Abstract
Objective: The purpose is to analyze the emotional intelligence perceived in university students. Method: This is a correlational methodological design corresponding to an ex post facto design of retrospective and comparative. Participants: The sample is made up of a total of 175 subjects in the third and fourth year of a Social Education Degree. Results: This work shows the existence of differences in emotional intelligence based on sex in terms of attention and emotional regulation, in which women have higher scores. In the case of age, there are also statistically significant differences in terms of emotional regulation, in which students whose ages are up to 20 obtain higher scores.
References
Aguilar-Luzón, M. C., Calvo-Salguero. A., & Salinas, J. M. (2014). Beliefs and environmental behavior: the moderating effect of emotional intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 55(6), 619-629. doi: 10.1111/sjop.12160
Aritzeta, A., Balluerka, N., Gorostiaga, A., Alonso-Arbiol, I., Haranburu, M., y Gartzia, L. (2016). Classroom emotional intelligence and its relationship with school performance. European Journal of Education and Psychology, 9(1), 1-8
Aroca, C., Ros, C., & Varela, C. (2016). Programa para el contexto escolar de prevención de violencia en parejas adolescentes. Educar, 52(1), 11-31.
Bartrina, M. J. (2014). Conductas de ciberacoso en niños y adolescentes: Hay una salida con la educación y la conciencia social. Educar, 50(2), 383-400.
Beadle, J. N., Sheehan, A. H., Dahlben, B., & Gutchess, A. H. (2012). Aging, empathy, and prosociality. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 70(2), 213-222.
Bergin, A. & Pakenham, K. (2015). Law student stress: Relationships between academic demands, social isolation, career pressure, study/life imbalance and adjustment outcomes in law students. Psychiatry, Psychology and Law, 22(3), 388-406. doi: 10.1080/13218719.2014.960026
Billings, C., Downey, L. A., Lomas, J. E., Lloyd, J., & Stough, C. (2014). Emotional Intelligence and scholastic achievement in pre-adolescent children. Personality and Individual Differences, 65, 14-18. doi: 10.1016/j.paid.2014.01.017
Bisquerra, R. & Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación, 21(10), 61-82.
Brouzos, A., Misalidi, P., & Hadjimatheou, A. (2014). Associations Between Emotional Intelligence, Socio-Emotional Adjustment, and Academic Achievement in Childhood: The Influence of Age. Canadian Journal of School Psychology, 29(2), 83-99. doi: 10.1177/0829573514521976
Buenrostro, A., Valadez, D., Soltero, R., Nava, G., Zambrano, R., & García, A. (2012). Inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes. Revista de Educación y Desarrollo, 20(1), 29-37.
Cabello, R., Fernández-Berrocal, P., Ruiz, D., & Extremera, N. (2006). Una aproximación a la integración de diferentes medidas de regulación emocional. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 155-166.
Casas, J., Ortega-Ruiz, R., & Del Rey, R. (2015). Bullying: The impact of teacher management and trait emotional intelligence. British Journal of Educational Psychology, 85(3), 407-423. doi: 10.1111/bjep.12082
Castaño, J. J., y Páez, M. L. (2014). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(2), 268-285.
Cazalla-Luna, N., Ortega-Álvarez, F., & Molero, D. (2015). Autoconcepto e inteligencia emocional de docentes en prácticas. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, (14), 151-164.
Cazalla-Luna, N. & Molero, D. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 56-73.
Cazalla-Luna, N. & Molero, D. (2016). Inteligencia emocional percibida, disposición al optimismo-pesimismo, satisfacción vital y personalidad de docentes en su formación inicial. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 241-258. doi: 10.6018/rie.34.1.220701
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
De la Fuente, M., Franco, C., & Salvador, M. (2010). Efectos de un programa de meditación (mindfulness) en la medida de la alexitimia y las habilidades sociales. Psicothema, 22(3), 369-375.
Del Rosal, I., Dávila, M. A., Sánchez., S., y Bermejo, M. L. (2016). La inteligencia emocional en estudiantes universitarios: diferencias entre el grado de maestro en educación primaria y los grados en ciencias. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 51-61.
Eisenberg, N., Zhou, Q., & Koller, S. (2001). Brazilian adolescents’ prosocial moral judgment and behavior: Relations to sympathy, perspective taking, gender-role orientation, and demographic characteristics. Child Development, 72(2), 518-534. doi: 10.1111/1467-8624.00294
Elipe, P., Ortega, R., Hunter, S. C., & Del Rey, R. (2012). Inteligencia emocional percibida e implicación en diversos tipos de acoso escolar. Behavioral Psychology, 20(1), 169-181.
Estrada, M., Monferrer, D., & Moliner, M. A. (2016). Entrenamiento de la inteligencia emocional en el contexto de la formación en ventas. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(2), 61-79.
Extremera, N., Durán, A., & Rey, L. (2010). Recursos personales, síndrome de estar quemado por el trabajo y sintomatología asociada al estrés en docentes de enseñanza primaria y secundaria. Ansiedad y estrés, 16(1), 47-60.
Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2002). Relation of perceived emotional intelligence and health-related quality of life in middle-aged women. Psychological Reports, 91(1), 47-59. doi: 10.2466/pr0.2002.91.1.47
Extremera, N. & Fernández-Berrocal, P. (2004). La importancia de desarrollar la in- teligencia emocional en el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33,1-10.
Extremera, N. & Fernández-Berrocal, P. (2005). Inteligencia emocional percibida y diferencias individuales en el meta-conocimiento de los estados emocionales: una revisión de los estudios con el TMMS. Ansiedad y estrés, 11(2-3), 101-122.
Extremera, N., Fernández-Berrocal, P., Mestre, J. M., & Guil, R. (2004). Medidas de evaluación de la inteligencia emocional. Revista Latinoamericana de Psicología, 36(2), 209-228.
Extremera, N., Rey, L., & Sanchez-Alvarez, N. (2019). Validation of the Spanish version of the Wong Law emotional intelligence scale (WLEIS-S). Psicothema, 31(1), 94-100.
Extremera, N., Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., & Ruiz-Aranda, D. (2009). Acercamientos actuales en la medición científica de la inteligencia emocional. Algunas implicaciones en el uso en el ámbito laboral. En P. Fernández-Berrocal, N. Extremera, R. Palomera, D. Ruiz-Aranda, J. M. Salguero, & R. Cabello (Coords.), Avances en el estudio de la inteligencia emocional (pp. 175-199). Santander: Fundación Marcelino Botín.
Fernández-Berrocal, P. & Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-6. doi: 10.35362/rie2912869
Fernández-Berrocal, P. & Extremera, N. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93.
Fernández-Berrocal, P. & Extremera, N. (2009). La Inteligencia Emocional y el estudio de la felicidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 66(23), 85-108.
Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94(3), 751-755. doi: 10.2466/pr0.94.3.751-755
Fernández-Berrocal, P., & Ramos, N. (1999). Investigaciones empíricas en el ámbito de la inteligencia emocional. Ansiedad y Estrés, 5(2-3), 247-260.
Fernández-Berrocal, P., Ramos, N., & Extremera, N. (2001). Inteligencia Emocional, supresión crónica de pensamientos y ajuste psicológico. Boletín de Psicología, (70), 79-95.
Fernández-Berrocal, P., & Ruiz, D. (2008). Emotional intelligence in education. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(2), 421-436.
Fernández-Berrocal, P., Salovey, P., Vera, A., Extremera, N., & Ramos, N. (2005). Cultural influences on the relation between perceived emotional intelligence and depression. International Review of Social Psychology, 18(1), 91-107.
García del Castillo-López, A., García del Castillo, J. A., & Marzo, J. C. (2013). La relevancia de la inteligencia emocional en la prevención del consumo de alcohol. Información Psicológica, 104, 100-111.
Gázquez, J. J., Pérez-Fuentes, M. C., Díaz-Herrero, A., García-Fernández, J. M., & Inglés, C. (2015). Perfiles de inteligencia emocional y conducta social en adolescentes españoles. BehavioralPsychology: Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 23(1), 141-160.
González, J., & Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Fase Uno. Bilbao, Spain: University of Deusto and University of Groningen.
Grühn, D., Rebucal, K., Diehl, M., Lumley, M., & Labouvie-Vief, G. (2008). Empathy across the adult lifespan: Longitudinal and experience-sampling findings. Emotion, 8(6), 753.
Jiménez, M. I., & López-Zafra, E. L. (2013). Impacto de la Inteligencia Emocional percibida, acti- tudes sociales y expectativas del profesor en el rendimiento académico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(1), 75-98.
Koopmann-Holm, B., & Tsai, J. L. (2014). Focusing on the negative: Cultural differences in expressions of sympathy. Journal of Personality and Social Psychology, 107(6), 1092-1115. doi: 10.1037/a0037684
Latorre, J. M., & Montañés, J. (2004). Ansiedad, inteligencia emocional y salud en la adolescencia. Ansiedad y Estrés, 10(1), 111-125.
Limonero, J. T., Gómez, M. J., Fernández-Castro, J., & Tomás-Sábado, J. (2013). Influencia de la inteligencia emocional percibida y la impulsividad en el abuso de cánnabis en jóvenes. Ansiedad y estrés, 19(2-3), 223-234.
Limonero, J. T., Tomás-Sábado, J., Fernández-Castro, J., & Gómez-Benito, J. (2004). Influencia de la inteligencia emocional percibida en el estrés laboral de enfermería. Ansiedad y Estrés, 10(1), 29-41.
Luy-Montejo, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(2), 353-383.
Maslach, C. & Jackson, S. E. (1986). MBI: Maslach burnout inventory; manual research edition. California, USA: Consulting Psychologists Press.
Matus, O. & Gutierrez, A. (2015). Habilidades Blandas: Una ventaja competitiva en la formación tecnológica. GINT Journal of Industrial Neo-Technologies, 32-40.
Mayer, J. D., Caruso, D., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298. doi: 10.1016/S0160-2896(99)00016-1
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. (2004). Emotional Intelligence: Theory, findings and implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215.
Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey & D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
Mercer, S. W., Jani, B. D., Maxwell, M., Wong, S. Y., & Watt, G. C. (2012). Patient enablement requires physician empathy: a cross-sectional study of general practice consultations in areas of high and low socioeconomic deprivation in Scotland. BMC Family Practice, 8(13), 6-9.
Mestre, J. M. & Guil, R. (2003). Inteligencia emocional. En E.G. Fernández-Abas-cal, M. P. Jiménez & M. D. Martín (eds.). Emoción y motivación: La adaptación humana (pp. 397-425). Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
Mestre, M. V., Samper, P., Frías, M. D., & Tur, A. M. (2009). Are Women More Empathetic than Men? A Longitudinal Study in Adolescence. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 76- 83. doi: 10.1017/S1138741600001499
Oladipo, S. E., Adenaike, F. A., Adejumo, A. O., & Ojewumi, K. O. (2013). Psychological Predictors of Life Satisfaction among Undergraduates. Procedia Social and Behavioral Sciences, 82, 292-297. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.06.263
Omar, A., Paris, L., Uribe, H., Ameida, S. H., & Aguiar, M. (2011). Un modelo explicativo de resiliencia en jóvenes y adolescentes. Psicología em Estudo, 16(2), 269-277. doi: 10.1590/S1413-73722011000200010
Ordóñez, A., González, R., Montoya-Castilla, I., & Schoeps, K. (2014). Conciencia emocional, estados de ánimo y rendimiento académico. International Journal of developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 1(6), 229-236.
Parhiala, P., Torppa, M., Vasalampi, K., Eklund, K., Poikkeus, A., & Aro, T. (2018). Profiles of school motivation and emotional well-being among adolescents: Associations with math and reading performance. Learning and Individual Differences, 61, 196-204. doi: 10.1016/j.lindif.2017.12.003
Pena, M., Rey, L., & Extremera, N. (2012). Life Satisfaction and engagement in elementary and primary educators: Differences in emotional intelligence and gender. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 341-358.
Pertegal-Felices, M. L., Castejón-Costa, J. L., & Martínez, M. A. (2011). Competencias socioemocionales en el desarrollo profesional del maestro. Educación XX1, 14(2), 237-260.
Pertegal-Felices, M. L., Jimeno-Morenilla, A., & Sánchez-Romero, J. L. (2011). Use of Discussion Boards as a Student-Centered. Methodology for Large Groups in Higher Education, 27(1), 178-186.
Pertegal-Felices, M. L., Castejón-Costa, J. L., y Jimeno-Morenilla, A. (2014). Differences between the personal, social and emotional profiles of teaching and computer engineering professionals and students. Studies in Higher Education, 39(7), 1185-1201.
Piqueras, J. A., Espinosa-Fernández, L., Garcia-Lopez, L. J., & Beidel, D. C. (2012). Validación del “Inventario de Ansiedad y Fobia Social-Forma Breve” en jóvenes adultos españoles. Behavioral Psychology, 20(3), 505-528.
Pulido, F., & Herrera, F. (2015). Miedo e inteligencia emocional en el contexto pluricultural de Ceuta. Anuario de Psicología, 45(2), 249-263.
Ramos-Díaz, E., Jiménez-Jiménez, V., Rodríguez-Fernández, A., Fernández-Zabala, A., & Axpe, I. (2017). Entrenamiento de la inteligencia emocional en el caso de una adolescente víctima de maltrato infantil. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(1), 17-24.
Rey, L., & Extremera, N. (2012). Inteligencia emocional percibida, felicidad y estrategias distractoras en adolescentes. Boletín de Psicología, 104, 87-101.
Riffle, B. J. (2010). Emotional maturity of adolescents and adults in GED programs. (Tesis inédita de doctorado). Mississippi, EE. UU.: Universidad del Sur del Mississippi.
Ros-Morente, A., Mora, C. A., Nadal, C. T., Belled, A. B., & Berenguer, N. J. (2017). An examination of the relationship between emotional intelligence, positive affect and character strengths and virtues. Anales de Psicología, 34(1), 63-67. doi: 10.6018/analesps.34.1.262891
Rueda, B. & López, C. E. (2014). Música y programa de danza creativa como herramienta de expresión de emociones. RETOS, Nuevas tendencias en Educación física, deporte y recreación, (24), 141-148.
Ruvalcaba, N. A., Gallegos, J., Solís, O., Gabriela, M., & Bravo, H. R. (2019). Validez predictiva de las competencias socioemocionales sobre la resiliencia en adolescentes mexicanos. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 15(1), 89-101. doi: 10.15332/s1794-9998.2019.0015.07
Saddki, N., Sukerman, N., & Mohamad, D. (2017). Association between Emotional Intelligence and Perceived Stress in Undergraduate Dental Students. The Malaysian Journal of Medical Sciences, 24(1), 59-68. doi: 10.21315/mjms2017.24.1.7
Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., & Iruarrizaga, I. (2004). Inteligencia emocional: Desarrollo y evolución del concepto. Boletín de la Sociedad Española para el Estudio de la Ansiedad y el Estrés, 21, 13-27.
Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Castillo, R., & Palomera, R. (2011). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: El papel de la percepción emocional. European Journal of Education and Psychology, 4(2), 143-152.
Salovey, P., Detweiler-Bedell, B. T., Detweiler-Bedell, J. B., & Mayer, J. D. (2008). Emotional Intelligence. In M. Lewis, J. M. Haviland-Jones & I. Feldman (Eds.), Handbook of Emotions (pp. 533-547). New York: The Guilford Press.
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Sacale. In J. K. Pennebaker (Eds.), Emotion, Disclosure, and Health (pp. 125-154). Washington: American Psychological Association.
Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. lmagination, Cognition, and Personality, 9(3), 185-211. doi: 10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Sanmartín, R., Gonzálvez, C., & Vicent, M. (2018). Inteligencia emocional en alumnado de formación profesional. Diferencias en función del curso, del género y de la edad. Educar, 54(1), 229-245. doi: 10.5565/rev/educar.797
Sewell, G. (2011). Cómo la Inteligencia Emocional puede Influir Positivamente. Military Review, 4, 2-7.
Shipley, N. L., Jackson, M. J., & Segrest, S. L. (2010). The effects of emotional intelligence, age, work experience, and academic performance. Research in Higher Education Journal, 9, 1-18.
Singer, M., Guzmán, R., & Donoso, P. (2009). Entrenando Competencias Blandas en Jóvenes (Proyecto N°1080292). Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile e INACAP.
Storrie, K., Ahern, K., y Tuckett, A. (2010). A systematic review: students with mental health problems a growing problem. International Journal of Nursing Practice, 16(1), 1-6.
Suárez, M. J., & Martín, J. D. (2019). Influencia del perfil sociodemográfico del profesorado universitario sobre la inteligencia emocional y el burnout. Educación XX1, 22(2), 93-117, doi: 10.5944/educXX1.22514
Suberviola-Ovejas, I. (2012). Auto-percepción del profesorado sobre su formación en educación emocional. Revista de Comunicación Vivat Academia, 14, 1154-1167. doi: 10.15178/va.2011.117E.1154-1167
Toussaint, L. & Webb, J. R. (2005). Gender differences in the relationship between empathy and forgiveness. The Journal of Social Psychology, 145(6), 673-685. doi: 10.3200/SOCP.145.6.673-686
Valadaz, M. D. L. D., Borges, M. Á., Ruvalcaba, N., Villegas, K., y Lorenzo, M. (2013). La inteligencia emocional y su relación con el género, el rendimiento académico y la capacidad intelectual del alumnado universitario. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(2), 395-412.
Villanueva, L., Montoya-Castilla, I., & Prado-Gascó, V. (2017). The importance of trait emotional intelligence and feelings in the prediction of perceived and biological stress in adolescents: Hierarchical regressions and fsQCA models. Stress, 20(4), 31-33. doi: 10.1080/10253890.2017.1340451
Wang, Y., Xie, G., & Cui, X. (2016). Effects of Emotional Intelligence and Selfleadership on Students’ Coping with Stress. Social Behavior and Personality, 44(5), 853-864. doi: 10.2224/sbp.2016.44.5.853
Yudes, C., Peña, L. R., & Pacheco, N. E. (2019). Ciberagresión, adicción a internet e inteligencia emocional en adolescentes: un análisis de diferencias de género. Voces de la educación, [edición especial 2], 27-44