Abstract
The objective of this research was to determine some of the sociodemographic and academic characteristics of the students who entered the Dentistry career in the period 2007 to 2014. Data was collected from 673 student files. The variables considered were sex, admission age, marital status, children, nationality, place of origin, high school of origin, and admission exam score. The data was obtained from the database of the Student Applications System, the physical files, and the Supreme Electoral Tribunal of Costa Rica. Descriptive statistics were performed, establishing the absolute and relative frequency of the variables. The Mann-Whitney test was used to determine if there were statistically significant differences between the admission exam and the established sociodemographic variables (p<0,05, IC 95%). 68,4% of the students are female. The average age was 18.4 years (SD=2,41). 99,0% of the students are from Costa Rica. 99,3% were single and only 0,9% had children. The largest number of students entered through an admission exam (78.9%) and 50.7% studied at a public high school. Regarding the address, 77.9% of the subjects resided in the Greater Metropolitan Area. The average grade of the admission exam was 613,8 (SD=49,95). There was a statistically significant difference between the entrance exam grade and the different types of high schools of origin. The group of students who entered to train as Dentists at the University of Costa Rica from 2007 to 2014 was a population with an average age of entry of 18,4 years, Costa Rican, predominantly female, single, without children, from geographic areas within the Greater Metropolitan Area (GMA), graduated from public schools with an average admission exam grade of 612,2.
References
Universitario C. Reglamento del proceso de admisión mediante prueba de aptitud académica. 2003 p. 1-6. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/admision_por_paa.pdf
Jiménez-Alfaro K., Morales-Fernández E. Validez predictiva del promedio de admisión de la Universidad de Costa Rica y sus componentes. Actual en Psicol. 2010; 23-24 (11): 21-55. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=133217282002
Rojas L. Asociación de las Carreras de Ciencias, Ciencias Económicas y Ciencias Sociales con el Perfil de Ingreso de Sus Estudiantes. Rev Ciencias Soc. 2014; 0 (143): 43-56. https://https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15333871004
Garay de A. El perfil de los estudiantes de nuevo ingreso de las universidades tecnológicas en México. El Cotid. 2003; 19 (122): 75-85. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32512209
Esparza M.D., López R. Perfil de ingreso de alumnos con buen desempeño académico en el primer año de estudios. Nov Sci. 2011; 3 (6): 95. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-07052011000200006
Álvarez-Pérez P.R., López-Aguilar D. Perfil de ingreso y problemas de adpatación del alumnado universitario segúnla prespectiva del profesorado. Rev Española Orientación y Psicopedag. 2019; 30: 46-63. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/193716/Álvarez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tribunal Supremo de Elcciones. Consultas civiles. 2022. https://https://servicioselectorales.tse.go.cr/chc/consulta_nombres.aspx
Martínez-González A., Manzano-Patiño A., García-Minjares M., Herrera-Penilla C., Buzo-Casanova E., Sánchez-Mendiola M. Grado de conocimientos de los estudiantes al ingreso a la licenciatura y su asociación con el desempeño escolar y la eficiencia terminal. Modelo multivariado. Rev la Educ Super. 2018; 47 (188). http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Rincón M. Perfil socioeconómico y académico de los estudiantes de pregrado del programa de Administración de Empresas de la Corporación Unificada Nacional de Educación Superior ( CUN ) sede Bogotá centro 2015. Rev UNIMAR. 2016; 34 (1): 131-45. http://www.umariana.edu.co/ojs-editorial/index.php/unimar/article/viewFile/1139/pdf
Pérez-Contreras B., González-Otero K., Yaneth P-B. Perfil sociodemográfico y económico de estudiantes universitarios. Búsqueda. 2018; 5 (20): 48-62. DOI:10.21892/01239813.391
Collazo M., Seoane M., Hernández O. Perfil sociodemográfico y desempeños de los estudiantes de la carrera de Odontología (UdelaR). Odontoestomatología 18. 2011; XIII (18): 46-55. http://scielo.edu.uy/pdf/ode/v13n18/v13n18a05.pdf
Jurado D., Parra L., Porras O., Vega S. Caracterización sociodemográfica y hobbies de los estudiantes de Odontología de la Universidad Santo Tomás de Bucaramanga. 2021. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/34872
Compeán M., Verde E., Gallardo G., González S., Delgado G., Ortiz-Hernández L. Diferencias entre hombres y mujeres respecto a la elección de carreras relacionadas con atención a la salud. Ventana. 2006; 24 (2): 204-28. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-94362006000200204
Rodríguez-Martínez M., Sánchez-Rivas E., Labajos-Manzanares M. Vocación ocupacional y género en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Rev Latinoam Ciencias Soc Niñez y Juv. 2017; 15 (1): 345-56. DOI: 10.11600/1692715x.1512130102015
Vanegas-Pissa J.C., Sancho-Ugalde H. Análisis de cohorte: Deserción, rezago y eficiencia terminal, en la carrera de Licenciatura en Medicina y Cirugía de la Universidad de Ciencias Médicas. Rev Electrónica Educ [Internet]. 2019; 23 (1): 203-24. DOI: 10.15359/ree.23-1.11
Rodríquez M., Zamora J. Análisis de la deserción en la Universidad Nacional desde una perspectiva longitudinal [Internet]. 2014. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/829
Instituto Nacional de Estadística y Censos (Costa Rica). X Censo Nacional de Población y VI de vivienda 2011. Resultados generales. 2012. https://www.inec.cr/sites/default/files/documentos/inec_institucional/estadisticas/resultados/repoblaccenso2011-15.pdf.pdf
Boucourt J., González M. Perfil socioeconómico y demográfico del estudiante de nuevo ingreso a la Universidad del Zulia. Análisis comparativo cohortes 98-99; 99-2000; 2000-2001; 20001-2002. Rev Venez Ciencias Soc UNERMB. 2006; 10 (1): 86-104. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30910106
Carvajal C., González J., Sarzoza S. Variables Sociodemográficas y Académicas Explicativas de la Deserción de Estudiantes en la Facultad de Ciencias Naturales de la Universidad de Playa Ancha (Chile). Form Univ. 2018; 11 (2): 3-12. DOI:10.4067/S0718-50062018000200003
Instituto Nacional de Estadística y Censos (Costa Rica).. Población/nacimientos. 2011. https://inec.cr/población/nacimientos
Smulders M. Factores que influyen en la deserción de los Estudiantes Universitarios. Rev Investig en Ciencias Soc y Humanidades. 2018; 5 (2): 127-32. DOI:/10.30545/academo.2018.jul-dic.5
Poveda J., Poveda I., España I. Análisis de la deserción estudiantil en una universidad pública de Bolivia. Rev Ibero-americana Educ. 2020; 82 (2): 151-72. DOI:10.35362/rie8223572
Chalela-Naffah S., Valencia-Arias A., Ruiz-Rojas G., Cadavid-Orrego M. Factores psicosociales y familiares que influyen en la deserción en estudiantes universitarios en el contexto de los países en desarrollo. Rev Lasallista Investig. 2020; 17 (1): 103-15. DOI:10.22507/rli.v17n1a9
Universidad de Costa Rica. Resolución Vicerrectoría de Docencia VD-12043-2022. 2022. http://vd.ucr.ac.cr/documento/resolucion-vicerrectoria-de-docencia-vd-12043-2022/
Universidad de Costa Rica Vicerrectoría de vida estudiantil. Nota corte de admisión. Estudiantes primer ingreso a la Universidad. https:// https://issuu.com/ori_ucr/docs/cortes_historicos_pi
Segovia-Fuentes M. Crecimiento urbano: enfoque territorial fuera de la Gran Área Metropolitana y la provincia de Limón. Acta Académica. 2018; noviembre (6): 43-4. http://revista.uaca.ac.cr/index.php/actas/article/view/32
Consejo Nacional de Rectores. Programa Estado de la Nación. Cuarto Informe del Estado de la Educación. 2013. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/672
Duke V., Torres J., García M., Toledo C. Factores que inciden en la elección de carreras STEM en la educación universitaria de El Salvador. Anu Investig. 2021; 10 (1): 23-38. DOI:10.5377/aiunicaes.v10i1.12487
Rojas-González X., Rodríguez-Álvarez J. Perfil de los estudiantes de bibliotecología y ciencias de la información de la Universidad de Costa Rica. e-Ciencias la Inf. 2015; 5 (2): 1-23. DOI: 10.15517/eci.v5i2.19251
Oloriz M., Fernández J. Relación entre las características del estudiantado al momento de iniciar estudios superiores y el abandono en la Universidad Nacional de Luján durante el período 200-2010. In: Clabes. 2014. p.1-12. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/864
Castillo-Sánchez M., Gamboa-Araya R., Hidalgo-Mora R. Factores que influyen en la deserción y reprobación de estudiantes de un curso universitario de matemáticas. Uniciencia. 2020; 34 (1): 219-45. DOI: 10.15359/ru.34-1.13
Consejo Nacional de Rectores. Programa Estado de la Nación.Tercer Informe del Estado de la Educación. 2011. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/675
Consejo Nacional de Rectores. Programa Estado de la Nación. Quinto Informe Estado de la Educación. 2015. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/669
Rocha F., Acevedo C., Chiangs M., Madrid V., Reinicke K. Características sociodemográficas y académicas que conforman el perfil de ingreso de estudiantes de las carreras del área de la salud de la Universidad de Concepción. Cohortes 2006-2009. Rev Educ Ciencias Salud. 2012; 9 (2): 126-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6287240
Moreira-Mora T. Estudio descriptivo de la prueba de aptitud académica del Instituto Tecnológico de Costa Rica en las convocatorias 2017 y 2018. 2019. https:// chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://core.ac.uk/download/pdf/187432654.pdf
Carmona T. Estudiantes de Colegios Públicos destacan dentro de los mejores promedios de admisión a la UCR [Internet]. Semanario Universidad. 2022. https://semanariouniversidad.com/universitarias/estudiantes-de-colegios-publicos-destacan-dentro-de-los-mejores-promedios-de-admision-a-la-ucr/
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 CC-BY-NC-SA 4.0