barriada
economía popular
ventas ambulantes
San José
Urban Anthropology
cantred
popular economic
peddlers
street sales
San José

How to Cite

Solís, N. (2014). Organizations towards life: Mutual relations among peddlers in San José from the popular economy perspective. Cuadernos De Antropología, 24(2), 73–95. https://doi.org/10.15517/cat.v24i2.17703

Abstract

Starting from the concept of popular economics, this work aims to bring the reader into the daily life of San José peddlers. Sharing with them experiences in their work spaces and by a review of its historical memory, it is concluded that street vending is not only an alternative to exclusive conditions of formal economy. It is more an inherited practice, which is enjoyed most of the times and remains on the chaotically - organized San José streets, despite the harsh circumstances
https://doi.org/10.15517/cat.v24i2.17703
PDF (Español (España))

References

Araya, G., Mejía, M., Solís, N. y Vega, K. (2011). Experiencias, vivencias e identidad de quienes se dedican a la venta ambulante de frutas y verduras, ubicados en las calles 6 y 8 del casco urbano central de San José, 2010-2011 (Tesis de licenciatura inédita). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Bajoit, G. (2003). Todo cambia. Análisis sociológico del cambio social y cultural en las sociedades contemporáneas. Santiago, Chile: LOM Ediciones.

Bourdieu, P. (2003). Las estructuras sociales de la economía. Barcelona: Ediciones Anagrama.

Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, Supplement: Organizations and institutions: Sociological and economic approaches to the analysis of social structure, S95-S120.

Dascal, G. (2007). Los espacios públicos y el capital social: aportes para comprender la relación entre ambos conceptos. Cuadernos de Geografía, 16, 19-26.

Delgado, M. (2000). Etnografía de los espacios urbanos. En D. Provansal (coord.), Espacio y territorio. Miradas antropológicas (pp. 45-54). Barcelona: Universitat Barcelona.

Gordon, S. (2004). Capital social: Una lectura de tres perspectivas clásicas. Revista Mexicana de Sociología, 66(4): 711- 747.

Gúber, R. (2004). Identidad social villera. En M. Boivin, A. Rosato y V. Arribas (comp.), Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural (pp. 115-125). Buenos Aires: Antropofagia.

Razeto, L. (1990a). Área pastoral social de la Conferencia Episcopal de Chile (2da ed.). Santiago: Programa de Economía del Trabajo (PET).

Razeto, L. (1990b). Organizaciones económicas populares. Las organizaciones económicas populares 1973 - 1990 (3ra ed.). Santiago: Ediciones PET.

Salazar, G. (2003). Ferias libres: Espacio residual de soberanía ciudadana. Santiago: Ediciones SUR.

Sarría, A (2005). Economía popular, la otra economía. Recuperado de http://web.tau.org.ar/

Comments

Downloads

Download data is not yet available.