Abstract
In the middle of the 19th century, the Zacatecas Literary Institute included some practices with a clear liberal influence; as a result, the students became integrated into political life and acted in accordance with the principles received; the professors, although not all members of freemasonry, taught to continue the liberal foundations. When secularized, the rituals of the old seminary were modified, so the students participated and acquired liberal protocols. Finally, the knowledge and rituals applied in the institution demonstrated the influence and presence of liberalism with changes in customs and uses with a clear Masonic presence.
References
Acevedo Hurtado, José Luis. Teodosio Lares en el Instituto Literario de Zacatecas. Zacatecas, México: UPN, 2016.
Beaurepaire, Pierre-Yves. “Sociabilidad y masonería. Propuestas para una historia de las prácticas sociales y culturales en el siglo de las luces”. En 300 años: masonerías y masones (1717-2017), coordinado por Ricardo Martínez Esquivel, Yván Pozuelo Andrés, Rogelio Aragón. Tomo 5. México: Palabra de Clío, 2017.
Díaz Miranda, Elena. “El poder de la masonería. La sociedad secreta en las pugnas políticas del siglo XIX”. Relatos e Historias, n.º 80 (abril 2015): 40-53.
Domínguez Cardiel, Jesús. “Similitudes en la realidad educativa del siglo XIX y la actualidad: herencias y progreso”. La Historia enseñada a discusión. Retos epistemológicos y perspectivas didácticas (2015).
Enciso Contreras, José. “Correspondencia de Don José Miguel Gordoa y Barrios, diputado de las Cortes de Cádiz, con la provincia de Zacatecas, 1811-1814”. Anuario Mexicano de la Historia del derecho, vol. 12 (2010): 177-199.
Enciso Contreras, José. Informes administrativos de los directores del Instituto Literario de Zacatecas 1845, 1848, 1849, 1850 y 1852. Doctorado en Historia, UAZ, 2008.
Ferrer Benimeli, José Antonio. “Aproximación a la historiografía de la masonería latinoamericana”. REHMLAC. Revista de Estudios Históricos de la Masonería Latinoamericana y Caribeña, vol. 4, n.º 1 (mayo-noviembre 2012).
Flores Zavala, Marco Antonio. “La masonería en la República federal. Apuntes sobre las logias mexicanas (1821 -1840)”. En Raíces del federalismo mexicano, coordinado por Manuel Miño Grijalva, et. al., 125-136. Zacatecas, Secretaría de Educación y Cultura del Gobierno del Estado de Zacatecas, 2005.
Flores Zavala, Marco Antonio. “Tomás Lorck Ávila, un impresor masón del siglo XIX”. En Plumas y Tintas de la Prensa Mexicana, editado por Adriana Pineda Soto y Mich Morelia. México: UMSNH, CONACYT, 2008.
Flores Zavala, Marco Antonio. “Masones y masonería en el Instituto de Ciencias de Zacatecas, 1880 – 1913”. En Mucho más que dos UAZ/175, coordinado por Mariana Terán Fuentes. Universidad Autónoma de Zacatecas, 2007.
García Robles, Marco Antonio. Arte, prensa y poder: historia de los masones y sus prácticas discursivas en el Aguascalientes del siglo XIX. Tesis de doctorado: UAA, 2019.
Martín Ornelas, José Manuel. Vida y desarrollo de dos instituciones: Colegio de San Luis Gonzaga y Universidad Autónoma de Zacatecas. 1754-1980. Zacatecas: UAZ-SPAUAZ, 2014.
Muñoz Carrillo, Samuel. Entre la evangelización y la educación. El laicismo educativo en Zacatecas (1787-1835). Tesis doctoral inédita, Zacatecas: UAZ, 2018.
Padilla Arroyo, Antonio. “Secularización, educación y rituales educativos en el siglo XIX”. Alteridades, vol. 9, n.º 18 (julio-diciembre 1999).
Ríos Zúñiga, Rosalina. La educación de la colonia a la república. El Colegio de San Luis Gonzaga y el Instituto Literario de Zacatecas. México: UNAM, 2002.
Rodríguez, Jaime. “Los orígenes del constitucionalismo y liberalismo en México”. En Raíces del federalismo Mexicano, editado por Manuel Miño Grijalva, et. al. México: UAZ-SEC, 2005.
Roldán Vera, Eugenia. “La escuela mexicana decimonónica como iniciación ceremonial a la ciudadanía: normas, catecismos y certámenes públicos”. En Ciudadanos inesperados: espacios de formación de la ciudadanía ayer y hoy, editado por Adriana Acevedo Rodrigo Adriana y Paula López Caballero. México: El Colegio de México, Centro de Estudios Históricos, Instituto Politécnico Nacional, Centro de Investigación de Estudios Avanzados, Departamento de Investigaciones Educativas, 2012.
Staples, Anne. “La educación después de las reformas de 1833”. En Masonería y sociedades secretas en México, editado por José Luis Soberanes Fernández y Carlos Francisco Martínez Moreno. México: UNAM, 2018.
Vázquez Semadeni, María Eugenia. “La teoría de la conspiración masónica en Nueva España/México, 1738-1940”. En 300 años: masonerías y masones (1717-2017), coordinado por Ricardo Martínez Esquivel, Andrés Yván Pozuelo y Rogelio Aragón. Tomo 2. México: Palabra de Clío, 2017.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 REHMLAC +, Journal of Historical Studies of Latin American and Caribbean Freemasonry plus