Student perception of the implementation of a didactic guide for the teaching of the Dewey Decimal Classification System at the School of Library and Information Science of the University of Costa Rica (2022-2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/z2twmb13

Keywords:

Dewey Decimal Classification, Teaching guide, Teaching library science

Abstract

This article analyzes the implementation of a didactic guide designed to support the learning of the Dewey Decimal Classification System (DCDS) in the Classification course of the School of Library and Information Science of the University of Costa Rica. The study arose from the need to strengthen the teaching-learning processes in complex technical contents such as document classification. The main objective was to evaluate the pedagogical effectiveness of the guide, from the students' perception. The approach was mixed, with a descriptive design. The quantitative phase consisted of a survey applied to 36 students enrolled in the second cycle 2024, while the qualitative phase was based on two retrospective focus groups with participants of cycles 2022 and 2023. Data was collected on structure, clarity, usefulness, design, learning styles and practical application. The results show a high appreciation of the resource: 83.4 % felt that the guide allowed for progressive and organized learning; 75 % highlighted the clarity of the instructions, and 80.5 % rated the practical exercises positively. However, areas for improvement were noted, such as the inclusion of more complex examples and interactive resources. It is concluded that the guide represents an effective and transferable resource to the professional context, although its adaptability to different learning styles should be strengthened. The study shows the potential of open teaching materials in library education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Feijoo, R. M. (2004). La Guía Didáctica, un material educativo para promover el aprendizaje autónomo. Evaluación y mejoramiento de su calidad en la modalidad abierta y a distancia de la UTPL. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 7(1-2), 179–192. https://doi.org/10.5944/ried.7.1-2.1082

Calvo Chaves, V. (2024). Manual del Sistema de Clasificación Dewey para las bibliotecas escolares: Resumen (1.ª ed.). Ministerio de Educación Pública, Departamento de Documentación e Información Electrónica. https://sibeycra.mep.go.cr/manual-del-sistema-de-clasificacion-dewey-para-las-bibliotecas-escolares/

Calvo Guillén, G. (2020). Materiales didácticos para enseñar a resumir y clasificar en Bibliotecología. e-Ciencias de la Información, 10(1), 1-23. https://doi.org/10.15517/eci.v10i1.38866

Calvo Sánchez, L. (2015). Desarrollo de guías didácticas con herramientas colaborativas para cursos de bibliotecología y ciencias de la información. E-Ciencias De La Información, 5(1), 1–19. https://doi.org/10.15517/eci.v5i1.17615

Carreón Sánchez, E. L. (2009). Guía práctica del Sistema de Clasificación Decimal Dewey: Informe académico por elaboración comentada de material didáctico para apoyar la docencia [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México]. Facultad de Filosofía y Letras, Colegio de Bibliotecología.

Dos Santos, B. R. P., Moro Cabero, M. M., y Damian, I. P. M. (2023). Aprendizaje basado en problemas: una estrategia pedagógica para la enseñanza en las ciencias de la información y documentación. Palabra Clave (La Plata), 13(1), e197. https://doi.org/10.24215/18539912e197

Gil-Galván, R. (2018). El uso del aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria: Análisis de las competencias adquiridas y su impacto. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 73-93.

Hjorlan, B. (2025). Dewey Decimal Classification. Em questao, 31. https://doi.org/10.1590/1808-5245.31.145068

Kaushik, S. K. (2012). Dewey Decimal Classification: A practical manual of 23rd edition. Ess Ess Publications.

Moyano-Grimaldo, W. A. (2014). Biografía de la Clasificación Decimal Dewey: de la organización bibliográfica moderna a la organización virtual de contenidos. Bubok Publishing S.L. http://eprints.rclis.org/31340/1/Biograf%C3%ADa%20de%20la%20Clasificaci%C3%B3n%20Decimal%20Dewey.pdf

Moyano-Grimaldo, W. A. (2017). Adaptabilidad de la Clasificación Decimal Dewey para la organización de contenidos: de los estantes a la Web. Revista Interamericana De Bibliotecología, 40(1), 27-34. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n1a03

Moyano-Grimaldo, W. A. (2017). Principios filosóficos en el desarrollo y funcionamiento de la Clasificación Decimal Dewey. Bibliotecas. Anales de Investigación, 13(2), 219-227. http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/151/150

Online Computer Library Center. (2025). Países con bibliotecas que utilizan el sistema Dewey Decimal Classification. https://www.oclc.org/es/dewey/resources/countries.html

Pérez Granado, L. (2018). El Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica en educación superior. Voces de la Educación, 3(6), 155–167. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6521975.pdf

Ríos Ortega, J. (2008). Didáctica de la Bibliotecología: Teoría y principios desde la enseñanza de la ciencia. UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas. https://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/L10

Santos, B. R. P., Moro Cabero, M. M. y Damian, I. P. M. (2023). Aprendizaje basado en problemas: una estrategia pedagógica para la enseñanza en las ciencias de la información y documentación. Palabra Clave (La Plata), 13(1), e197. https://doi.org/10.24215/18539912e197

Satija, M. P. (2007). The Theory and Practice of the Dewey Decimal Classification System. Chandos Publishing (Oxford) Limited.

Downloads

Published

2025-12-16