Abstract
The following article analyses the linguistic strategies involved in the headings’ writing process used by two of the most important Costa Rican newspapers: La Extra, main sensationalist journal, and La Nación, main dominant reference diary. Morphological, syntactic, and semantic mechanisms will be analyzed, along with other aspects such as suffixation, prefixation, initials, tropes (metaphor, allegory, synecdoche, metonymy), shortenings, idioms, direct and indirect style –of the reproduced speech source-, agent and passive auxiliary elision, and the use of the inclusive “we”. The conclusion points out that headings’ linguistic form tends to be prompted by ideological and stylistic factors; therefore, techniques focused on language economy predominate. The pursue of concision and phatic influence on readers motivates the syntactic structure and chosen vocabulary. In La Extra, the mechanisms used in the headlines’ conformation are similar to those sensationalist procedures taken into account in other Latin American countries –such as slang preference-, while La Nación shows some differences compared to other newspapers of dominant reference –like the low presence of nominalization processes.References
Adam, Jean-Michel y Marc Bonhomme. 2000. La argumentación publicitaria. Retórica del elogio y de la persuasión. Madrid: Cátedra.
Alboca, Santiago. 1983. “El presente de los titulares de prensa: no deíctico, pro-tiempo anafórico”. Anàlisi. (7-8): 107-121.
Alcoba, Santiago (coord.). 1999. La oralización. Barcelona: Editorial Ariel.
Almeda Pérez, Ramón. 1999. Procedimientos de formación de palabras en español. Madrid: Ariel.
Barthes, Roland. 1986. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Editorial Paidós.
Brown, G. y Yule, G. 1983. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Calsamiglia Blancafort, Helena y Amparo Tusón Valls. 1999. Las cosas del decir. Manual de Análisis del discurso. Barcelona: Editorial Ariel.
Casado Velarde, Manuel. 1978. “La transformación nominal, un rasgo de estilo de la lengua periodística”. Cuadernos de investigación filológica. (4): 101-112.
Cervantes, Miguel de. 2001. El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. España: Editorial Óptima.
Cuvardic García, Dorde. 2004. “La metáfora en el discurso político”. Reflexiones. 83(2): 61-72.
Escribano, Asunción. 2007. “El discurso reproducido en las informaciones electorales”. Anàlisi. (35): 65-82.
Francescutti, Luis Pablo. 2009. “El tiempo de los titulares. Un análisis verbal de la titulación en la prensa española durante el periodo 1980/2005”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. (15): 243-259.
González Rodríguez, María José. 2002. La incidencia de la dimensión contextual en la producción del título periodístico”. Atlantis. 129-148.
Guerrero Salazar, Susana. 2007. La creatividad en el lenguaje periodístico. Madrid: Cátedra.
Hall, Stuart. 1980. “Encoding/decoding”. En: Hall y otros (comps.), 128-38.
Hall, Stuart y otros (comps.). 1980. Culture, Media, Language. Londres: Hutchinson.
Hernando Cuadrado, Luis Alberto. 2000. Discurso periodístico. Madrid: Editorial Verbum.
Jara, Carla. 2006. El español de Costa Rica según los ticos. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
López García, Ángel. 1996. Escritura e información. La estructura del lenguaje periodístico. Madrid: Cátedra.
López Hidalgo, Antonio. 2001. El titular: manual de titulación periodística. Sevilla: Comunicación Social.
Martini, Stella. 2000. Periodismo, noticia y noticiabilidad. Bogotá: Editorial Norma.
Morales, H. López. 1994. Métodos de Investigación Lingüística. Salamanca: Ediciones Colegio de España.
Nadal Palazón, Juan. 2008. “Verdades a medias: la nominalización deverbal en los titulares periodísticos”. Comunicación y Sociedad. (9): 175-185.
Quesada Pacheco, Miguel Ángel. 2007. Nuevo Diccionario de Costarriqueñismos. Cartago: Editorial Tecnológica Costarricense.
Ruiz Gurillo, Leonor. 2000. “Las metáforas de un día en los medios de comunicación españoles”. E.L.U.A. (14): 199-215.
Sandoval García, Carlos. 2002. Otros amenazantes. Los nicaragüenses y la formación de identidades nacionales en Costa Rica. San José: Editorial de la Universidad de Cota Rica.
Sunkel, Guillermo. 2002. La prensa sensacionalista y los sectores populares. Bogotá: Editorial Norma.
Van Dijk, Teun A. 1990. La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós.
(1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Barcelona: Editorial Paidós.
(2000). Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Editorial Gedisa.
(2003). Racismo y discurso de las élites. Barcelona: Editorial Gedisa.