Cuadernos de Antropología ISSN Impreso: 1409-3138 ISSN electrónico: 2215-356X

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/antropologia/oai
Youth and ska concerts: one kind of alternative cultural management
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Concert
artistic expression
cultural production
youth participation
music bands
Concierto
expresión artística
producción cultural
participación juvenil
bandas musicales

How to Cite

Álvarez, J. D., & Obando, F. (2017). Youth and ska concerts: one kind of alternative cultural management. Cuadernos De Antropología, 27(1). https://doi.org/10.15517/cat.v27i1.29636

Abstract

In chivos (concerts) we always find music present, which functions as a cultural expression and forms part of the creation of identities, where social dynamics are also charged with symbolism and meanings. Therefore, for this article we sought to understand how cultural management operates in ska chivos in the metropolitan area of San José (Costa Rica). Through participant observation in 20 concerts between 2013 and 2015, and the application of 22 interviews to different actors, is achieve as a result the description of the necessary organizational strategies to carry out a chivo (concert). Also determined some processes of participation and meanings that these activities have for their followers, where it was glimpsed how the chivo is a space of celebration, identity and artistic expression. The analysis also showed how young people, from non-institutionalized places, make decisions and carry out actions that make it possible to manage an identity, a space and a need to show cultural aspects that particularize a group, that is, they open up some alternative cultural management processes.
https://doi.org/10.15517/cat.v27i1.29636
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bajoit, G. (2003). Todo cambia. Análisis sociológico del cambio social y cultural en las sociedades contemporáneas. Santiago: LOM.

Banús, E. (2013). La gestión cultural es clave para el desarrollo de una sociedad. Udep Hoy. Recuperado de http://beta.udep.edu.pe/hoy/2013/la-gestion-cultural-es-clave-para-el-desarrollo-de-una-sociedad-cultural/

Feixa, C. (1999). De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona: Editorial Ariel.

Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Editorial Norma.

Hernández, A. y González, L. (2012). Capítulo: 6: producción cultural. En Estado de la Nación (ed.), Estado de la Nación en desarrollo sostenible (pp. 279-296). San José: Estado de la Nación.

Hormigos, J. (2008). Música y sociedad: análisis sociológico de la cultura musical de la posmodernidad. Madrid: Ediciones y Publicaciones Autor SRL.

Leiva, F. y Camacho, A. (2009). Guía: introducción a la gestión e infraestructura de un centro cultural comunal. Valparaíso: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes.

López, G. y Londoño, E. (2006). Las bandas de música en Antioquia: oportunidad y compromiso. Artes: La Revista, 11, 46-55.

McRobbie, A. (1994). Postmodernism and popular culture. Londres: Editorial Rutledge.

Matarrita, M. (2009). Apología del chivo. La Retreta, 3, 1-10.

Ministerio de Cultura y Juventud. (2011). Recuentos de una gestión cultural y participativa. San José: Ediciones RH.

Molina, L. (2009). Gestión cultural comunicaciones, publicidad, conservación, la web 2.0. y las Redes Sociales para un nuevo enfoque de la acción cultural. República Dominicana: Editora Nacional.

Navarro, A. (2003). ¿Es la gestión cultural una profesión?. Boletín GC, 4, 1-7.

Ochoa, A. (2003). Músicas locales en tiempos de globalización. Bogotá: Editorial Norma.

Reguillo, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles, estrategias del desencanto. Buenos Aires: NORMA.

Robles, F. (2010). Autonomía(s) e interculturalidad en un modelo de gestión cultural “otro”. PRAXIS, 64-65, 87-97.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.