Collection management with gender perspective in public libraries of Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/dafjn433

Keywords:

Collection management, Public Libraries, Gender perspective, Feminisms

Abstract

The study characterizes the conceptual and procedural elements to be considered for the management of collections with a gender perspective in public libraries in Chile, within a context lacking national guidelines, as there is no public policy on the matter. It is a descriptive study using a qualitative methodology with a phenomenological approach. The sample is non-probabilistic and intentional. The data collection techniques used were documentary research and semi-structured interviews, while the data analysis technique was qualitative content analysis. The study's results show that the scientific production and local initiatives aimed at managing collections with a gender perspective are insufficient. Therefore, it is necessary to consider various conceptual and procedural elements to develop a methodology that enables the management of collections that respond to the local needs of public library users, through participatory processes that involve different stakeholders in the system, creating strategies to raise awareness among professional and technical staff. Additionally, the need for a national collection management policy for the public library system is emphasized, one that decentralizes the process and addresses the specific needs of each community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agbo, A. D., Idoko, N. y Babarinde, E. (2022). Assessment of collection development practices for user satisfaction in public libraries in Enugu State. Library Philosophy and Practice, (7414), 1-21. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7414/

Betts-Green, D. (2020). “We Could Do Better”: Librarian Engagement in LGBTQ Collection Development in Small and Rural Public Libraries in the Southern U.S. Public Library Quarterly, 39(6), 510-536. https://doi.org/10.1080/01616846.2020.1737493 DOI: https://doi.org/10.1080/01616846.2020.1737493

Butler, J. (2006). Regulaciones de género. Revista de estudios de género. La ventana, (23), 7-35. https://revistalaventana.cucsh.udg.mx/index.php/LV/article/view/796

Butler, J. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Da Silva Barreto, M., Simon, B. S., Marquete, V. F., y Girardon-Perlini, N. M. O. (2021). Theoretical sampling process in a Straussian grounded theory study. Revista Brasileña de Enfermería, e20210212. https://doi.org/10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0212 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-220x-reeusp-2021-0212

Del Ángel Santillán, M., y Olguín Martínez, G. (2024). La Selección y Adquisición en Bibliotecas Académicas: Aportaciones para un Efectivo Desarrollo de Colecciones. Biblioteca Universitaria, 27(1), 15-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9836454 DOI: https://doi.org/10.22201/dgbsdi.0187750xp.2024.1.1532

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (2013). Cuestiones clave para el desarrollo de colecciones con recursos electrónicos: Una guía para bibliotecas. Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. https://repository.ifla.org/items/849dae22-edb1-4152-a3e8-73c50a0dc00e

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (2022). Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. https://repository.ifla.org/server/api/core/bitstreams/2c0a8fe5-72c9-4a0f-81e1-0692e6feb1c2/content

Fernández Vergara, A. (2021). Brechas en el ecosistema del libro: gasto y política pública en Chile. LOM editores.

Gascon Barcaza, C. (2021). Desarrollo de colecciones con perspectiva de género en bibliotecas públicas en Chile [Tesis de pregrado]. Universidad de Playa Ancha. https://www.bibliotecafragmentada.org/aproximaciones-al-desarrollo-de-colecciones-con-perspectiva-de-genero-en-bibliotecas-publicas-de-chile/

Gómez-Hernández, J. y Pérez-Iglesias, J. (2017). Cultura LGTBI en las bibliotecas públicas españolas. Diálogo a propósito de las nuevas leyes de igualdad. Anuario ThinkEPI, 11, 95-108. DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.13

Hiner, H. y López Dietz, A. (2021). Movimientos feministas y LGBTQ+: de la transición pactada a la revuelta social, 1990-2020. En A. Gálvez Comandini (Ed.), Históricas: Movimientos feministas y de mujeres en Chile, 1850-2020. LOM Ediciones.

hooks, b. (2020). Teoría feminista: De los márgenes al centro. Traficantes de sueños. https://traficantes.net/libros/teor%C3%ADa-feminista

Jurado Rojas, Y. (2005). Técnicas de investigación documental: manual para la elaboración de tesis, monografías, ensayos e informes académicos. Thompson.

Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. (2023). Política nacional de la lectura, el libro y la biblioteca. Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. https://www.cultura.gob.cl/politicas-culturales/lectura-libro/

Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (06 de mayo de 2021). Equidad de Género. Ministerio de Desarrollo Social y Familia. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/equidadgenero#:~:text=Enfoque%20de%20G%C3%A9nero.-,Sistema%20Enfoque%20de%20G%C3%A9nero,4%20de%20Febrero%20de%201998.

Patrimonio y Género. (06 de mayo de 2021). Sistema Equidad de Género. Servicio Nacional del Patrimonio Cultural. https://www.genero.patrimoniocultural.gob.cl/651/w3-propertyvalue-43809.html?_noredirect=1

PennLibraries. (18 de mayo de 2021). Gender, sexuality, & women's studies collection development policy. University of Pennsylvania. https://www.library.upenn.edu/collections/policies/gender-sexuality-womensstudies

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (10 de mayo de 2021). Igualdad de Género. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. https://www.cl.undp.org/content/chile/es/home.html

Quispe-Farfán, G. A. (2020). Bibliotecas Públicas: contexto, tendencias y modelos. E-Ciencias De La Información, 10(2). https://doi.org/10.15517/eci.v10i2.39695 DOI: https://doi.org/10.15517/eci.v10i2.39695

Rodríguez, C., Lorenzo, O. y Herrera, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 15(2), 133-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415209

Scott, J. (2011). Género: ¿Todavía una categoría útil para el análisis?. La manzana de la discordia, 6(1), 95-101. DOI: https://doi.org/10.25100/lmd.v6i1.1514

Servicio Nacional del Patrimonio Cultural. (06 de mayo de 2021). PMG con enfoque de género: Programa de Mejoramiento de la Gestión. Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. https://www.patrimoniocultural.gob.cl/614/w3-article-29606.html?_noredirect=1

Servicio Nacional de Prevención y Respuesta ante Desastres y Ministerio de la Mujer y la Equidad de Género. (2023). Guía Metodológica para la transversalización de género en los instrumentos de planificación para la Gestión del Riesgo de Desastres. SENAPRED y MinMujeryEG. https://minmujeryeg.gob.cl/wp-content/uploads/2024/06/Guia.pdf

Solís Sabanero, A. (2016). La perspectiva de género en la educación. En J.A. Trujillo Holguín y J.L. García Leos (coords.), Desarrollo profesional docente: reforma educativa, contenidos curriculares y procesos de evaluación (pp. 97-107). Escuela Normal Superior Profr. José E. Medrano R.

Xarxa de Biblioteques Municipals. (2021). Orientacions i propostes per als fons de dones i LGTBIQ+ a les biblioteques de la xarxa de biblioteques municipals de la diputació de Barcelona. Xarxa de Biblioteques Municipals.

Downloads

Published

2025-07-08