Abstract
Discussions that everyday are generated through the different academic spaces, refer to the actual condition of the senior education. So, the reflections and discussions that can be made about the actual and future condition of senior education, and particularly from Universidad de Costa Rica, are abundant. Here are shared many of the ideas that emerge from the university’s reality. It is more than an exposition, is to problematize an everyday situation. In other words, it is about dreaming with possibilities.References
Anuies. (s.f.). Educación Superior en el Siglo XXI. Líneas estratégicas de desarrollo. Una propuesta de Anuies, México.
Beltrán, F. (1997). Las instituciones en el cruce de caminos. En: Frigerio, G.; M. Poggi y M. Giannnoni (Comp.). Política, instituciones y actores en educación. Argentina: Centro de estudios multidisciplinarios; Ediciones Novedades Educativas.
Benedito, V.; Ferrer, V.; Ferreres, V. (1995), La formación universitaria a debate. España: Publicacions de la Universitat de Barcelona.
Bourdieu, P.; Wacquant L.J.D. (1995), Respuestas por una antropología reflexiva. México. Editorial Grijalbo S.A.
Brovetto, J.; Juri, H.; Rojas, M.; Yarzábal, L. (1999). Reflexiones previas. En: Brovetto, J.; Juri, H.; Rojas, M.; Yarzábal, L: Universidad Iberoamericana. Globalización e Identidad. España: CEXECI Centro Extremeño de Estudios y Cooperación con Iberoamérica. AUGM Asociación de Universidades Grupo Montevideo.
Clark, B. (1983). El sistema de Educación Superior una visión comparativa de la organización académica. México: Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco. Editorial Patria, S.A.
Dávila, F. (1996). Apuntes analíticos para la comprensión de la estructura educativa. En: de Alba, A. (Coord.). Teoría y educación en torno al carácter científico de la Educación. México: Universidad Autónoma de México.
De Souza, J. (2001). La dimensión institucional del desarrollo sostenible. De las “reglas de la vulnerabilidad” a las “premisas de la sostenibilidad” en el contexto del cambio de época. Costa Rica. (mimeo).
Didrickson, A. (2000). La universidad del futuro. México: Centro de Estudios sobre la Universidad. Plaza y Valdés Editores. Universidad Nacional Autónoma de México.
Didrickson, A. (2002). Tendencias en la educación superior en el Mundo. En: Comboni, Juárez y París (coord) ¿Hacia dónde va la Universidad Pública? México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.
Gacel-Ávila, J. (2003). La internacionalización de la educación superior. Paradigma para la ciudadanía global. México: Universidad de Guadalajara.
Gurdián, A. (1994). El curriculum universitario y los desafíos del futuro. En: Gurdián, A. (Comp.) Proyecto de universidad para el siglo XXI. Costa Rica: Oficina de publicaciones de la Universidad de Costa Rica.
Gurdián, A. (2000). Dinámica de la Educación Superior en Costa Rica: Desafíos y tendencias (1996-1999. (mimeo).
Jensen, H. (1995). Universidad ciencia y humanismo. Costa Rica: Editorial Tecnociencia.
Juárez J.M.; Comboni, S. (2002). Prólogo. En: Comboni, Juárez y París (coord) ¿Hacia dónde va la Universidad Pública? México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.
Levy, D. (1995). La educación superior y el Estado en Latinoamérica. Desafíos privados al predominio público. México: Centro de Estudios sobre la Universidad, UNAM. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Sede México. Miguel Ángel Porrúa, Grupo Editorial.
López, F. (1999). Globalización y diversidad cultural En: Brovetto, J.; Juri, H.; Rojas, M.; Yarzábal, L. Universidad Iberoamericana. Globalización e Identidad. España: CEXECI Centro Extremeño de Estudios y Cooperación con Iberoamérica. AUGM Asociación de Universidades Grupo Montevideo.
López, O. (2004). Universidad del siglo XXI. San José: Editorial Guayacán.
Morin, E. (2002). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Buenos Aires: Nueva Visión.
París, M.D. (2202). Introducción. En: Comboni, Juárez y París (coord) ¿Hacia dónde va la Universidad Pública? México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.
Pérez, A. (1998). Políticas del conocimiento: educación superior y universidad. Argentina: Editorial Biblos.
Quesada, J.R. (2003). La educación en Costa Rica: 1920-1949. En: Salazar, J.M. Historia de la educación costarricense”. Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia, Editorial Universidad de Costa Rica.
Quesada, R. (2000). Cultura, poder y curriculum, todos en el mismo crisol. Educación. Revista de la Universidad de Costa Rica. Vol. 24(2).
Quesada, R. (2001a). Aproximaciones para llegar al fondo del “pozo”. Evaluación curricular en los “cercos académicos”. Revista de Ciencias Sociales. No. 93-94(II-III).
Quesada, R. (2001b). Reforma curricular: rito y acto de fe. Revista de Ciencias Sociales. No. 94(IV).
Rojas, L. (1999). La función del intelectual de la Universidad: ¿una responsabilidad abandonada? En: Brovetto, J.; Juri, H.; Rojas, M.; Yarzábal, L. Universidad Iberoamericana.
Globalización e Identidad. España: CEXECI Centro Extremeño de Estudios y Cooperación con Iberoamérica. AUGM Asociación de Universidades Grupo Montevideo.
Shwartzman, S. (1993). Políticas de Educación Superior en América Latina: el contexto. En: Políticas Comparadas de Educación Superior en América Latina. Chile: FLACSO-Chile.
Tedesco, J.C. (2000). Universidad y sociedad del conocimiento. En Gestión, evaluación y acreditación de instituciones de Educación Superior. Seminario regional (s.n.p.). Buenos Aires: IESALC. FLACSO-Argentina. OEI. IIEP.
Tünnermann, C. (1990). Ensayos sobre la teoría de la Universidad. Managua: Editorial Vanguardia.
Tünnermann, C. (1999). Educación Superior de cara al siglo XXI. Costa Rica: Sede de Occidente. Editorial Mirambel, S.A.
Universidad de Costa Rica. (1990). Estatuto Orgánico. Oficina de Publicaciones de la U.C.R.
Villaseñor, G. (1994). La universidad pública alternativa. México: Universidad Autónoma Metropolitana. Centro de Estudios Educativos, A.C.
Zemelman, H. (1992a). Los horizontes de la razón. I Dialéctica y apropiación del presente. España: Editorial Antropos.
Zemelman, H. (1992b). Los horizontes de la razón. II Historia y necesidad de utopía. España: Editorial Antropos.