Social network analysis as a methodology for research in information metric studies. The case of the journal Actualidades Investigativas en Educación

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/6d0q8d23

Keywords:

academic journals, information metric studies, network analysis, scholarly communication

Abstract

Research that includes metric studies and network analysis in its methodology has been evolving over time within the international scientific community, and Costa Rica is no exception. The objective of this research was to learn about the collaborative networks with which the authors of the journal Actualidades Investigativas en Educación work during the period 2001-2019, in order to analyze their evolution. This experience was carried out from a quantitative methodology from the Analysis of Social Networks (ARS) and Metric Studies of Information (EMI), specifically the degree and mediation and scientific collaboration indicators respectively. Some interesting results reveal that the amount of academic production is not always related to the level of mediation of an author; that the journal does not have a static or constant collaboration network in its publication dynamics; that the geographical factor was not an impediment to collaboration between countries. In addition, the first 20 nodes with the highest degree and mediation value were identified, as well as the fact that women are the medium through which most information flows in the overall network. It is concluded that collaborative network analyses together with metric studies are an excellent combination to know the development, evolution and progress in terms of academic collaboration within a scientific journal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calvo-Solano, O. D., y Granados Carvajal, R. E. (2020). Curso Redes Sociales para estudios métricos de la información. Organizado por la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, 20-24 de enero. San José, Costa Rica.

Chaviano, O. G. (2019, 15 de mayo). Indicadores bibliométricos: clasificaciones, características y usos en la evaluación de la actividad científica. Encuentro Latinoamericano de Autores y Editores. Bogotá. https://es.slideshare.net/ogregorioch/indicadores-bibliomtricos-clasificaciones-caractersticas-y-usos-en-la-evaluacin-de-la-actividad-cientfica

Franco-Paredes, K., Díaz-Reséndiz, F., Pineda-Lozano, J., y Hidalgo-Rasmussen, C. (2016). Análisis bibliométrico de la producción científica de la Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios en el periodo 2010-2014. Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios, 7(1), 9-16. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-15232016000100009

González de Dios, J., Moya, M. A., y Mateos Hernández, M. A. (1997). Indicadores bibliométricos: Características y limitaciones en el análisis de la actividad científica. An Esp Pediatri, 47(3), 235-244. https://www.aeped.es/sites/default/files/anales/47-3-3.pdf

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación (6ª. ed.). McGraw-Hill.

Kuz, A., Falco, M., y Giandini, R. (2016). Análisis de redes sociales: un caso práctico. Computación y Sistemas, 20(1), 89-106. http://dx.doi.org/10.13053/cys-20-1-2321

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2021). Indicadores del sistema educativo costarricense 2010-2020. MEP.

Mora Valverde, M. M. (2019). Estudios Métricos. Teoría y aplicaciones de los indicadores bibliométricos y de las principales leyes en la metría de la información. EUNA.

Sebastián, J. (2000). Las Redes de Cooperación como modelo organizativo y funcional para la I+D. Redes, 7(15), 97-111. https://www.redalyc.org/pdf/907/90701503.pdf

Silva, E., Morales, I., y Ramírez, A. (2012). La integración de Redes de Colaboración entre cuerpos académicos. Alternativas en Psicología, 6(27), 23-33. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-339X2012000200002

Rubio Liniers, M. C. (1999). Bibliometría y Ciencias Sociales. Revista AIBDA, 20(2), 138-155.

Downloads

Published

2025-09-17