Management of Education ISSN electrónico: 2215-2288

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/oai
Gender bias in science: the influence of 18th century naturalistic thinking on current school administration practic
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Administración de la educación
historia de la educación
género
mujeres
ciencias
Ilustración
igualdad de género
Educational administration
history of education
gender
women in the sciences
Enlightenment
gender equality

Abstract

This article reviews how the general thinking developed during the 18th Century Enlightenment served as today´s basis for stigmatizing the participation of women in the sciences and constructing gender stereotypes. The author observes how western educational models date back to 19th century conservative gender relationships. The article strives to state how, in spite of evident steps to promote gender inclusion, current administrative educational systems have failed in overcoming gender stereotypes. From an administrative standpoint, the persistence of the aforementioned paradigms must be considered when developing alternatives. The current educational administrative paradigm must be reviewed and order to incorporate a gender perspective and attain lasting changes in the coeducational system.

https://doi.org/10.15517/rge.v5i1.17845
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Álvarez L., M. (2005). La educación científica de las mujeres en el siglo XVII: Sor Juana Inés de la Cruz. Recuperado en: http://webs.uvigo.es/reined/ojs/index.php/reined/article/viewFile/18

Apple, M. W. (1986). Ideología y currículo. Madrid: Akal.

Badinter, E. (2006). Madame du Chatelet, Mme d’Epinay ou L’ambition féminine au XVIIIème siècle. París: Flammarion.

Brophy, J. (1985). Interactions of Male and Female Student with male and female teachers. En: Wilkinson, L. C. y Marrett, C. B. (Eds). Gender influences in classroom [La influencia del género en el aula]. Orlando, Florida: Academic Press.

Chartier, R. (1990). Les origines culturelles de la Révolution française. París: Ed. Seuil, Col. Point Histoire.

Daler, R. (1974). Mixed or single-sex school? London: Routledge & Kegan Paul. De Maistre, J. (1851). Lettres et opuscules inédits. París: A. Vaton.

Diderot, D. (1772). Sur les femmes. En D. Diderot , Œuvres complètes. Recuperado en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k23389h/f255.tableDesMatieres

Duru-Bellat, M. (1995). Garçons et filles à l’école de la différence. En: Ephesia (colectivo). La place des femmes-Les enjeux de l’identité et de l’égalité au regard des sciences sociales París: Ed. La découverte, Coll. Recherches.

Garita B., N. y Herrero U., L. (2008). Mujer y ciencia en la Universidad de Costa Rica , Recuperado en: http://www.vinv.ucr.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=123 :mujer-y-ciencia-en-la-universidad-de-costa-rica&catid=20:opinion&Itemid=112

Guillhaumou, J. y Lapied, M. (1997). L’action politique des femmes pendant la Révolution française. En: Fauré, Ch. (Ed.). Encyclopédie politique et historique des femmes. París: Presses Universitaires de France.

Jackson, P. W. (1998). La vida en las aulas . Madrid: Morata. Moheau, J. B. (1778). Recherches et considérations sur la population de la France. Recuperado en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k81343z/f23.image

Molina J., I. y Palmer, S. (2003). Educando a Costa Rica-Alfabetización popular, formación docente y género (1880-1950). San José, Costa Rica: EUNED.

Mosconi, N. (2011). Aux sources du sexisme contemporain: Cabanis et la faiblesse des femmes. Le Télémaque, 1(39), 115-130. Recuperado en: www.cairn.info/revue-le-telemaque-2011-1-page-115.htm

Palma, H. (2006). Sciences, femmes et femmes de sciences: représentations en Europe et ailleurs au XVIIème et XIXème siècle. [Ciencias, mujeres y mujeres de ciencias: representación en Europa y en otras pares en los siglos XVII y XIX]. Représentation, 1. Recuperado en: http://representations.u-grenoble3.fr/IMG/pdf/Palma.pdf

Thomas, A. L. (1772). Sur le caractère, les coutumes et l’esprit des femmes dans les différents siècles. Recuperado en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1088543

Todd, J. (1996). Female education in the Age of Enlightment. [La educación femenina en la época de la Ilustración] London: Pickering and Chatto.

Torres, S. (1994). El currículo oculto, Madrid: Morata.

Vera de Flachs, M. C. (2005). Mujeres latinoamericanas. Su inserción en los estudios superiores y en el campo de la investigación científica. Recuperado en: http://es.scribd.com/doc/45332826/ Vera-Maria-Cristina-Mujeres-Latinoamericanas

Comments

Downloads

Download data is not yet available.