György Lukács’ Thought About Cinema. A Relational Aesthetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/h.v15i2.61299

Keywords:

cinema, aesthetics, scientific development, photography

Abstract

The central objective of this essay is to show the aesthetic-cinematographic thinking of György Lukacs. The above is achieved based on texts on the subject in his youth, where he exposes his ideas regarding the pros and cons that he observes in this new art and its potential development, as well as its uncertain scope based on technical development and the relationship it maintains with other arts such as theater, photography and painting, on the one hand; and, reviewing the most mature texts of the Hungarian thinker, where he suggests a series of critical-epistemological concepts to think more scientifically about the aesthetic, sociological, political and technical nature of cinema, on the other hand. It is concluded that Lukacs’s aesthetic theory, in general; and, the specific theory on cinema, continues to have significant importance for understanding and studying cinema as an artistic expression.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristarco, G. (1969). La disolución de la razón. (Prólogo de Lukács, G.). Universidad Central de Venezuela.

Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. y Vernet, M. (2008). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Paidós.

Balázs, B. (1977). L’esprit du cinéma. Payot.

Barbaro, U. (1959, 22 de enero). Lukács Il film e la tecnica. L´Unità. https://gyorgylukacs.wordpress.com/2022/06/09/lukacs-il-film-e-la-tecnica/

Barbaro, U. (1961). Diavolo azzurro o diavolo giallo? Cinema Nuovo, (154), 500-505.

Bedeschi, G. (1974). Introducción a Lukács. Siglo Veintiuno.

Chiarini, L. (2022). Cinematógrafo (Prólogo de Gentile, G.). Ediciones complutense.

De la Calle, R. y Soler Álvarez, F. (1985). Lukács, estética y poética. Nau Libres.

Eisenstein, S. (1990). El sentido del cine. Siglo XXI.

Garrido, M. (1992). La teoría literaria de György Lukács. Amós Belinchón, D. L.

Grignaffini, G. (1989). Sapere e teorie del cinema. Il periodo del muto. CLUEB.

López, J. (1978). De lo trágico a lo utópico: Sobre el primer Lukács. Monte Ávila.

Lukács, G. (1958). Cartas, dos textos-cartas con preguntas y respuestas entre ellos. Cinema Nuovo, VI(35), 128-137.

Lukács, G. (1966). Problemas del realismo. Fondo de Cultura Económica.

Lukács, G. (1967a). Estética 1. La peculiaridad de lo estético. Grijalbo.

Lukács, G. (1967b). Estéticas 4. Cuestiones liminares de lo estético. Grijalbo.

Lukács, G. (1967c). Ideologia e culto della personalità. Cinema Nuovo, XVI(188).

Lukács, G. (1970). Historia y conciencia de clase. Instituto del Libro.

Lukács, G. (1989). Sociología de la literatura. Península.

McConnell, F. (1977). El cine y la imaginación romántica. Gustavo Gili.

Mészáros, I. (1981). El pensamiento y la obra de Lukács. Fontamara.

Monterde, J. (2001). Una aportación para una futura estética del cine. Archivos de la filmoteca, 37,. 122-133.

Perniola, M. (1997). L'estetica del Novecento. Il Mulino.

Ramé, J. y Claramonte, J. (2019). No lo saben, pero lo hacen. Textos sobre cine y estética de György Lukács. Plaza y Valdés Editores.

Sel, S. y Gasloli, L. (2002, 19-20 de noviembre). A propósito de “Reflexiones sobre una estética del cine” (1913) [Conferencia]. Coloquio Georgy Lukács: Pensamiento vívido, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. https://unsam.edu.ar/cedinci/PDF/Coloquios/Compilado%20Lukacs.pdf

Sziklai, L. (Ed.). (1987). La obra de Lukács hoy (vol. 1). Fondo de Investigaciones Marxistas.

Wolfgang, B. (2022, 19-20 de noviembre). Una lectura critica de las “Cuestiones liminares de la mímesis estética” [Conferencia]. Coloquio Georgy Lukács: Pensamiento vívido, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. https://unsam.edu.ar/cedinci/PDF/Coloquios/Compilado%20Lukacs.pdf

Published

2025-07-31