Abstract
In one of the three short theatrical plays, written by Joaquín de Oreamuno and Muñoz de la Trinidad and represented in de city of Cartago in 1809, it is made a physical description of women that could be well classified as a literary portrait. In this portrait it is mentioned from head to toes and gives valuable information of the uses and cultures of the time. From the parliaments of this theatrical piece, in this opportunity it is described the uses and cultures of the Costa Rican society in the colonial period.References
Arellano, Ignacio y Lorente Medina, Antonio (Eds.). 2009. Poesía satírica y burlesca en la Hispanoamérica colonial. Madrid: Iberoamericana/Frankfurt: Vervuert.
Bonilla, Abelardo. 1967. Historia de la literatura costarricense. San José: Editorial Costa Rica.
Bonilla, Hermenegildo. 1951. “Relación de las funciones hechas en Cartago, Ciudad Cabecera de la Provincia de Costarrica que con motivo de la Proclamación del Rey N.S. Dn. Fernando 7º que Dios gue. la que se executó el 15 del mes de Eno. de este año”. Revista de Archivos Nacionales. 10-12: 313-317.
Carullo, Sylvia. 1991. El retrato literario en Sor Juana Inés de la Cruz. New York: Peter Lang Publishing.
Gagini, Carlos. 1975. Diccionario de costarriqueñismos. San José: Editorial Costa Rica.
González, Serafín., Lillian von der Walde et al. 2011. Plumas, pinceles, acordes. Estudios de literatura y cultura española e hispanoamericana (siglos XVI al XVIII). México D.F.: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa, Departamento de Filosofía.
Jiménez, Manuel de Jesús. 1946. Noticias de antaño. San José: Imprenta Nacional.
López de Mariscal, Blanca. 2009. “‘El currutaco por alambique’ de Manuel López Marín. Un texto satírico del Siglo XVIII”. En: Ignacio Arellano y Antonio Lorente Medina (Eds.), 239-252.
Oreamuno, Joaquín. 2001. “Loa N°4 y entremeses N° 5 y 6”. Boletín Circa. 27-28: 23-50.
(2009). “Unos jocosos entremeses de Joaquín de Oreamuno”. Herencia. 22 (1).
Pittier, Henri. 1978. Plantas usuales de Costa Rica. San José: Editorial Costa Rica.
Quesada Pacheco, Miguel A. 2007. Nuevo diccionario de costarriqueñismos. Cartago: Editorial Tecnológica de Costa Rica.
Sáenz Carbonell, Jorge Francisco. 1994. Don Joaquín de Oreamuno y Muñoz de la Trinidad. Vida de un monárquico costarricense. San José: EUNED.
(1995). “¡Viva nuestro rey Fernando! (Albores del teatro costarricense)”. Revista Nacional de Cultura. (27): 55-81.
Sala Valldaura, Josep María. 2009. “Gurruminos, petimetres, abates y currutacos en el teatro breve del siglo XVIII”. Revista de literatura. 71 (42): 429-460.
Sabat de Rivers, Georgina. 2005. “Sor Juana y sus retratos poéticos”. En: En busca de Sor Juana. http://www.cervantesvirtual.com/obra/en-busca-de-sor-juana--0/ Consulta: 18 de setiembre 2012.
Salgado, María A. 1995. “De lo jocoso a lo joco-serio: el autorretrato literario en los Siglos de Oro y la Ilustración”. Actas de XII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas 21-26 de agosto de 1995, Vol. 3. Birmingham: University of Birmingham: Department of Hispanic Studies.
Tenorio, Martha Lilia. 1994. “‘Copia divina’. La tradición del retrato femenino en la lírica de sor Juana”. Literatura mexicana. 5 (1): 5-29.
von der Walde, Lillian. 2011. “Caracterización de El tejedor de Segovia, de Ruiz de Alarcón: Chichón ‘afectos y representación’”. En: González et al., 311-324.