Evaluation of the scientific output of a science, technology and innovation institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/mj2z5m66

Keywords:

science evaluation, scientific production, biblioometrics indicators, science entities, technology and innovation

Abstract

Introduction: Scientific research is crucial for the advancement of knowledge, and therefore the work carried out in science, technology, and innovation entities acquires special relevance. Analyzing research performance in these communities constitutes a latent need. Information Science offers analytical tools such as metric disciplines, due to their usefulness in the study of scientific production. Objective: To identify bibliometrics indicators that allow characterizing science, technology, and innovation entities. Methodology: A documentary analysis of various sources of information done for the bibliographic compilation in the elaboration of the conceptual theoretical framework. At the same time was developed the analysis and synthesis of different theoretical-methodological approaches to the evaluation of science, addressing theoretical-conceptual criteria. Results and discussion: A system of indicators is presented that covers the areas of activity, production, and collaboration, a perspective for assessing the performance of a given entity based on its scientific production. This was made possible by analyzing previously applied evaluation methods, which revealed shortcomings that make it difficult to identify research patterns, assess collaboration between researchers and institutions, and improve decision-making. Conclusions: The theoretical and methodological foundation for the evaluation of an entity revealed trends in the evaluation. At the same time, it allowed for the establishment of an analytical position with an ideal approach and indicators for understanding scientific performance. The proposal, which can be used as a complement to other evaluation bodies, is beneficial because it facilitates the quantification of results and the exploration of research trends and scientific leaders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, E., Becerril, A., Macedo, A., Godínez, S., y González, L. (2023). Metodología para la evaluación de la ciencia en acceso abierto digital diamante. CLACSO. https://bibliotecarepositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/249048/1/Metodologiaevaluacion.pdf

Basantes-Andrade, A., Naranjo-Toro, M., Guerra-Reyes, F., Carrascal, R., y Benavides-Piedra, A. (2022). Visibility of Scientific Production and Digital Identity of Researchers through Digital Technologies. Education Sciences, 12. https://doi.org/10.3390/educsci12120926

Cimini, F. (2024). Evaluación de la investigación y la innovación tecnológica en el ámbito de las agencias de innovación. Buenas prácticas y recomendaciones para américa latina y el caribe. Red Latinoamericana de Agencias de Innovación. https://relai.lat/files/tmp/3cfa7kw394s2p8usz707.pdf

Espinosa Castro, J. F., Hernández-Lalinde, J., Rodríguez, J. E., Chacín, M., y Bermúdez-Pirela, V. (2019). Indicadores bibliométricos para investigadores y revistas de impacto en el área de la salud. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 38(3), 132-142. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/16806

Freire, E. E. E. (2020). La búsqueda de información científica en las bases de datos académicas. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(1), 31-35. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/139

Lim, W. M., y Kumar, S. (2024). Guidelines for interpreting the results of bibliometric analysis: A sensemaking approach. Global Business and Organizational Excellence, 43(2), 17-26. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/joe.22229

Macias, M. E. R., y Llanes, M. E. M. (2024). Indicadores de uso del conocimiento científico para la evaluación de las publicaciones científicas seriadas de Ciencias Sociales y Humanísticas. Humanidades Médicas, 24(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202024000100012

Martínez, M., Romero, P.L., González, M., y Guerra, R. M. (2021). Propuesta de indicadores integradores para la autoevaluación de entidades de ciencia, tecnología e innovación. Bibliotecas. Anales de Investigación, 17(2), 179-192. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8320340.pdf

Mazza, S. M., Peláez, A. N., y Rosende, M. N. (2016). La evaluación de las actividades de Ciencia, Tecnología, Desarrollo e Innovación. Revista Facultad de Odontología, 9(1).

Mendoza, E. C., y Kuri, J. A. S. (2024). Propuestas y reflexiones sobre el futuro de la política de ciencia. Instituto de Investigaciones en Políticas Públicas. https://amc.mx/propuestasyreflexiones.pdf

Menéndez, L. S. (2014). La evaluación de la ciencia y la investigación. RES, 21, 137-148. https://recyt.fecyt.es/index.php/resarticle/download/65364/39662/

Ministerio de justicia. (2021, 18 de agosto). Decreto-Ley 7 de 2020. Del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación. Gaceta Oficial, n.º 93, Ordinaria. https://www.3ce.cu/sites/default/files/2023-01/decreto-ley-7-2020-del-sistema-de-ciencia-tecnologia-e-innovacion.pdf

Milanés, Y., Pérez, Y., Peralta, M. J., y Ruiz, M. E. (2008). Los estudios de evaluación de la ciencia: aproximación teórico-métrica. ACIMED, 18(6), 1-28. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008001200004

Mukherjee, D., Lim, W. M., Kumar, S., y Donthu, N. (2022) Guidelines for advancing theory and practice through bibliometric research. Journal of Business Research, 148, 101-115. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296322003824?via%3Dihub

Moral-Muñoz, J. A., Herrera-Viedma, E., Santisteban-Espejo, A., y Cobo, M. J. (2020). Software tools for conducting bibliometric analysis in science: An up-to-date review. El profesional de la información, 29(1). https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.03

Navarro, M. M., y Suárez, P. L. R. (2021). Caracterización de la autoevaluación para los sistemas de ciencia, tecnología e innovación en entidades y universidades del Ministerio de Educación Superior en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300017

Pérez, N. C. S., Rodríguez, Y. C., y Betancourt, O. B. (2024). Visualización del comportamiento de la innovación en el sector empresarial desde el análisis de co-ocurrencia de palabras. e-Ciencias de la Información, 14(1). https://doi. org/10.15517/eci.v14i1.56018

Rúa-Ortiz, J., Peralta-González, M. J., Gregorio-Chaviano, O., y Piedra-Salomón, Y. (2022). Evaluación de la actividad científica cubana en los marcos de la ciencia abierta: algunas reflexiones. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 3(2), 1-15 file:///C:/Users/Nodo/Downloads/Dialnet-EvaluacionDeLaActividadCientificaCubanaEnLosMarcos-9001399.pdf

Rodríguez, Y. C., y Batista, D. O. (2018). Los metadatos, la búsqueda y recuperación de información desde las Ciencias de la Información. e-Ciencias de la Información, 8(2). https://doi. org/10.15517/eci.v8i2.30085

Sandoval, V. (2020). Origen y desarrollo de la evaluación científica. Alcances y límites de su aplicación en las ciencias sociales. Revista de la educación superior, 49(194), 27-45. https://www.scielo.org.mx/cielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602020000200027

Sanz-Valero, J. (2021). Altmetrías, ¿novedad o complemento del análisis de cita? Med Segur Trab, 67(263), 84-87. https://doi:10.4321/s0465-546x2021000200001

Secretaría General de Investigación. (2020). Estrategia española de ciencia, tecnología e innovación 2021-2027. Secretaría General Técnica del Ministerio de Ciencia e Innovación. https://www.ciencia.gob.es/Estrategias-y-Planes/Estrategias/Estrategia-Espanola-de-Ciencia-Tecnologia-e-Innovacion-2021-2027.html;jsessionid=7B1CFB63939BE2A825A097D24D32C3E3.1

Sotomayor, F. R., Suarez, A. R., Martín, M. J. C., y González, A. H. (2023). Un análisis bibliométrico de la producción científica cubana en la web de la ciencia. Transformación digital, 4(1). https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/204/108

Spinak, E. (1996). Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002433/243329S.pdf

Tomás-Górriz, V., y Tomás-Costerá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hosp Domic, 2(4), 145-163. http://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51

Triana, Y., Pérez, M. D, y Rodríguez, I. G. (2021). Modelo de gestión del conocimiento para las actividades de ciencia, tecnología, innovación y medio ambiente [Tesis Doctoral, Universidad de La Habana]. https//scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=modelo_de_gestion_del_conocimiento_para_las_actividades_de_ciencia_tecnologia_innovacion_y_medio_ambiente

Unión Europea. (2024). Instituto Europeo de Innovación y Tecnología. https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/institutions-and-bodies/search-all-eu-institutions-and-bodies/european-institute-innovation-and-technology-eit_es

Zayas-Bazán, Y. G., Pérez, G. D. H., Hernández, J. S., y Mantulak, M. J. (2021). Gestión del sistema de ciencia, tecnología e innovación en centros cubanos de investigaciones ambientales. Aproximación a un instrumental metodológico [Sesión de Congreso]. XIX Congreso ALTEC, Lima, Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184790

Downloads

Published

2025-12-11