Perceptions of the persons in charge of the participating institutions regarding Community Work 689 of the University of Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/4sm4w326

Keywords:

community service, knowledge management, perception, social outreach, University of Costa Rica

Abstract

The Community Service Program (TCU) 689 of the University of Costa Rica aims to strengthen libraries and information units through knowledge management, digital literacy, reading promotion, and cultural engagement. This article analyzes the perceptions of those in charge of participating in libraries regarding the project's impact on their institutions. A mixed-methods approach was applied using a questionnaire with 13 coordinators and collaborators, combining quantitative and qualitative analysis, integrated through triangulation to validate findings and enrich perceptions about the TCU. The results show an overall positive assessment of the project, highlighting the value of interdisciplinary work and student commitment. Additionally, areas for improvement were identified, including communication, coordination, and content relevance. It is concluded that TCU 689 is a valuable tool for library enhancement and university social outreach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cerón Fuentes, S. (2019). La Biblioteca Digital: Una Experiencia de acceso a la Información. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/library-theory-and-research/Projects/la_biblioteca_digital_una_experiencia_de_acceso_a_la_informacion.pdf

Cuadrado-Fernández, O., & Sánchez Fernández, I. (2022). Bibliotecas como servicios esenciales. Boletín de La Asociación Andaluza de Bibliotecarios, (124), 226-244.

Eduarte Salazar, J. (2005). Participación comunal en el desarrollo de bibliotecas y salas infantiles. Bibliotecas, 23(1), 3-17. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/download/450/391

Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información. (2021). Proyectos de acción social. Universidad de Costa Rica. https://ebci.ucr.ac.cr/proyectos-de-accion-social/

Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información. (2025). Carreras y posgrado. Universidad de Costa Rica. https://ebci.ucr.ac.cr/ciencias-informacion/#tab-8621

Deheza, P. (2025, 28 de junio). Bibliotecas: puentes entre comunidad, saberes y generaciones. CE Noticias Financieras. https://proquest.proxyucr.elogim.com/wire-feeds/bibliotecas-puentes-entre-comunidad-saberes-y/docview/3225335974/se-2

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2023). Metodología de la investigación (7.ª ed.). McGraw-Hill Education.

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (1999). Manifiesto UNESCO/IFLA sobre la Biblioteca Escolar. https://www.ifla.org/es/publications/ifla-unesco-school-library-manifesto-1999-2/

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (2013). Declaración de la IFLA sobre Bibliotecas y Desarrollo. https://www.ifla.org/es/publications/declaracion-de-la-ifla-sobre-bibliotecas-y-desarrollo/

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (2025). Bibliotecas públicas que responden a las necesidades de la comunidad. https://www.ifla.org/bibliotecas-publicas-que-responden-a-las-necesidades-de-la-comunidad/

International Federation of Library Associations and Institutions. (2001). The public library service: IFLA/UNESCO guidelines for development. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/publications/archive/the-public-library-service/publ97.pdf

Martín Ramírez, R., Balsa Anaya, M. L., & de Sousa Guerreiro, J. (2022). Biblioteca transformada: nuevos espacios, servicios y demandas. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 2022 124, 76-102.

Municipalidad de San José. (2024). Bibliotecas. https://www.msj.go.cr/servciud/cult/Paginas/bibliotecas.aspx

Parra-Valero, P. (2024). Bibliotecas comunitarias, cuando la comunidad toma en sus manos la lectura y los libros. Anuario Think EPI, 18, 1-7. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2024.e18a18

Sánchez-García, S. (2024). La transformación social de las bibliotecas: luces y sombras. Anuario ThinkEPI, 18. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2024.e18a24

Sáyago Vergara, V., & Ceballos Yerena, E. (2022). Bibliotecas especializadas en México Una mirada actual. En B. Palacios (Ed.), Bibliotecas y Bibliotecología en México (pp. 113-152). https://www.bibliotecas.uady.mx/docs/bibliotecas_bibliotecologia_mexico.pdf#page=114

Sistema Nacional de Bibliotecas. (2024). Actividades. https://www.sinabi.go.cr/actividades/

Universidad de Costa Rica. (2008). Una universidad que piensa y actúa en tres dimensiones: Docencia, Investigación y Acción Social. https://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/Folleto_Informativo_UCR_2008.pdf

Universidad de Costa Rica. (2025). Actores participantes del TCU. https://accionsocial.ucr.ac.cr/modalidades/trabajo-comunidad/trabajo-comunal-universitario

Downloads

Published

2025-10-31