Annals in Gerontology ISSN Impreso: 1659-0813 ISSN electrónico: 2215-4647

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gerontologia/oai
Losses and gains of online teaching implemented by the pandemic among students at a University for the Elderly in Mexico
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Education
Seniors
Pandemic
Educación
personas adultas mayores
pandemia

How to Cite

Fernández Loyo, L. M., García de Alba García, J. E., & Arias Merino, E. D. (2021). Losses and gains of online teaching implemented by the pandemic among students at a University for the Elderly in Mexico. Annals in Gerontology, 13(13), 205–228. Retrieved from https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gerontologia/article/view/49718

Abstract

The objective of this study is to know the gains and losses of online teaching implemented due to a pandemic among students of the University System for the Elderly (SUAM) of the University of Guadalajara. A qualitative methodology was carried out referring to a case study with phenomenological interpretation of 12 students of this System. The pandemic changed the current gait of older people by being classified as a vulnerable group. Within these modifications, the spaces destined for the social interaction of the elderly population were closed, including the SUAM where the methodological structure was modified, however, the resilience and adaptation to change in the elderly pointed out a transcendental learning. Therefore, the pandemic in this educational context entailed changes, impacts, but incredibly also gains that highlighted lifelong education in older people as part of a more active and healthy aging. If universities move from the recognition of a better aging we could envision an education for all ages.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Páidos Iberica.

Bernard R. (2006). Nomprobability sampling and choosing. In Bernard R. editors. Research methods in anthropology. Qualitative and quantitative approaches. California: Oxford. Altamira Press.

Declaración de Helsinki. (2008). Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Asociación Médica Mundial.

Denzin, N., & Lincoln, Y. (1998). Strategies of qualitative inquiry. Londres: Sage publications.

Fernández-García, A., García, J. y Pérez, G. (2016). Grado de Satisfacción de los adultos con los Programas Universitarios. Revista complutense de educación, 27(3): 1021-1040.: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5709243

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

García, M., Meseguer, L., González, S. y Barrera, R. (2014). Aprendizaje a lo largo de la vida éxito y futuro del sistema de acceso a la universidad para mayores de 40 y 45 años en Andalucía. Revista de educación, 36(3): 101-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4572630

Husserl, E. (1962). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. (1992). Invitación a la fenomenología. Paidós.

Instituto Nacional para la Educación de Adultos [INEA]. (2018). Más de 155 mil personas adultas mayores culminan nivel educativo con INEA en 2018. https://www.gob.mx/inea/prensa/mas-de-155-mil-personas-adultas-mayores-culminan-nivel-educativo-con-inea-en-2018?idiom=es

Labrín, C. D. P. E. U. (miércoles 22 julio 2020). El impacto de la pandemia en los adultos mayores. Universidad de Chile. https://www.uchile.cl/noticias/168791/el-impacto-de-la-pandemia-en-los-adultos-mayores

Merrian, S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Jossey-Bas Inc.

Montoro, J., Pinazo, S. y Totosa, M. (2007). Motivaciones y expectativas de los estudiantes mayores de 55 años en los programas universitarios. Revista Española de Geriatría Gerontología, 42(3):158-66. https://www.elsevier.es/es-revista-revista-espanola-geriatria-gerontologia-124-pdf-S0211139X07735424

Organización Mundial de la Salud. (2018). Envejecimiento y salud. Recuperado de: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/envejecimiento-y-salud

Organización Mundial de la Salud. (2020). Informe mundial sobre el envejecimiento y la salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/186471/WHO_FWC_ALC_15.01_spa.pdf;jsessionid=F8D376DB4B903C6BF70D64A3B41C2AE3?sequence=1

Organización Panamericana de la Salud. (Jueves 30 de septiembre de 2020) Personas Mayores y COVID-19. https://www.paho.org/es/noticias/30-9-2020-personas-mayores-60-anos-han-sido-mas-afectadas-por-covid-19-americas

Ortiz-Colón, A. (2015). Los Programas Universitarios de Personas Mayores y el Envejecimiento Activo. Formación universitaria, 8(4): 55-62. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000400007

Pinazo-Hernandis, S. (2020). Impacto psicosocial de la COVID-19 en las personas mayores: problemas y retos. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 55(5), 249–252. https://doi.org/10.1016/j.regg.2020.05.006

Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud (2014). Presidencia de los Estados Unidos Mexicanos. Ciudad de México.

Schütz, A. (1995). El problema de la realidad social. Argentina: Amorrortu.

Shinebourne, P. (2011). Interpretative Phenomenological Analysis. In N. Fros. (Ed.), Qualitative Research Methods in Psychology. McGraw Hill-Open University Press.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia

Universidad de Guadalajara. (Martes 23 de agosto de 2013). Inicia clases el Sistema Universitario del Adulto Mayor. http://www.udg.mx/es/noticia/inicia-clases-el-sistema-universitario-del-adulto-mayor

Vega, J., Ruvalcaba, J., Hernández, I., Acuña, M. y López Pontigo, Lydia. (2020). La salud de las personas adultas mayores durante la pandemia de COVID-19. Journal of Negative and No Positive Results, 5(7), 726-739. Epub 05 de julio de 2021.https://dx.doi.org/10.19230/jonnpr.3772

Yin, R. (1994). Case Study Research: Design and Methods. Sage Publications.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.