Domestic time use among young people in Mexico and Costa Rica: a comparative study
DOI:
https://doi.org/10.15517/9ktnd444Keywords:
domestic work, adolescents and young people, gender roles, time useAbstract
Introduction: Gender differences in time use among adults are well documented worldwide; however, there is a clear gap regarding certain life stages, such as adolescence and young single adulthood. Objective: To study time use patterns by sex among the population aged 15 to 24 in two Latin American countries, Mexico and Costa Rica. The study also examines individual factors that may influence participation in these activities. Methodology: National time use surveys from Mexico (2019) and Costa Rica (2022) were analyzed to estimate indicators on domestic, paid, educational, caregiving, and leisure activities, as well as to fit Ordinary Least Squares (OLS) models. Results: Gender inequalities persist among the population aged 15 to 24 in Mexico and Costa Rica; women devote more time to domestic work, while men spend more time in paid employment. School and labor market participation reduce women’s domestic workload, but gaps remain, highlighting the influence of factors such as country and activity status in time use patterns. Conclusions: Women are systematically assigned domestic tasks from adolescence, contributing to the internalization of traditional gender roles and expectations.
Downloads
References
Abadzi, H. (2016). Absenteeism and beyond: Instructional time loss and consequences. The World Bank. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-0848-9
Alonso, G., Pérez, S., y Rodríguez, A. (2022). Estereotipos de género sobre el deporte y la actividad física en adolescentes. Revista Internacional de Humanidades, 14(1), 1-9.
Altintas, E., y Sullivan, O. (2016). Fifty years of change updated: Cross-national gender convergence in housework. Demographic Research, 35(16), 455-470. https://doi.org/10.4054/DemRes.2016.35.16
Anxo, D., Mencarini, L., Pailhé, A., Solaz, A., y Flood, L. (2011). Gender differences in time use over the life course in France, Italy, Sweden and the US. Feminist Economics, 17(3), 159-195. https://doi.org/10.1080/13545701.2011.582822
Becker, J., McClellan, M., y Reed, B. (2016). Sociocultural context for sex differences in addiction. Addiction Biology, 21(5), 1052-1059. https://doi.org/10.1111/adb.12383
Carrasco, C., y Domínguez, M. (2021). Género y usos del tiempo: nuevos enfoques metodológicos. Revista de Economía Crítica, 1(1), 129-152.
Casique, I. (2008). Participación en el trabajo doméstico de hombres y mujeres en México. Papeles de Población, 14(55), 173-200.
Centros de investigación de la Pontificia Universidad Católica del Perú. (2020). Gestión y distribución del tiempo de las mujeres y hombres en el Perú. Centrum PUCP.
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (CONEVAL). (2018). Guía práctica: ¿Qué funciona y qué no en desarrollo laboral juvenil?
Craig, L., y Mullan, K. (2010). Parenthood, gender and work‐family time in the United States, Australia, Italy, France, and Denmark. Journal of Marriage and Family, 72(5), 1344-1361. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2010.00769.x
Díaz, M. R. (2022). Estadística inferencial aplicada (2a ed.). Editorial Universidad del Norte.
Dotti-Sani, G. (2018). Time use in domestic settings throughout the life course. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-78720-6
Esparza, M. (2020). Uso del tiempo, trabajo doméstico y la doble jornada laboral de las mujeres en Hermosillo, Sonora México, un análisis desde la perspectiva de género. Trabajo y Sociedad, 21(35), 1-3.
Esping-Andersen, G., Boertien, D., Bonke, J., y Gracia, P. (2013). Couple specialization in multiple equilibria. European Sociological Review, 29(6), 1280-1294. https://doi.org/10.1093/esr/jct004
Espinoza, B., y Izaguirre, R. (2020). Doble presencia femenina: Conflictividades laborales desde la política y la cultura en la ciudad insular terciaria. Margen: Revista de Trabajo Social y Ciencias Sociales, 98(1), 1-17.
Fabes, R. A., Martin, C. L., Hanish, L. D., y DeLay, D. (2018). Gender integration in coeducational classrooms: Advancing educational research and practice. School Psychology Quarterly, 33(2), 182-190. https://doi.org/10.1037/spq0000266
Fernández, A. L. (2021). El uso del tiempo de las mujeres jefas de hogar en Costa Rica. Un análisis a partir de la Encuesta Nacional de Uso del Tiempo en Costa Rica (2017). Revista Costarricense de Trabajo Social, 40, 33-57.
Ferraris, S., y Martínez, M. (2022). El sostenimiento de la vida: Trayectorias de trabajo remunerado y no remunerado de mujeres en México. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, 8(1), 1-32. https://doi.org/10.24201/reg.v8i1.883
García-Vásquez, G., y Macías, C. (2022). Economía del cuidado: Comparación de las encuestas de usos del tiempo en Colombia y algunos países de América Latina. Sociedad y Economía, 46(1), 1-17. https://doi.org/10.25100/sye.v0i46.11285
Gentile, N., y Idone, N. (2018). El uso del tiempo libre que hacen varones y mujeres jóvenes con diferentes situaciones laborales y educativas. VI Reunión Nacional de Investigadores/as en Juventudes de Argentina.
Gobierno Vasco. (2008). Juventud vasca 2008.
González, X., Camacho, J., y Aguilar, F. (2022). Tipos de apoyo familiar y su influencia en el desarrollo académico de alumnos con aptitudes sobresalientes. Voces de la Educación, 7(13), 120-141.
Grunow, D., y Evertsson, M. (2016). Couples’ transitions to parenthood. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781785366000
Gutiérrez, A. (2007). Educación y trabajo en jóvenes costarricenses. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 7(2), 1-33.
Heatley, A. (2022). Vulnerabilidad a la pobreza y juventud: entre la desprotección y el adultocentrismo. Gestión y Política Pública, 31(1), 127-158. https://doi.org/10.29265/gypp.v31i1.1015
Hernández-Limonchi, M. del P., y Ibarra-Uribe, L. M. (2020). Dos ingresos, dos cuidadores: Barreras a la conciliación trabajo-familia. Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(2), 13-26. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.2.2
Hook, J. (2006). Care in context: Men’s unpaid work in 20 countries, 1965-2003. American Sociological Review, 71(4), 639-660. https://doi.org/10.1177/000312240607100406
Instituto Nacional de las Mujeres (Inmujeres). (2020). El uso del tiempo en México: Una mirada con perspectiva de género e interseccional. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/Cuadernillo_II_El_uso_del_tiempo_en_Mexico.pdf
Kan, M., Sullivan, O., y Gershuny, J. (2011). Gender convergence in domestic work: Discerning the effects of interactional and institutional barriers from large-scale data. Sociology, 45(2), 234-251. https://doi.org/10.1177/0038038510394014
Martínez, M., y Rojas, O. (2016). Una nueva mirada a la participación masculina en el trabajo doméstico y el cuidado de los hijos en México. Estudios Demográficos y Urbanos, 31(3), 635-662. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0186-72102016000300635&script=sci_abstract
Martinic, S. (2015). El tiempo y el aprendizaje escolar: La experiencia de la extensión de la jornada escolar en Chile. Revista Brasileira de Educação, 20(61), 479–499.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2018). Estudios económicos de la OCDE: Costa Rica 2018. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264301726-es
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2024). Igualdad de género en Costa Rica: Hacia una mejor distribución del trabajo remunerado y no remunerado. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9a6523a7-es
Organización de Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de la Mujer (ONU-Mujeres). (2017). El progreso de las mujeres en el mundo 2015-2016: Transformar las economías para realizar los derechos.
Pacheco-Gómez, E. (2024). Los cuidados no remunerados y su relación con el trabajo remunerado en México: Un análisis a partir de la Encuesta Laboral y de Corresponsabilidad Social (ELCOS) 2012. El Colegio de México.
Pedrero, M. (2013). Time use and gender inequalities: Some evidence from three Latin American countries. Acta Colombiana de Psicología, 16(2), 55-62.
Peraza, A. (2012). Los usos del tiempo en la relación: familia, trabajo y género. Contribuciones a las Ciencias Sociales, 15(1), 1-9.
Portillo-Torres, M. (2015). Propuesta de un nuevo enfoque para reducir el abandono escolar en secundaria. Revista Electrónica Educare, 19(2), 303-316. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.17
Sánchez, H., Robles, D., y Vargas, D. (2022). El empleo informal juvenil en México: Un análisis de panel de datos, 2005-2019. Análisis Económico, 37(95), 143-159. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2022v37n95/Sanchez
Sandoval-Carvajal, I. 2023. El Trabajo de Cuidados no Remunerado en época de pandemia en Costa Rica. Revista Espiga, 22(46), 187-207. https://doi.org/10.22458/re.v22i46.5046.
Serrano, D., y Ochoa, A. (2023). La formación para la ciudadanía en igualdad de género en educación primaria. Sinéctica, 60, 1-19. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-012
Solaz, A., y Wolff, F. (2015). Intergenerational correlation of domestic work: Does gender matter? Annals of Economics and Statistics, 117(118), 159-184. https://doi.org/10.15609/annaeconstat2009.117-118.159
West, C., y Zimmerman, D. (1987). Doing gender. Gender and Society, 1(2), 125-151. https://doi.org/10.1177/0891243287001002002
World Bank. (2024). Tendencias recientes de pobreza y desigualdad en América Latina y el Caribe. https://www.bancomundial.org/es/news
World Economic Forum. (2023). Informe global sobre la brecha de género 2023. https://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2023
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ortiz-Ávila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Population and Health in Mesoamerica informs its authors and readers that all publications must be submitted with the Letter of Acceptance of Copyright Conditions where the authors are asked for authorization to submit the article to the Journal for consideration so that it may carry out any of the following activities:
- The graphic and style editing of the work or part of it.
The publication and reproduction of the work or part of it, both in print and electronic media, including the Internet and any other known or unknown technology.
The translation of the work or part of it into any language or dialect.
The adaptation of the work to reading, sound, voice and any other available technical representation or mechanism, which makes possible its access for partially or totally blind people, or with any other form of special abilities that prevent their access to the conventional reading of the article.
The distribution and availability of the work to the public, in such a way that the public may have access to them from the time and place that each person chooses, through the physical or electronic mechanisms available to them.
Any other form of use, process or system known or to be known that is related to the activities and editorial purposes to which the Journal is linked.
You can access the Letter by clicking HERE. If you have a question, please write to revista.ccp@ucr.ac.cr
In addition, the content of this site is protected under the Attribution - Noncommercial - Share Alike (by-nc-sa) license which permits commercial use of the original work or derivative works and distribution of which must be made under the same license that governs the original work. The graphic design, images and texts generated by the e-Information Science magazine are property of the Universidad de Costa Rica and are licensed under Creative Commons Attribution - NonCommercial - Attribution-ShareAlike 4.0 International.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
-The authors retain their moral rights over the publication and assign the patrimonial rights mentioned in the Letter of Assignment of Rights with the Creative Commons Attribution - NonCommercial - Compatitr Equal 4.0 International license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work and to the first publication in this journal.
-Authors may make other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
This policy is established in accordance with Law 6638 on Copyright and Related Rights of the Republic of Costa Rica.
