Odovtos - International Journal of Dental Sciences ISSN Impreso: 1659-1046 ISSN electrónico: 2215-3411

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/Odontos/oai
Terminal Efficiency, Lag and Dropout in Cohorts from 2007 to 2014 of Dental Students at the University of Costa Rica
pdf
html
epub

Keywords

Dental students; Dental schools; Academic performance; Educational measurement; Achievement; Dentistry.
Estudiantes de odontología; Escuela de odontología; Desempeño académico; Medición educativa; Logro, Odontología.

How to Cite

Castro-Sancho, C., Gómez-Fernández, A., Fantin, R., & Gutiérrez-Marín, N. (2023). Terminal Efficiency, Lag and Dropout in Cohorts from 2007 to 2014 of Dental Students at the University of Costa Rica. Odovtos - International Journal of Dental Sciences, 25(3), 130–161. https://doi.org/10.15517/ijds.2023.55636

Abstract

Determine the terminal efficiency, lag and dropout in the cohorts of students who entered the dentistry career at the Faculty of Dentistry at University of Costa Rica in the lapse 2007 to 2014. Data from 736 files were collected. The variables considered were sex, admission age, nationality, marital status, children, admission note, domicile and high school. The data was collected from the Student Application System, the physical files, and the data base from the Supreme Court of Elections of Costa Rica. Descriptive statistics, bivariate and multivariate analysis were made, which were implemented from two logistic regression models. 98% of the students were Costa Rican, 68% women, 79% entered according to the admission note, 43% entered with an age of 18 years or less, 50% came from a public school, 77 % resided in the Greater Metropolitan Area and 95% were single and remained without children. The average terminal efficiency was 6%; 46% of students have graduated with lag, 16% are still enrolled and 32% dropped out. Sex, age, admission note, and motherhood are sociodemographic variables that are associated with terminal efficiency and dropout. The average terminal efficiency in the cohorts from 2007 to 2014 in the courses at the Faculty of Dentistry University of Costa Rica was very low, almost half of the students graduated with lag and about a third dropped out the studies. The grade from the admission note seems to be a predictor of students’ academic behavior, higher grade had more chances of graduating and less likely to dropout.

https://doi.org/10.15517/ijds.2023.55636
pdf
html
epub

References

Peinado J., Jaramillo D. La eficiencia terminal del Centro de Investigación e Innovación Tecnológica. Rev Electron Investig Educ [Internet]. 2018; 20 (3): 126-134. Available from: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1797%0Ahttps://redie.uabc.mx/redie/article/view/1797%0Ahttps://redie.uabc.mx/redie/article/view/1797/1687

Consejo Nacional de Rectores. Programa Estado de la Nación, Sétimo informe estado de la educación. [Internet]. 2019. Available from: https://estadonacion.or.cr

Consejo Nacional de Rectores. Programa Estado de la Nación, Sexto informe estado de la Educación. Vol. 1, Sexto informe estado de la educación. 2017.

Solórzano Salas J., Regueyra Edelman M.G., Esquivel Rodríguez C., Arias Mora F. (2020). Permanencia de la población estudiantil en la universidad a partir de un estudio longitudinal de cohortes en cuatro carreras. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 32 (2), 100-133. https://doi.org/10.54674/ess.v32i2.252

Consejo Universitario. Universidad de Costa Rica. Políticas de la Universidad de Costa Rica 2016-2020 “Excelencia e Innovación con Transparencia y Equidad” publicada en La Gaceta Universitaria del 05/06/2015. Disponible en https://vra.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2020/06/politicas_institucionales_2016-2020.pdf

Filloy C., Howard M. El compromiso de mejoramiento de la Facultad de Odontología de la Universidad de Costa Rica con el Sistema Nacional de Acreditación de Educación Superior (SINAES). ODOVTOS. 2009; 11: 64-72

Zúñiga S., Camacho S. Referentes teóricos para un modelo de acreditación desde la evaluación y la gestión de la calidad. Revista Electrónica Educare. 2022; 26 (1), 274-292.Available from: https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.15

Castro C. Eficiencia terminal, rezago y abandono en la cohorte del 2010 de estudiantes de Odontología de la Universidad de Costa Rica. Rev Cienc y Salud Integr Conoc. 2022; 5 (6): 75-84. Available from: https://doi.org/10.34192/cienciaysalud.v5i6.381

Zavaleta M., Cocon F., Pérez D. Comparativa de indicadores de la eficiencia terminal de programas educativos mediante un Sistema Estadístico de Indicadores Educativos. Rev Program Matemática y Softw [Internet]. 2018; 10 (2): 25-39. Available from: www.progmat.uaem.mx:8080/Vol10num2/vol10num2art4.pdf%0A

Cuellar O., Bolívar A. ¿Cómo estimar la eficiencia terminal en la educación superior? Notas sobre su estatuto teórico. Revista Educ Super [Internet]. 2006; 35 (3): 7-27. Available from: www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-%0A27602006000300007&lng=es&tlng=es%0A

Núñez M., González E. Análisis de Cohorte para el Área de Salud: Deserción, rezago y eficiencia terminal al primer semestre del año 2000 al 2009. [Internet]. 2011. Available from: www.yumpu.com/es/document/read/14800779/analisis-de-cohorte-para-el-area-de-salud-universidad-de-panama

Domínguez D., Sandoval M., Cruz F., Pulido A. Problemas relacionados con la eficiencia terminal desde la perspectiva de estudiantes universitarios. Rev Iberoam sobre Calidad, Efic y Cambio en Educ [Internet]. 2013; 12 (1): 25-34. Available from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4654966

Hernández D., Vargas A., Almuiñas J. La importancia de la evaluación de la eficiencia académica en las universidades. Rev Cuba Educ Super [Internet]. 2020; 39 (1). Available from: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142020000100007&lng=es&tlng=es

Brenes Varela I. Deserción y repitencia en la educación superior universitaria de Costa Rica. San José, C.R. CONARE, OPES. https://hdl.handle.net/20.500.12337/2364

García Solórzano A. y Earl T. Eficiencia Terminal En Programas De Licenciatura, URACCAN Bilwi 1995-2005. Ciencia e Interculturalidad. 2012; 10 (1), 72-86. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/rci.v10i1.814.

Legorreta L., Ortega A., Suárez R. y García S. Terminal Efficiency in Educational Programs of Economic-Administrative Sciences of the Technological Institute of Campeche. Journal-Republic of Colombia 2019; 5 (9), 8-14. Available from: https://www.ecorfan.org/republicofcolombia/journal/vol5num9/ECORFAN_Journal_Colombia_V5_N9_2.pdf.

Villanueva Echavarría J.R., Kantún Marín M.A., Rejón Lorenzo G.G., Villar Genesta G. Caracterización de la titulación de estudiantes universitarios del área de la salud. Un estudio de caso de México. Revista Universidad y Sociedad, 2022; 14 (3): 630-635. Epub 30 de junio de 2022.

Pérez González J.A. La eficiencia terminal en programas de licenciatura y su relación con la calidad educativa REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 4, núm. 1 2006, pp. 130-148

Domínguez, D., Sandoval, M., Cruz, F., y Pulido, A. Problemas relacionados con la eficiencia terminal desde la perspectiva de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2014; 12 (1), 25-34. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2862

Vanegas J., Sancho H. Análisis de cohorte: Deserción, rezago y eficiencia terminal, en la carrera de Licenciatura en Medicina y Cirugía de la Universidad de Ciencias Médicas. Rev Electrónica Educ. 2019; 23 (1): 203-24.

Coscarell N.Y., Seara S.E., Saporitti F., Medina MM. Orientación y nivelación de los ingresantes de la Facultad de Odontología de la UNLP. Sedici [Internet]. 2001; (2009): 12. Available from: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/74220/Documento_completo.pdf?sequence=1

División Académica de Ciencias de la Salud. Reestructuración del Plan de Estudios de la Licenciatura en Cirujano Dentista. [Internet]. 2018. Available from: www.archivos.ujat.mx/2020/div-dacs/Cirujano-Dentista/PE-CIRUJANO-DENTISTA.pdf%0A

Collazo M., Seoane M., Hernández O. Perfil sociodemográfico y desempeños de los estudiantes de la carrera de Odontología (UdelaR). Odontoestomatología. 2011; XIII (18): 46-55.

Rodríguez M., Zamora J. Análisis de la deserción en la Universidad Nacional desde una perspectiva longitudinal [Internet]. 2014. Available from: repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/829

Rodríguez-García C., Amador-Velásquez R., Mimbrera-Maturano A., Martínez-Ávila S., Santiago-Maturano M., Rodríguez-alarcón J. Problemáticas y consecuencias del embarazo y la maternidad en el rendimiento académico de estudiantes universitarias. Rev Enfermería del Inst Mex del Seguro Soc. 2021; 28 (3): 152-8.

García A., Adrogué C. Abandono de los estudios universitarios: dimensión, factores asociados y desafíos para la política pública. Rev Fuentes [Internet]. 2015; (16): 85-106 Available from: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.04 85

García C. Embarazo, maternidad y rendimiento de estudiantes de la Escuela Profesional de Trabajo Social,Universidad Nacional de Trujillo, 2019 [Internet]. 2019. Available from: http://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/3728/huaman_steven.pdf?sequence=1

Vega E., Laguna K., Amante L. Mujer, Estudiante y Madre: Desafíos De La Maternidad En Mujeres [Internet]. Vol. 1. 2017. Available from: http://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/3728/huaman_steven.pdf?sequence=1

Seara S., Medina M., Coscarrelli N., Conte C. Implementación de Estrategias para favorecer el ingreso y la permanencia de los estudiantes [Internet]. Vol. 1. 2018. Available from: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72760

Chavarría D., Gómez A., Dittel C., Montero M. E-Learning in Dental Schools in the Times of COVID-19: A Review and Analysis of an Educational Resource in Times of the COVID-19 Pandemic. ODOVTOS. 2020; 22 (3): 69-86.

Heredia M., Andia M., Ocampo H., J. R.-C., Rodríguez A., Tenorio C., et al. Deserción estudiantil en las carreras de ciencias de la salud en el Perú. An Fac med. 2015; 76: 57-61.

Medina M., Gaytán C. Factores y significados de la deserción escolar en el nivel superior. Caso: Facultad de Odontología de la UACH. Rev Electrónica Cient Investig Educ. 2018; 4 (1): 515-25.

Abarca A., Sánchez M. La deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Rev Electrónica Actual Investig en Educ. 2005; 5: 1-22.

Salinas Quiroga M.D., González Salazar F. Factores asociados al rendimiento escolar en estudiantes de odontología Los estudiantes que trabajan. Univ Autónoma Nuevo León. 2019; 135-247.

Noriega Biggio M., Maris Vázquez S., Maris García, S. Deserción en Estudiantes de Nuevo Ingreso a Carreras de Diseño: El Caso de la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Actualidades Investigativas en Educación, 2015; 15 (1), 341-364. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032015000100015&lng=en&tlng=es

Piratoba B., Barbosa O. Factores de deserción de los estudiantes en la Facultad de Enfermería de la Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales U.D.C.A durante el período 2009-2010-I 2011. Rev UDCA Actual y Divulg Cient [Internet]. 2013; 16 (2): 553-62. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-42262013000200031&lng=en&nrm=iso&tlng=

González-Ramírez T., Pedraza-Navarro I. Variables sociofamiliares asociadas al abandono de los estudios universitarios. Educ Siglo XXI. 2017; 35 (2 Julio): 365.

Lopera C. Determinantes de la deserción universitaria en la Facultad de Economía de la Universidad del Rosario. Borradores Investig [Internet]. 2008; 95: 1-41. Available from:http://www.urosario.edu.co/FASE1/economia/econ_inve_publicaciones_3.htm

Castaño E., Gallón S., Gómez K., Vásquez J. Análisis de los factores asociados a la deserción estudiantil en la Educación Superior: un estudio de caso. Rev Educ. 2008; 345 (345): 255-80.

Sánchez J. Modelos predictivos para el estudio del abandono en centros universitarios. 2014. https://oa.upm.es/31205/1/PFC_JESUS_SANCHEZ_SANTAMARIA.pdf

Fazio M. Incidencia de las Horas Trabajadas en el Rendimiento Académico de Estudiantes Universitarios Argentinos. Econstor [Internet]. 2004; 10. Available from:http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3543

Dittel Jiménez C. El reto de virtualizar contenidos en cursos clínicos en la enseñanza de la odontología: desafíos en tiempo de pandemia. La tecnología como eje del cambio metodológico. 2020; p. 107. Available from: https://hdl.handle.net/10630/19862

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 CC-BY-NC-SA 4.0

Downloads

Download data is not yet available.