Lack of Communication, Loneliness and Uprooting in La mujer que cayó del cielo by Víctor Hugo Rascón Banda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/sfnscy88

Keywords:

Mexican theater, migration, social alienation, xenophobia, rarámuri

Abstract

La mujer que cayó del cielo, by the Mexican playwright Víctor Hugo Rascón Banda, is a play that recreates an event that occurred in the 1980s in the United States: the forced and unjustified confinement of a Tarahumara woman in a psychiatric hospital, caused by lack of knowledge of the marginal language she spoke. This article analyzes how the author, although starting from an individual case of migration motivated by personal issues, manages to create a work of art that represents a human and social problem of great significance: migration, discrimination, and absolute isolation. To describe the conflictive contact between groups in unequal conditions of domination and subordination, the notion of migrant subject proposed by Antonio Cornejo Polar is used.

Author Biography

  • Claudia Elisa Gidi Blanchet, Universidad Veracruzana. Xalapa, Veracruz. México.

    Universidad Veracruzana. Xalapa, Veracruz. México. Researcher at the Institute of Linguistic-Literary Research. She holds a PhD in Literature from the National Autonomous University of Mexico.

References

Altuna, E. (2004). Introducción: Relaciones de viajes y viajeros coloniales por las Américas. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 30(60), 9-23. http://www.jstor.org/stable/4531334

Anzures y Bolaños, Ma. del C. (2010). El bien y el mal en la cultura tarahumara. Anales de Antropología, 30(1), 97-110. https://www.revistas.unam.mx/index.php/antropologia/article/view/16954

Cornejo-Polar, A. (1995). Condición migrante e intertextualidad multicultural: El caso de Arguedas. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 21(42), 101-109. https://doi.org/10.2307/4530827

Cornejo-Polar, A. (2003). Escribir en el aire. Ensayo sobre la heterogeneidad socio-cultural en las literaturas andinas. Centro de Estudios Literarios «Antonio Cornejo Polar».

Esteinou, S. (2022). La mujer de estrellas y montañas. [Documental]. Dirección Distribución PIANO. Amazon Prime Video.

Franconi, R. A. (2006). O olhar oblíquo: uma categoria cultural. Conceituação e exemplos. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 32(63/64), 105-115. https://www.jstor.org/stable/25070326

Galicia, R. (2013). «El dramaturgo de Uruachi». En Instituto Chihuahuense de la Cultura (Comp.), Diálogos sobre el teatro. Homenaje a Víctor Hugo Rascón Banda (pp. 157-161). https://leermas.chihuahua.gob.mx/_sudi/_files/_img/_publications/112221-121115_dialogossobreelteatro,homenajeavictorhugorasconbanda-emiliocardenaselorduyetal.pdf

Garavito, L. (2012). Metamorfosis y migración en “La mujer que cayó del cielo”, de Víctor Hugo Rascón Banda. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 36(2), 395-411. https://www.jstor.org/stable/41636652

Gough, H. R. (2013). Colonization and madness: involuntary psychiatric commitment law and policy frameworks as applied to American Indians. [A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Arizona State University]. https://keep.lib.asu.edu/items/151661

Instituto Mexicano de Cinematografía (IMCINE). (s. f.). «“La mujer de estrellas y montañas” de Santiago Esteinou: una rarámuri atrapada en Kansas». https://www.imcine.gob.mx/Pagina/Noticia/la-mujer-de-estrellas-y-montanas-de« »-santiago-esteinou--una-raramuri-atrapada-en-kansas

Instituto Nacional de Lenguas Indígenas (INALI). (s. f.) «Prontuario en Tarahumara / Español. Ralámuli Raicha». https://site.inali.gob.mx/Micrositios/Prontuarios/tarahumara.html#:~:text=El%20ral%C3%A1muli%20raicha%2C%20tambi%C3%A9n%20conocido,municipios%20del%20estado%20de%20Chihuahua

Kanost, L. (2009). The Kansas State Psychiatric Hospital Asheterotopia in “La mujer que cayó del cielo” by Víctor Hugo Rascón Banda. Latin American Literary Review, 37(74), 26-37. http://www.jstor.org/stable/41478042

Luiselli, A. (2013). Víctor Hugo Rascón Banda: el dramaturgo de la dignidad humana. Confluencia, 29(1), 172-186. https://www.jstor.org/stable/43490013

Lutz, B., y Cruz Zacarías, K. V. (2012). Ley y orden en el proceso de civilización. Caso de los indígenas rarámuris, Iberofórum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, 7(13), 1-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=211028532001

Mijares, E. (2004). «Prólogo». En V. H. Rascón Banda, Teatro de frontera 13/14 (pp. 5-32). Siglo XXI / CONAULTA-FONCA / UJED / Espacio Vacío Editorial.

Montemayor, C. (1995). Los tarahumaras. Pueblo de estrellas y barrancas. Banobras.

Organización de la Naciones Unidas (ONU). (1 de febrero, 2024). Noticias ONU. «Rita, la mujer de las estrellas y las montañas recluida 12 años en un psiquiátrico de Estados Unidos». https://news.un.org/es/story/2024/02/1527852

Rama, Á. (2013). Transculturación narrativa en América Latina. Siglo XXI.

Rascón Banda, V. H. (2004). La mujer que cayó de cielo. En V. H. Rascón Banda, Teatro de frontera 13/14 (pp. 289-330). Siglo XXI / Conaulta-Fonca / UJED / Espacio Vacío Editorial.

Cárdenas Elorduy, E. (2013). «Entrevista con Emilio Cárdenas Elorduy». En Instituto Chihuahuense de la Cultura (Comp.), Diálogos sobre el teatro. Homenaje a Víctor Hugo Rascón Banda, 39-132.

Reyes Medel, B., Cuevas Contreras, T., y Zizaldra Hernández, I. (2020). Aproximación al patrimonio cultural: Atuendo y cambios en los Rarámuris de Chihuahua, México. Journal of the Sociology and Theory of Religion, 10(2), 29-45. https://revistas.uva.es/index.php/socireli/article/view/4583

Woodyard, G. (2004a). «La mujer que cayó del cielo de Rascón Banda: la búsqueda de la justicia». En O. Pellettieri (Ed.), Reflexiones sobre el teatro (pp. 141-147). Galerna.

Woodyard, G. (2004b). «Tres damas históricas de Víctor Hugo Rascón Banda». En A. Heindrun y J. Chabaud (Eds.), Un viaje sin fin: Teatro mexicano hoy (pp. 65-69). lberoamericana / Vervuert.

Published

2025-10-20

How to Cite

Lack of Communication, Loneliness and Uprooting in La mujer que cayó del cielo by Víctor Hugo Rascón Banda. (2025). Káñina, 49(3), 1-25. https://doi.org/10.15517/sfnscy88