Critical interculturality and decolonial pedagogy in favor of dialogue, the encounter between knowledge and knowing how to live
DOI:
https://doi.org/10.15517/sxsyaf61Keywords:
coloniality, critical interculturality, decolonial pedagogy, dialogue, encounter between knowledge, know how to liveAbstract
Critical interculturality refers to respect and mutual recognition, where the diverse knowledge of one society can be considered equally important by others. It is considered an experience of openness between all cultures. This essay seeks to reflect on critical interculturality and decolonial pedagogy for life, promoting the implementation of dialogue, the encounter between knowledge and knowing how to live among people. To achieve this objective, the following thematic axes are discussed: coloniality, critical interculturality and decolonial pedagogy. The relationship between decolonial pedagogy and critical interculturality is analyzed, as well as the correspondence with dialogue, knowing how to live and the encounter between knowledge. In this sense, a socio-educational alternative is presented to transform the coloniality of power, providing an orientation to think about the difference, delegitimize domination and seek justice and social inclusion in Latin America. Thinking pedagogically is thinking about a philosophy of life. It is concluded that, to achieve this goal, a social transformation is required, requiring critical pedagogy, dialogue, the exchange of knowledge, knowing how to live to live in harmony, with dignity, recognition, reciprocity, respect and thus specifying relationships. interpersonal relationships of an equitable and supportive nature.
References
Almanza, R. 2011. Ausencias y presencias para una interculturalidad crítica postabismal desde el sur global. Universidad Pontificia Javeriana. Bogotá, Colombia. file:///C:/Users/Casa/Downloads/79-88_ROBERTO+ALMANZA-2.pdf
Amariles, X. Interculturalidad crítica en América Latina: abriendo caminos. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, núm. 8 (julio-diciembre 2019): 227–237. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=668170995015
Aravena, M., y Martínez, J. A. 2022. Diversidad cultural y educación: una mirada desde la etnia Saraguro - Ecuador. Dialogus, Revista Científica 10: 13-30. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i10.753
Avelar, S. 2009. “Cosmovisión y religiosidad andina: una dinámica histórica de encuentros, desencuentros y reencuentros.” Espaço Ameríndio 3 (1): 84–99. https://doi.org/10.22456/1982-6524.8431
Chambi-Ancori, O. 2021. Interculturalidad y pensamiento críticos desde la cosmovisión andina, como aporte a la educación intercultural. Maestro y Sociedad 18 (4): 1420-1435. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5426
Cuevas, P. 2013. “Memoria colectiva: Hacia un proyecto decolonial”, en Walsh, C. (ed.), Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Serie Pensamiento Decolonial. Quito: Abya Yala, p. 69-103. https://agoradeeducacion.com/doc/wp-content/uploads/2017/09/Walsh-2013-Pedagog%C3%ADas-Decoloniales.-Pr%C3%A1cticas.pdf
De Souza, J. 2013. “La pedagogía de la felicidad en una educación para la vida. El paradigma del “buen vivir” / “vivir bien” y la construcción pedagógica del “día después del desarrollo”. En Walsh. Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. TOMO I. Serie pensamiento decolonial. 1era. edición Ediciones Abya-Yala Quito-Ecuador. https://agoradeeducacion.com/doc/wp-content/uploads/2017/09/Walsh-2013-Pedagog%C3%ADas-Decoloniales.-Pr%C3%A1cticas.pdf
Estermann, J. 2012. “Crisis civilizatoria y Vivir Bien: Una crítica filosófica del modelo capitalista desde el allin kawsay/suma qamaña andino”. En Revista Polis: Latinoamericana. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682012000300007
Ferrão, V. 2013. “Educación intercultural crítica: construyendo caminos”. En Walsh. Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. TOMO I. Serie pensamiento decolonial. 1era. edición Ediciones Abya-Yala Quito-Ecuador. https://agoradeeducacion.com/doc/wp-content/uploads/2017/09/Walsh-2013-Pedagog%C3%ADas-Decoloniales.-Pr%C3%A1cticas.pdf
Giner, A., Saldívar, A., Duarte, J., y Keck, C. 2018. Re-pensando la colonialidad y decolonialidad en el espacio de la educación no formal desde la interculturalidad crítica en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas, México. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, n.º 50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99859284005
Muenala, M. M. Cumplimiento de elementos sobre adecuación cultural de la atención del parto en el Hospital San Luis de Otavalo. Tesis de maestría, Universidad Técnica del Norte, 2018. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/10344
Muenala, M. M. 2023. En IUSophia, Conversatorio: La Pachamama, Madre fecunda de la Salud. IUSophia ALC 2023, YouTube. Instituto Universitario Sophia. Recuperado de YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=9BhkIklM3oo&t=1307s
Ouviña, H. 2018. “Prólogo. Una brújula para descolonizar(nos)”. En Corvalán. G. Guelman, A; y, Palumbo, AM. Pedagogías descolonizadoras y formación en el trabajo en los movimientos populares Ciudad Autónoma de Buenos Aires: El Colectivo; 1a ed. -Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20180718110206/Pedagogias_descolonizadoras.pdf
Paz, V; y Donoso, M. 2014. “Pensamiento decolonial en Walter Mignolo: América Latina: ¿transformación de la geopolítica del conocimiento?” Temas de nuestra América. Vol. 30 N.º 56 Julio-diciembre pp. 45-56. file:///C:/Users/Casa/Downloads/6417-Texto%20del%20art%C3%ADculo-15168-1-10-20141217-1.pdf
Quijano, A. 2000. La colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. CLACSO, Buenos Aires. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2020/10/Antologia-esencial-Anibal-Quijano.pdf
Rodríguez, H. 2016. “Pedagogías e interculturalidades: abordando los saberes de la vida”. Saber, Universidad de Oriente, Venezuela. Vol. 28 N.º 1 pp. 144-151. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-01622016000100015
UNESCO. 2001. Declaración Universal sobre la Diversidad Cultural. Adoptada por la Conferencia General de la UNESCO, París, Francia, el 2 de noviembre de 2001. https://www.unesco.org/es/legal-affairs/unesco-universal-declaration-cultural-diversity
Venegas, H. 2012. “Interculturalidad crítica como un aporte para el buen vivir”. En Educación y buen vivir: reflexiones sobre su construcción. 1ra. Edición. Serie Reflexiones. Contrato Social por la Educación: Ecuador. http://contratosocialecuador.org/images/publicaciones/reflexiones/educacionybuenvivir.pdf
Viaña, J. 2009. La interculturalidad como herramienta de emancipación, Instituto Internacional de Integración. La Paz: Convenio Andrés Bello. https://www.bivica.org/files/interculturalidad-herramienta-emancipacion.pdf
Viaña, J., Tapia, L., y Walsh, C. 2010. Construyendo Interculturalidad Crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. http://repositorio.ucsh.cl/handle/ucsh/3124
Walsh, C. 2007. “Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial”. En Castro Gómez, S. y Grosfoguel, R. (comp.), El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo. http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/147.pdf
Walsh, C. 2010. Interculturalidad crítica y educación intercultural. Construyendo Interculturalidad Crítica. La Paz, Bolivia: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://sermixe.org/wp-content/uploads/2020/08/Lectura10.pdf&ved=2ahUKEwicpNq1z--NAxWRTABHY5qGhUQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw26B_HVhVvlGBadjhOd8OnY
Walsh, C. 2013. Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. TOMO I. Serie pensamiento decolonial. 1era. edición Ediciones Abya-Yala Quito-Ecuador. https://agoradeeducacion.com/doc/wp-content/uploads/2017/09/Walsh-2013-Pedagog%C3%ADas-Decoloniales.-
Wences, I. 2021. Interculturalidad crítica y decolonialidad epistémica. Propuestas desde el pensamiento latinoamericano para un diálogo simétrico. Methaodos, revista de ciencias sociales, 2021, 9 (1): 152-165. https://www.methaodos.org/revista-methaodos/index.php/methaodos/article/view/448
Wood, D. 2017. “Descolonizar el conocimiento: Una mise en place epistemográfica.” Tabula Rasa 27: 301–337. https://doi.org/10.25058/2010127/42.453
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Grettel Valenciano Canet (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
The authors preserve the author's rights and authorize the journal the right to publish their unpublished and original works, and to present the articles in different formats (pdf, xml, html, epub, etc). All published articles have a Creative Commons attribution license, CC BY NC SA.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book).
Authors are recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional repositories or personal pages) in preprint version or once the article has been published in this journal, since it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of your articles (see The Effect of Open Access). Its recommended to declare if it is a preprint or postprint version.
