Odovtos - International Journal of Dental Sciences ISSN Impreso: 1659-1046 ISSN electrónico: 2215-3411

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/Odontos/oai
Docencia de clínicas de Odontología: un acercamiento hacia el perfil de sus docentes
PDF (Español (España))

How to Cite

Maroto, O. (2012). Docencia de clínicas de Odontología: un acercamiento hacia el perfil de sus docentes. Odovtos - International Journal of Dental Sciences, (13), 52–60. Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/Odontos/article/view/4770

Abstract

The professor of dentistry clinics differs from the one that teaches lessons in the classroom, but even the stage change, both of them are immerse in a learning teaching process. This articles aim to built a clinician’s teachers profile that could clarify big doubts about the theme beside this, the knowledge of the clinician’s teacher profile could allow knowing parameters through which a more effective and reliable performance can be assessed. Teacher evaluation is a necessary action within the process education - learning, not only for determining the quality of teaching but also as a criteria of reflec- tion for decision-making and a continuous improvement of educational endeavor. This article outlines a research to build an approximation of that profile by analyzing three sources as the basis of the information: the literature, the observation of teaching in the field work and data referenced by the VI year students through a survey. Data from this study will allow the reader reflect on the task of teaching clinic of Restoratives and inferring the results towards other disciplines of Dentistry which may prove useful to study their performance.

PDF (Español (España))

References

Arias, Floria. Propuesta para orientar los procesos de construcción y definición del perfil profesional fundamentado en competencias para el plan de estudio de bachillerato en la enseñanza de la Matemática, Universidad de Costa Rica. Tesis de Graduación, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica, 2005.

Coscarelli, N et al. Caracterización docente en la enseñanza odontológica. Tomada de rapes.unsl.edu.ar/Congresos_realiza- dos/Congresos/ Albarracín el 3 de setiembre del 2011.

Francis, S. Hacia una caracterización del docente universitario “excelente”: Una revisión a los aportes de la investigación so- bre el desempeño del docente universitario. Revista Educación, 30.1. 2006.

Fugill, M. Teaching and learning in dental student clinical prac- tice. European Journal of Dental Education.Vol.9:3, 2005.

González, Viviana et al. Competencias Genéricas y Formación Profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, No 48 :2008.

Gorrochotegui, A. Compromisos de la docencia universitaria. Educación y Educadores, Vol. 8, 2005.

Henao, A. et al. El rol del profesional de la salud como docente universitario. Aquichan, Vol. 10:1, 2010.

Izarra, D. et al. El Perfil del Educador. Recuperada en línea en- servicio.cid.uc.edu.ve/educacion/revista/a3n21/face21-7.pdfel 14 de enero del 2011.

Lara, Barragán, A. et al. Relaciones docente alumno y Rendimiento académico. Un caso de Ciencias exactas e ingenierías de la Universidad de Guadarajara. Revista Electrónica Sinéctica, N°33, 2009.

Letelier, M. et al. CINDA. Evaluación del desempeño docente y calidad de la docencia universitaria, Alfabeta Artes Gráficas, Santiago, Chile. 2008.

Murillo, G. Evaluación del desempeño docente desde competen- cias genéricas en la Universidad de Costa Rica. Revista Actuali- dades Investigativas en Educación. Vol. 9, 2009.

Quezada, J (SFP). Retos en la Docencia Universitaria del Siglo XXI, recuperado de revistas.concytec.gob.pe/pdf/consen/v9n10/ a05v9n10.pdf, el 20 de agosto del 2011.

Sáenz, L. et al. Actitudes de los Estudiantes de Odontología de la UAM-Xochimilco Frente a su Formación Profesional. Archivos analíticos de Políticas Educativas, Vol. 15:17;2007.

Solar, M. Díaz, C. El Sistema de Cogniciones y creencias del docente universitario y su influencia en su actuación pedagógica. Horizontes Educacionales, Vol.12, 2007.

Schönwetter, D. et al, (2006), Students’ Perceptions of Effective Classroom and Clinical Teaching in Dental and Dental Hygiene Education.Journal of Dental Education.70 (6): 624., Consultado en línea en www.jdentaled.org/cgi/content/full/70/6/624el 27 de julio del 2010.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.