Abstract
The present study seeks to identify the personalized classroom instruction strategies teachers use to encourage student self-regulation, as well as to construct a theoretical framework to interpret the development of the teacher student relationship at university level. A qualitative design has been adopted, with non-participant classroom observation focusing on ten subject-based courses included in the clinical course taught in Argentine medical schools. A Grounded Theory (Strauss and Corbin, 1998) analysis of the data gathered has yielded four categories: two associated with self-regulated learning and two with personalized instruction strategies. A core category has been established, which we call personalising learning co-regulating spiral. The subcategories found were quantified in order to triangulate the information obtained by the qualitative analysis.References
Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy, Current Directions in Psychological Science, 9, 75-78.
Bandura, A. (2009). Cultivate self-efficacy for personal and organizational effectiveness. In E. A. Locke (Ed.). Handbook of principles of organization behavior. (2nd Ed., pp. 179-200). Oxford, UK: Blackwell.
Bernardo Carrasco, J. (2004). Una didáctica para hoy. Cómo enseñar mejor. Madrid: Rialp.
Bernardo Carrasco, J., Javaloyes Soto, J. J. y Calderero Fernández, J. F. (2008). Como personalizar la educación. Una solución de futuro. Madrid: Narcea.
Boekaerts, M. y Corno, L. (2005). Self-Regulation in the Classroom: A Perspective on Assessment and Intervention [Autorregulacion en el aula: Una perspectiva sobre su evaluacion e intervención]. Applied Psychology: An International Review, 54(2), 199–231.
Broc, M. A. (2011). Voluntad para estudiar, regulación del esfuerzo, gestión eficaz del tiempo y rendimiento académico en alumnos universitarios. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 171-185. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/110731/126992
Campo, M. y Labarca, C. (2009). La teoría fundamentada en el estudio empírico de las representaciones sociales: Un caso sobre el rol orientador del docente. Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 60. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31012531004
Daura, F. T. (2013a). El contexto como factor del aprendizaje autorregulado en la educación superior. Educación y Educadores, 16(1), 109-125.
Daura, F. T. (2013b). Incidencia de las estrategias didácticas personalizadas en el desarrollo del aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Una experiencia en la carrera de Medicina (Tesis de doctorado inédita). Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Cuyo, Argentina.
Daura, F. T. (2014). Los docentes universitarios y su concepción sobre el aprendizaje, la autorregulación y la personalización educativa. Un análisis desde la teoría fundamentada. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 15(2). Recuperado de http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/rt/printerFriendly/2019/3663
Díaz-Barriga, Á. (2009). Pensar la didáctica. Buenos Aires: Amorrortu editores.
García Hoz, V. (1988a). Educación personalizada. Bogotá: Grupo editor Quinto Centenario.
García Hoz, V. (Dir.). (1988b). Tratado de la educación personalizada. La práctica de la educación personalizada. Madrid: Rialp.
Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (1967). The discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research [El descubrimiento de la teoría fundamentada: Estrategias de investigación cualitativa]. Aldine: New York.
Gregory, J. y Jones, R. (2009). Maintaining competence: A grounded theory typology of approaches to teaching in higher education [Mantenimiento de la competencia: Una tipología emergente sobre los enfoques de enseñanza en la educación superior]. Higher Education, 57(6), 769-785.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (1997). Metodología de la investigación. Colombia: Panamericana Formas e Impresos.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
Huber, G. L. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, Número extraordinario, 59-81.
Iglesias, J., Toscano, Ma. de la O. y Román, C. (2012). Taller de prensa económica como instrumento de innovación educativa. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 423-440. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/137171/148901
Panadero, E. y Alonso Tapia, J. (2014). Teorías de autorregulación educativa: Una comparación y reflexión teórica. Psicología Educativa, 20, 11-22. Recuperado de http://pse.elsevier.es/es/teorias-autorregulacion-educativa-una-comparacion/articulo/90326521/#.U8bTK5R5OSp
Pérez, R. (2012). Sociedades multiculturales, interculturalidad y educación integral. La respuesta desde la educación personalizada. Revista Galega de Ensino, 13(45), 1-29. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2555367
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. En M. Boekaerts; P. R. Pintrich y M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation [Manual de autorregulación, pp. 451-502]. San Diego: Academic Press.
Pintrich, P. R. (2002). The Role of Metacognitive Knowledge in Learning, Teaching, and Assessing [El rol del conocimiento metacognitivo en el aprendizaje, la docencia y la evaluación]. Theory into Practice, 41(4), 219-225.
Pintrich, P. R. y De Groot, E. V. (1990). Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance [Componentes motivacionales y de aprendizaje autorregulado en el rendimiento académico]. Journal of Educational Psychology, 82(1). 33-40.
Pintrich, P. R., Smith, D., García, T. y McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) [Manual del cuestionario sobre estrategias motivacionales y de aprendizaje]. Michigan: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. University of Michigan.
Rodríguez, J. L. (1996). Cap. 10. Estrategias didácticas personalizadas en la Universidad. En García Hoz, V. (Dir.), La educación personalizada en la universidad, pp. 307-344. Madrid: Rialp.
Rué, J. (2009). El aprendizaje autónomo en educación superior. Madrid: Ed. Narcea.
Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Fundamentos de investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar teoría enraizada (M. E. González, A. M. Tello y V. González (Trads.). Mendoza: Facultad de Educación Elemental y Especial, UNCuyo.
Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.). (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Buenos Aires: Gedisa.
Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View of Self-Regulated Academic Learning. [La vision sociocognitiva del aprendizaje autorregulado] Journal of Educational Psychology, 81(3), 329 -339.