Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
El baile y la música populares como espacio de formación en Virgilio Mora: algunos ejemplos de <i>La distancia del último adiós</i>.
PDF (Español (España))

Keywords

Virgilio Mora
popular music and dance
Costa Rican narratives
experiences bajtiniana
Virgilio Mora
música y baile populares
narrativa costarricense
vivencia bajtiniana

How to Cite

Chen Sham, J. (2012). El baile y la música populares como espacio de formación en Virgilio Mora: algunos ejemplos de <i>La distancia del último adiós</i>. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 34(2), 25–31. https://doi.org/10.15517/rfl.v34i2.1276

Abstract

This work investigates two relationships of La distancia del último adiós (1995), “Figueredo” and “Excelente para la piel” in which the Costa Rican Virgilio Mora skillfully develops the meaning that is represented by the dance and popular music in the development of the identity of the individual. He evaluates the value of these socialization practices in as much as rites of passage or initiation of his protagonists in that the significance of the experience is a fundamental one in the constitution and development of the individuals.
https://doi.org/10.15517/rfl.v34i2.1276
PDF (Español (España))

References

Amoretti Hurtado, María. 1989. introducción al socio-texto: a propósito de “cachaza”. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

(2001).“¿Por qué querer un hijo doctor? Análisis de Los problemas del gato”. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de costa Rica. 27 (1): 39-52.

Bajtín, Mijaíl. 1970. L’oeuvre de François Rabelais et la culture populaire au moyen age et sous la Renaissance. París: Éditions Gallimard.

(1982). estética de la creación verbal. México, D.F.: Siglo Veintiuno Editores.

De Feo, Miguel Ángel. 2007. “El acoso de las fantasías: La pulsión atracción-repulsión en ¿Quién inventó el mambo? de Rosa María Britton”. Rosa maría Britton ante la crítica. Humberto López-Cruz (ed.). Madrid: Editorial Verbum, 29-45.

Gubern, Román. 1989. “El discuso fílmico y la intimidad”. de la intimidad. Carlos Castilla del Pino (Comp.). Barcelona: Editorial Crítica, 151-72.

Kerbrat-Oreacchioni, Catherine. 2004. “¿Es universal la cortesía?”. Pragmática sociocultural: estudios sobre el discurso de cortesía en español. Diana Bravo y Antonio Briz (eds.). Barcelona: Editorial Ariel, 39-65.

Mora, Virgilo. 1995. La distancia del último adiós. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Schatzman, Morton. 2003. el asesinato del alma: La persecución del niño en la familia autoritaria. 17ª edición. México, D.F.: Siglo Veintiuno Editores.

Zaldívar, Mario. 2003. costarricenses en la música (conversaciones con protagonistas de nuestra música popular, 1939-1959). San José: Departamento de Publicaciones del Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.