Abstract
The teaching- learning process involves also the evaluation, and it isn´t an easy task in Dentistry, especially in clinical processes. It could also be difficult to find out exactly if the proposed learning goals were achieved or not in the course. Next, the results of an experience about the application of an objective structured test are shown. This with the objective to prove it and use it in the future as an alternative evaluative method at the end of the course Restorative Clinic I from the Dentistry School in the University of Costa Rica. A group of students in the Restorative Clinical I, was selected, to which the test was applied. Ten stations clinics were developed for this purpose, each with items of different types in which the student should apply the knowledge he had acquired during his apprenticeship in the course. This article mentions the bases that motivated its use and also its results, scope and the recommendations of authors for future implementations within the field of dental education.References
Aguero, Alejandro, (1998). Aplicación del método de examen clínico objetivamente estructurado en la asignatura de rehabilitación estomatológica. consultada en línea el 30 de junio de 2010.www.bibliociencias.cu/gsdl/collect/revistas/ index/assoc/.../doc.pdf.
Biggs, John. (2008). Calidad del aprendizaje universitario Madrid, Narcea S.A, ediciones.
Brown, Sally,Glasner, Angela. (2003). Evaluar en la Universidad, problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea, S.A, ediciones.
Curtis, Donald. et al. (2007).The Correlation of Student Performance in Preclinical and Clinical Prosthodontic Assessments, Journal of Dental Education,71, 365-372.
Carraccio, Carol. Englander, Robert. (2000). The Objective Structured Clinical Examination.A Step in the Direction of Competency-Based Evaluation.Arch PediatrAdolesc Med,154:736-741.
Companioni, Felix et al.(1999). Examen práctico estructurado por objetivos aplicado en ciencias morfológicas. consultado en línea el 1 de julio del 2010 en: www.sld.cu/revistas/ems/vol13_1_99/ ems06199.pdf
Larios, Heriberto,et al. (2005). Examen profesional con el examen clínico objetivo estructurado. Consultado en línea el 10 de julio del 2010 en : redalyc.uaemex.mx/ src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve
Mendel, N. et al. (2005). Examen clínico objetivo estructurado (ECOE): una propuesta innovadora en la evaluación de la odontopediatría. Consultada en línea el 1 de julio del 2010 en:www.odon.uba.ar/revista/.../ docs/FOUBA-2-2005- MENDEL.pdf
Padilla, Teresa. Gil, Javier. La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación Superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la enseñanza universitaria. Revista Española de Pedagogía, 241: 467-485.
Regehr, G., et al.(1998). Comparing the psychometric properties of checklists and global rating scales for assessing performance on an OSCE-format examination. Academic Medicine: Journal of the association of American Medical Colleges.73, 9.
Tapia, Rosa, et al. (2008). El examen clínico objetivo estructurado como herramienta para la evaluación de competencias clínicas del internado de pregrado. Consultado en línea el 15 de julio del 2010 en: scielo. sld.cu/scielo.