Body, Transfeminism and Cisexism: Analysis of Two Stories by Camila Sosa Villada

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/h.v15i2.61295

Keywords:

discrimination, gender identity, fiction, Latin American literature, gender-based violence

Abstract

This paper analyzes the short stories “Soy una tonta por quererte” and “Seis tetas” by Camila Sosa Villada. It focuses on the representation of the trans female body and cis-sexist violence. The author, a prominent Argentine trans writer, uses fiction to explore trans identity and embodiment, distancing herself from the autofiction that characterizes her earlier works. The analysis is based on Michel Foucault’s (2007) theory of the dispositif of sexuality, transfeminism, and the decoloniality of gender (Romero et al., 2024), as well as the concepts of cis-sexism by Facu Saxe (2021) and body grammar by Meri Torras (2015). The methodology used was discursive analysis, focusing on the interactions between trans and cisgender characters. In “Soy una tonta por quererte”, the story reveals the tension between a desired identity and a system that imposes a cis-sexist reality, reflected in the narrator’s relationship with Billie Holiday. “Seis tetas” depicts a dystopia where trans women, after being persecuted, build a resilient community. Sosa Villada critiques heteronormativity and calls for the recognition and acceptance of dissident identities. Her stories challenge cis-sexist structures and enrich literature with trans voices that promote inclusion and visibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ceballos-Muñoz, A. (2007). Teoría rarita. En D. Córdoba, J. Sáez y P. Vidarte (Eds.), Teoría Queer. Políticas Bolleras, Maricas, Trans, Mestizas (pp. 165-178). Editorial Egales.

Foucault, M. (2007). Historia de la sexualidad, volumen I: la voluntad de saber (31ª ed.). Siglo XXI Editores.

Hining, A. P. S. y Toneli, M. J. F. (2022). La cisgeneridad y las políticas de enunciación en el transfeminismo brasileño. Athenea Digital, 22(2), e3033. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3033 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3033

Lennon, E. y Mistler, B. J. (2014). Cisgenderism. En S. Stryker y P. Currah (Eds.), TSQ: Transgender Studies Quarterly. Postposttransexual: Key concepts for a twenty-first-century transgender studies (Vol. 1, Números 1-2, pp. 63-64). Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1215/23289252-2399623

Leonardo-Loayza, R. (2024). La derecha radical y el disidente sexual. El caso de “Seis tetas” de Camila Sosa Villada. Letras (Lima), 95(141), 263-278. http://revista.letras.unmsm.edu.pe/index.php/le/article/view/2676/2436 DOI: https://doi.org/10.30920/letras.95.141.16

Marín, F. y Fossat, E. (2023). Las voces y los cuerpos en la obra Carnes Tolendas. Retrato escénico de una travesti: escenas de igualdad en el teatro contemporáneo argentino. Káñina. Revista de Artes y Letras de La Universidad de Costa Rica, 47(3), 33-54. https://doi.org/10.15517/rk.v47i3.57099 DOI: https://doi.org/10.15517/rk.v47i3.57099

Maristany, J. (2022). La llegada a la trans/escritura: Camila Sosa Villada y la narrativa vivencial travesti. Visitas al Patio, 16(1), 67-85. https://doi.org/10.32997/RVP-vol.16-num.1-2022-3790 DOI: https://doi.org/10.32997/RVP-vol.16-num.1-2022-3790

Márquez, A. (2022). “La posibilidad de ser feliz también existe”: Maternidad travesti en Las malas (2019) de Camila Sosa Villada. Romance Notes, 62(3), 383–393. https://doi.org/10.1353/rmc.2022.0028 DOI: https://doi.org/10.1353/rmc.2022.0028

Moreno, M. (2023). ‘El viaje inútil’ es ser invisible. La autobiografía como estrategia performática para el reconocimiento de una identidad trans en la obra de Camila Sosa Villada. Cartaphilus, 21, 82–97. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.586171 DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.586171

Moya, M. (2023). “La casa de la compasión”: apuntes sobre lo fantástico, la tradición y el mundo trans en un cuento de Camila Sosa Villada. Caracol, 25, 265-295. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i25p264-295

Pardini, M. (2021). Avatares de lo trans: Génesis de un discurso disidente en El viaje inútil (2017) y Las Malas (2019) de Camila Sosa Villada. Revista Zur, 3(1), 66-77. https://revistazur.ufro.cl/volumenes/volumen-3-numero-1/avatares-de-lo-trans-genesis-de-un-discurso-disidente-en-el-viaje-inutil-y-las-malas-de-camila-sosa-villada-por-matias-pardini/

Romero Guzmán, D. (Coord.), Ciccia, L., Valencia, S., Guerrero McManus, S. y Ochoa Muñoz, K. (2024). Transfeminismo y decolonialidad de género: una mirada desde los sujetos. Publicar al Sur.

Sánchez Osores, I. (2021). Desencantos y maravillas: comunidad, fracaso y utopía queer en Las malas de Camila Sosa Villada. Chasqui, 50(1), 133-152.

Sánchez Osores, I. (2023). Realismo trash: Escenas trans(literarias) en la literatura latinoamericana del siglo XXI. Revista Iberoamericana, 89(282-283), 393-414. DOI: https://doi.org/10.3828/revista.2023.89.282-283.393

Saxe, F. (2021). Disidencias sexuales: un sistema geoplanetario de disturbios sexosubversivos-anales-contra-vitales. Ediciones UNGS.

Sosa Villada, C. (2022). Soy una tonta por quererte. Tusquets Editores, S. A.

Timossi, G. M. y Vallés, C. A. (2021). La performance identitaria como lucha política: una lectura de Las malas de Camila Sosa Villada. Avances, (30), 261-277. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/33511

Tonello, C. (2023). Travestis: una identidad geopolítica. Una lectura de Las Malas situada en el sur latinoamericano. Boletín GEC, (32), 91-115. https://doi.org/10.48162/rev.43.046 DOI: https://doi.org/10.48162/rev.43.046

Torras, M. (2015). El delito del cuerpo. De la evidencia del cuerpo al cuerpo en evidencia. En E. Muñiz (Ed.), El cuerpo. Estado de la Cuestión (pp. 13-28). La Cifra Editorial-UAM Xochimilco.

Published

2025-07-31

Issue

Section

Of Arts, Literature and Communication