ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Transformation of the Musical Task as a Result of the Sanitary Confinement within the V International Festival of Mexican Music
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

festival
musical education
digitalization
classical music
distance education
festival
educación musical
digitalización
música clásica
educación a distancia

How to Cite

Salcedo Moncada, B., & López Prado, J. M. (2022). Transformation of the Musical Task as a Result of the Sanitary Confinement within the V International Festival of Mexican Music. ESCENA. Revista De Las Artes, 82(1), 5–31. https://doi.org/10.15517/es.v82i1.51995

Abstract

The International Festival of Mexican Music of the Autonomous University of Nuevo León’s Music Faculty has established itself as an academic and artistic strategy. For this reason, the objective of this research is to describe the benefits generated by the organization of this activity in a virtual context, motivated by the health contingency caused by COVID-19. With that in mind, we conducted virtual surveys to a group of academics and experts in the music field, who had previously participated in the festival, to learn their opinion about its scope, limitations and future projections. The results showed that the importance of holding a festival exclusively for Mexican concert music lies in recognizing and establishing our cultural roots, and using technical tools and universal knowledge that enable the composer to channel their creativity and the performer to project these values. Additionally, it can be seen that the virtualization of the festival enriches the musical work derived from the experience acquired by achieving a larger national and international audience through social networks and digital platforms.

https://doi.org/10.15517/es.v82i1.51995
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Amar Amar, J.J. (2022). La función social de la educación. Investigación &Amp; Desarrollo, 11, 74-85.

Balmaceda, C. (2020, 2 de mayo). El futuro de la gestión cultural tras el Covid-19. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/opinion/el-futuro-de-la-gestion-cultural-tras-el-covid-19de-lo-lineal-a-lo-radial-nid2360213/

Bennoune, K. (2020). Informe de la Relatora Especial sobre los derechos culturales. (Informe A/75/298). Naciones Unidas. Recuperado de https://www.ohchr.org/EN/Issues/CulturalRights/Pages/KarimaBennoune.aspx

Bonet, L. (2011). Tipologías y modelos de gestión de festivales. En L. Bonet, & H. Schargorodsky (Eds.), La gestión de festivales escénicos. Conceptos, miradas, debates (pp. 41-87). Barcelona, España: Gescènic.

Campos Cancino, G., & Palacios Picos, A. (2018). La creatividad y sus componentes. Creatividad y Sociedad, 27, 167-183.

Cárdenas, S., & Valdés Cotera, R. (2020, 16 de abril). La educación a lo largo de la vida en los próximos años. Nexos. Recuperado de https://educacion.nexos.com.mx/?p=2262

Castro-Martínez, A., Pérez-Ordóñez, C., & Torres-Martín, J.L. (2020). Eventos musicales online durante la crisis de la COVID-19 en España. Análisis de festivales en redes sociales y de sus estrategias de comunicación. Hipertext.net, 21, 41-56. DOI: https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2020.i21.04

Dueñas-Silva, S. (2021) La creatividad artística en tiempos de pandemia. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7(1), 677-690.

Feito, R. (2020). Este es el fin de la escuela tal y como la conocemos. Unas reflexiones en tiempo de confinamiento. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 156-163. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17130

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México, D.F., México: MacGraw Hill.

Hurtado Talavera, F. (2020). La educación en tiempo de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 44, 178.

Ortega, I., & Pick, S. (2011). Investigación en ciencias sociales: paso a paso. Ciudad de México, México: Limusa.

Rogero-García, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 174-182. DOI: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126.

Rojas, V.M.N. (2021). Metodología de la Investigación: diseño, ejecución e informe. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.

Ruíz, J.I. (2003). Técnicas de triangulación y control de calidad en la investigación socioeducativa. Bilbao, España: Mensajero, S.A.

Salcedo Moncada, B., & López Prado, J.M. (2020). Rescate, promoción y difusión de la música mexicana como estrategia educativa para el fortalecimiento del patrimonio cultural nacional. RIDE: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20), e064. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.617

Sánchez, M. (2014). Música, arte y futuro. Revista Pauta. Cuadernos de teoría y crítica musical, XXXII(130).

de Sousa Júnior, J.H., Ribeiro, L.V.H.A., Santos, W.S., Soares, J.C., & Raasch, M. (2020). “#QUEDATEENCASA Y CANTA CONMIGO”: Estrategia de entretenimiento musical durante la pandemia de covid-19 en Brasil. Boletín De Conjuntura (BOCA), 2(4), 72-85. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3752276

Villafuerte, P. (2020, 19 de marzo). Educación en tiempos de pandemia: COVID-19 y equidad en el aprendizaje. Observatorio de Innovación Educativa. Recuperado de https://observatorio.tec.mx/edu-news/educacion-en-tiempos-de-pandemia-covid19

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Beania Salcedo Moncada, José María López Prado

Downloads

Download data is not yet available.