Building teacher identity: reflections with young professionals
DOI:
https://doi.org/10.15517/pa.v25i45.65288Keywords:
teaching identity, teaching practice, educational reality, self-care, compassionAbstract
In the educating and learning process at any educational level, teaching is a complex activity. Throughout this process, skills in the art of teaching are acquired and refined, gradually forming a sense of self. Professional identity is not acquired simply by obtaining a degree, which allows one to practice the profession, but rather constitutes a process of acquiring greater expertise, as well as individual and collective growth. This article reflects on learnings and insights derived from the course: Personal and Professional Development of Educators, which is a new theoretical-practical proposal at the undergraduate level for the fields of Early Childhood Education and Primary Education with a concentration in English. The main objectives are to review the construction of professional identity, problematize the conditions that hinder personal and professional growth, and promote self-care practices in teaching. This work explores the process of 31 young professionals who have been working for a few years: 14 in Early Childhood Education and 17 in Primary Education, during the first semester of 2024 at the Western Campus of the University of Costa Rica. Through the construction of metaphors, it explores the idealization surrounding the teaching profession. Additionally, it analyzes the challenges present in the daily educational practice by examining self-records of the educators, analyzing triggers, emotions, thoughts, and reactions of intersubjectivity and subjectivity in their classroom experiences. This article highlights the weight of historically constructed representations in the collective imagination about the ideal of teaching, which contrasts with the challenges of the current context and everyday experiences, offering some proposals centered on collective care.
References
Aceituno, N., y Soto, X. (2020). Estrés y estrategias de afrontamiento en docentes de una escuela rural en contexto de pandemia: Talleres de bienestar docente [Tesis de maestría, Universidad del Desarrollo]. Universidad del Desarrollo.
Brito, G. (2023). Terapia centrada en la compasión. Módulo de profundización CFT-I. Santiago de Chile.
Cantón, I., y Tardiff, M. (Coordinadores). (2018). Identidad profesional docente. Narcea.
Castellanos, N. (2024, 2 de diciembre). El cultivo de la compasión y amabilidad favorece la respuesta neuronal. Instagram. https://www.instagram.com/p/C6X5-abc123
Covarrubias, M. A., y Cuevas, A. (2020). Creencias limitantes y potenciadoras en la formación profesional del psicólogo: Un estudio sociocultural. Revista Psicología Educacional, 13(1), 8–27.
Cuesta, A., Batlle, J., y González, V. (2023). La construcción de la identidad docente del profesor de Español como lengua extranjera: El conocimiento en el proceso de identificación docente. Revista Colombiana de Educación, 87, 139–158. https://doi.org/10.17227/rce.num87-13071
Didonna, F. (2020). Mindfulness y compasión en psicoterapia [Comunicación personal]. Diplomado en Psicoterapia Contemplativa I, The Wellbeing Planet Foundation.
Escobar, M. del P., Franco, Z. R., y Duque, J. A. (2010). La formación integral en la educación superior. Significado para los docentes como actores de la vida universitaria. Eleuthera, 4, 69–89. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/eleuthera/article/view/5406
Gallardo, J., López, F., y Gallardo, P. (2019). Análisis del síndrome de burnout en docentes de educación infantil, primaria y secundaria para su prevención y tratamiento. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1–19. Universidad Nacional CIDE.
Gilbert, P. (2016). Terapia centrada en la compasión: Características distintivas. Desclée de Brouwer.
Herrera, K., Jiménez, K., Méndez, V., León, G., Cantón, P., y Trejos, R. (2023). Propuesta de prevención del síndrome de burnout en docentes. Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional.
Luna, L. (2022, 2 de mayo). Qué es el autocuidado. Narrativas y otras lunas. https://narrativasyotraslunas.com/2022/05/02/que-es-autocuidado/
Neff, K. (2017). Sé amable contigo mismo: El arte de la compasión hacia uno mismo. Paidós.
Noveno Estado de la Educación 2023 [Recurso electrónico] / Programa Estado de la Nación. – Datos electrónicos (1 archivo : 20 mb). – San José, C.R. : CONARE - PEN, 2023. (Informe Estado de la Educación ; no. 09 – 2023).
Olave, S. (2020). Revisión del concepto de identidad docente. Revista Innova Educativa, 2(3), 378–393.
Piña, C., Soto, M., y Ramírez, M. (2017). La construcción de la identidad docente: Significados y sentido. Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí.
Pinós Pey, K., y Davidson, R. (2020). Las seis resiliencias de la educación [Comunicación personal]. Diplomado en Psicoterapia Contemplativa I, The Wellbeing Planet Foundation.
Pinós Pey, K. (2020). Autocompasión [Comunicación personal]. Diplomado en Psicoterapia Contemplativa I, The Wellbeing Planet Foundation.
Porta, M. J., y García, G. (2019). Los saberes docentes y la relación con el saber: Desafíos para su investigación desde un enfoque interdisciplinario. Anuario Digital de Investigación Educativa, 2, 1–15.
Retana, D., González, J., y Pérez, D. (2022). Afrontamiento emocional implementado por las personas docentes en Costa Rica para el manejo del estrés. Intersedes, 23(47).
Sánchez, M. (2005). La metodología en la investigación cualitativa. Revista Mundo Siglo XXI, 1, 12–24.
Tardiff, M. (2014). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.
Torres, A. (2019). Sabemos más de lo que sabemos: Sistematización de experiencias educativas. En Sistematización de prácticas y experiencias educativas. Municipio de Medellín.
Ureña, M., Tencio, K., y Sibaja, J. (2024). Regulación emocional en la niñez de 4 y 5 años durante la pandemia: Factores protectores y riesgosos en una institución privada de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 24(2), 1–42. https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.57180
Valerio, M. (2023). Intervención psicoeducativa para el fortalecimiento de la salud mental, en el personal docente y administrativo del Centro Infantil Laboratorio Ermelinda Mora en el contexto de la pandemia COVID-19 [Práctica dirigida para optar por el grado de Licenciatura en Psicología, Universidad de Costa Rica]. Universidad de Costa Rica.
Vecina, C., y San Román, S. (2021). Función docente ideal/real en las representaciones sociales del profesorado. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1–27. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.fdir
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cynthia Orozco Castro, María Teresita Ulate Olivar (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.