Abstract
The processes of female aging are discussed in the case study of a family of Río Azul, adopting the life course perspective, with the objective of contributing to the gerontological studies about elderly woman, addressing not only their worldview but her daughter and granddaughter. The conceptual framework refers to the life-course theory, the concept of transgenerational, resilience and the gender perspective. The study is a qualitative approach, with phenomenological method, data collection techniques are: genogram, qualitative interview and focused interview. This transgenerational study reveals characteristics of the female relationships, worrying patterns of behavior in the women participants, which harm their aging processes and their projection to old age, this is a necessary contribution to gerontological studies that focus on family dynamics and policies of Home care.
References
Aranibar, P. (2001). Acercamiento conceptual a la situación del adulto mayor en América Latina. Serie Población y Desarrollo. Centro Latinoamericano y Caribeño de Demografía (CELADE). Recuperado de http://inmayores.mides.gub.uy/innovaportal/file/1354/1/03_cepal.aranibar.pdf
Bengtson, V. & Allen, K. (1993). Chapter 19: The life course perspective applied
to families over time [Capítulo 19: La perspectiva de curso de vida aplicada a las familias a través del tiempo]. En: Boss: G. Doherty, W. J., LaRossa,R., Schumm, W. R., Steinmetz, S. K. (eds.) Sourcebook of family and methods: a contextual Approach (pp. 469-504). New York: Plenum Press.
Cárdenas, A. y López, A. (2011). Resiliencia en la vejez. Revista de Salud pública, 13 (3), 528-540. Recuperado de http://www.scielosp.org/pdf/rsap/v13n3/v13n3a14.pdf
Chant, S. (2003). Nuevas contribuciones al análisis de la pobreza: desafíos metodológicos y conceptuales para entender la pobreza desde una perspectiva de género. Serie Mujer y Desarrollo, 47. United Nations Publications. Recuperado de repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5914/1/S0310710_es.pdf
Cowan, P. (1991). Individual and family life transitions: A proposal for a new definition [Transiciones de vida individuales y familiares: Una propuesta para una nueva definición]. En: Cowan, P. A. y Hetherington, M. (Eds.). Family transitions [Transiciones familiares]. Hillsdale, New Yersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Dulcey, E. y Uribe, C. (2002). Psicología del ciclo vital: Hacia una visión comprehensiva de la vida humana. Revista Latinoamericana de sicología, 34 (1-2), 17-27. Recuperado de redalyc.org/pdf/805/80534202.pdf
Elder, G. (1999). The Life Course and Aging: Some Reflections [El curso de vida y el envejecimiento: Algunas reflexiones]. University of North Carolina at Chapel Hill. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/242079200_The_Life_Course_and_ Aging_Some_Reflections
Elder, G. & Kirkpatrick, M. (2000). Life course and aging: Challenges, lessons and new directions [Curso de vida y envejecimiento: retos, lecciones y nuevas direcciones]. University of North Carolina at Chapel Hill. Recuperado de http://ccsr.ac.uk/research/iplc/Elder.pdf
Faúndez, X., & Cornejo, M. (2010). Aproximaciones al estudio de la Transmisión Transgeneracional del Trauma Psicosocial. Revista de Psicología, 19 (2), 31-54. DOI: 10.5354/0719-0581.2010.17107
Fernández, X., & Robles, A. (2008). Primer Informe del Estado de Situación de la Persona Adulta Mayor en Costa Rica. San José: UCR, CONAPAM.
Fiorentino, M. (2008). La construcción de la resiliencia en el mejoramiento de la calidad de vida y la salud. Suma Psicológica, 1 (15). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134212604004
Gurdián, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socioeducativa. San José, Costa Rica: PrintCenter.
HelpAge International. (2001). El informe sobre envejecimiento y desarrollo: un resumen. Recuperado de http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/gericuba/informe_sobre_env_y_desarroll o_1.pdf
HelpAge International. (2002). Estado Mundial de las personas mayores 2002. Recuperado de sid.usal.es/versionimprimir.aspx?ID=11957&Fichero=8.1
Hidalgo, J. (2001). El envejecimiento: aspectos sociales. San José, C. R.: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Hockey, J. & James, A. (2003). Social Identities Across the Life Course [Identidades sociales a lo largo del curso de la vida]. Palgrave MacMillan. Houndmills, Basingstoke, Hamshire, UK.
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
Jelin, E. (1984). Familia y unidad doméstica: mundo público y vida privada. Centro de Estudios de Estado y Sociedad. Recuperado de http://www.cedes.org.ar/Publicaciones/Est_c/Est_c1984,4.pdf
Jiménez Segura, F. y Arguedas, I. (2004). Rasgos de sentido de vida del enfoque de resiliencia en PAM entre los 65 y 75 años. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4 (2)
Lagarde, M. (1990). Identidad femenina. Recuperado de http://xenero.webs.uvigo.es/profesorado/purificacion_mayobre/identidad.pdf
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
Lagarde, M. (1996). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. España: HORAS y HORAS. Recuperado de http://www.sidocfeminista.org/images/books/00874/00874_00.pdf ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬Lagarde, M.
Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44740205.pdf
Lahoz, D., Vázquez, V.; Zapata, E. (2011). ¿Viven mujeres y hombres la pobreza de la misma manera? Una mirada al interior de hogares indígenas de la Sierra de
Santa Marta, Veracruz. Papeles de población, 17 (70), 125-150. Recuperado
de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11221584006
McGoldrick, M. y Gerson, R. (1985). Genogramas en la Evaluación Familiar. Barcelona, España, GEDISA.
Pérez, L., (2004). Envejecer en femenino: Algunas características de las mujeres mayores en España. Perfiles y tendencias, Boletín sobre envejecimiento, (9). Recuperado de http://www.imserso.es/
Quintanar, F. (2011). Atención Psicológica de las personas mayores: investigación y experiencias en psicología del envejecimiento. México: Pax.
Sánchez, C. (2000). Gerontología Social. Buenos Aires, Argentina: Espacio Editorial.
Tapia, M., y Pérez, N. (2011). La transmisión transgeneracional del psiquismo. Revista de Psicología Uaricha, 8 (16), 45-52. Recuperado de http://www.revistauaricha.umich.mx/Articulos/uaricha_0816_045-052.pdf
Taylor, S. y Bogdan, R. (2000) Introducción a los métodos cualitativos (3a Ed). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Valle, M. del (2014). Transmisión transgeneracional y situaciones traumáticas. Temas de Psicoanálisis, 7, 1-28. Recuperado de http://www.temasdepsicoanalisis.org/