REHMLAC +, Journal of Historical Studies of Latin American and Caribbean Freemasonry plus ISSN Impreso: 1659-4223 ISSN electrónico: 2215-6097

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rehmlac/oai
Freemasonry and Public Space: the “Atheist School” debate in Chile 1872
PDF (Español (España))

Keywords

Public Sphere
Chilean Freemasonry
Education
Secularism
Catholic Church
historia
masonería
eduacación
Chile
laicismo
conservadurismo
siglo XIX

How to Cite

Cortes Quintana, I. (2018). Freemasonry and Public Space: the “Atheist School” debate in Chile 1872. REHMLAC +, Journal of Historical Studies of Latin American and Caribbean Freemasonry Plus, 10(1), 72–88. https://doi.org/10.15517/rehmlac.v10i1.32839

Abstract

In Chile in the mid-nineteenth century, the issue of education was gaining importance in the public sphere. From then on, the authorities hypothesized on the educational model that would best promote the development and advancement of the Republic. In that context, in Valparaiso there was a clash between different models of modernity, disputing the legitimacy of the nascent public sphere. On one side, Freemasonry, spearheaded a challenging secular educational project by founding the school, "Blas Cuevas". In defense of a more traditional project, the Catholic Church and its supporters were strongly opposed to the initiative, calling it "atheist" and initiating a communication offensive against them. Our work seeks to analyze the debate developed by these two actors, their arguments, strategies, and legitimation on the public sphere.

https://doi.org/10.15517/rehmlac.v10i1.32839
PDF (Español (España))

References

Böhm, Günter. “Manuel de Lima, fundador de la Masonería chilena”. Revista Judaica iberoamericana 3 (1979): 61-64.

Collier, Simon. Chile: la construcción de una república 1830-1865: política e ideas. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile, 2005.

Couyoumdjian, Juan Ricardo. “Masonería de habla inglesa en Chile: algunas noticias”. Boletín de la Academia Chilena de la Historia XLII, no. 105 (1995): 185-208.

Del Solar, Felipe Santiago. Las Logias de Ultramar. Santiago: Editorial Occidente, 2012.

Ferrer Benimeli, José Antonio. El Contubernio Judeo-Masónico-Comunista. Del satanismo al escándalo de la P-2. Madrid: Ediciones Istmo, 1982.

Gazmuri, Cristian. El “48” chileno: igualitarios, reformistas radicales, masones y bomberos. Santiago: Universitaria, 1999.

Jocelyn-Holt, Alfredo. “Liberalismo y Modernidad. Ideología y Simbolismo en el Chile Decimonónico: Un Marco Teórico”. En La Revolución Francesa y Chile. Editado por Ricardo Krebs y Cristián Gazmuri. Santiago: Ed. Universitaria, 1990.

Millar, René. “Aspectos de la religiosidad porteña: Valparaíso 1830-1930”. Historia 33 (2000): 297-368.

Ossandón, Carlos. El Crepúsculo de los sabios y la irrupción de los publicistas. Prensa y espacio público en Chile (siglo XIX). Santiago: LOM Ediciones-Universidad Arcis, 1998.

Ossandón, Carlos y Eduardo Santa Cruz. Entre las Alas y el Plomo: La gestación de la prensa moderna en Chile. Santiago: LOM ediciones-Universidad ARCIS, 2001.

Oviedo, Benjamín. La Masonería en Chile. Bosquejo Histórico: La Colonia, La Independencia, La República. Primera parte hasta 1900. Santiago: Impr. y Lit. Universo, 1929.

Parada Ulloa, Marcos. “La escuela primaria: un proyecto civilizador, libertario y laico 1860-1872. Tiempo y espacio 26 (2011): 95-119.

Parada Ulloa, Marcos. “Principios de sociabilidad en la Escuela Blas Cuevas 1870-1872”. Tiempo y espacio 32 (2014): 123-139.

Parada Ulloa, Marcos. Educación y sociabilidad: La presencia de la masonería en Chile. Editorial Académica Española, 2016.

Pinto, Jorge. “Proyectos de la elite chilena del siglo XIX”. ALPHA 27 (2008): 123-145.

Romero, José Luis. Latinoamérica. Las ciudades y las ideas. Buenos Aires: Siglo XXI, 2001

Sepúlveda, Manuel. Crónicas de la Masonería Chilena (1750-1944). Santiago: Ediciones de la Gran Logia de Chile, 1997.

Sabato, Hilda. “La esfera pública en Iberoamérica. Reflexiones sobre los usos de una categoría”. En Sociedad civil en América Latina: representación de intereses y gobernabilidad. Editado por Peter Hengstenberg, Karl Kohut y Gunther Maihold. Caracas: Friedrich Ebert Stiftung/Nueva Sociedad, 1999.

Serrano, Sol. Universidad y Nación. Chile en el siglo XIX. Santiago: Universitaria, 1994.

Serrano, Sol. “La escuela chilena y la definición de lo público”. En Los espacios públicos en Iberoamérica. Ambigüedades y problemas. Siglos XVIII-XIX. Editado por François-Xavier Guerra y Annick Lempérière. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1998.

Serrano, Sol. ¿Qué hacer con Dios en la República? Política y secularización en Chile (1845-1885). Santiago: FCE, 2008.

Serrano, Sol, Macarena Ponce de León y Francisca Rengifo. Historia de la Educación en Chile (1810-2010). Tomo I. Aprender a leer y escribir (1810-1880). Santiago: Editorial Taurus, 2013.

Stuven, Ana María. La Seducción de un orden: las élites y la construcción de Chile en las polémicas culturales y políticas del siglo XIX. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile, 2000.

Subercaseaux, Bernardo. La Historia del Libro en Chile: Desde la Colonia hasta el Bicentenario. Santiago: LOM Ediciones, 2010.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.