Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Voracious Capitalism and “Consumed ” Bodies: Post National Dystopia and Globalization in <i>Fragmentos de la Tierra Prometida</i> by Fernando Contreras
PDF (Español (España))

Keywords

Distopía
ciencia ficción
literatura costarricense
nanoliteratura
microrrelato
Dystopia
science fiction
Costa Rican literature
nano literature
micro story

How to Cite

Cuvardic García, D. (2014). Voracious Capitalism and “Consumed ” Bodies: Post National Dystopia and Globalization in <i>Fragmentos de la Tierra Prometida</i> by Fernando Contreras. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 40(1), 115–126. https://doi.org/10.15517/rfl.v40i1.16210

Abstract

Fragmentos de la tierra prometida by Fernando Contreras-Castro (2012), offers an allegorical reading of the present by presenting a dystopian future. Global capitalism practices (social exclusion; exploitation of immigrants; workers’ ‘consumption’; the ‘perverse’ effects of scientific development on the planet, turned into a giant dumping site; technology as a tool for social control…) are allegorized in each of the narrative capsules –fragments of an unsettling world- of this example of Costa Rican nano literature.

https://doi.org/10.15517/rfl.v40i1.16210
PDF (Español (España))

References

Alfaro-Vargas, R. (2009). Crítica a la acrítica en Cantos de las guerras preventivas, de Fernando Contreras. Letras. 45 (1), 157-170.

Araya-Grandón, J.G. (2010). Distopía y devastación ecológica en 2010: Chile en llamas (1998), de Darío Oses. Acta Literaria. 40 (1), 29-44.

Aristóteles. (2002). Poética. Madrid: Ediciones Istmo.

Asimov, I. (1982). Sobre la ciencia ficción. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Ballard et ál. (1976). Ciencia ficción, la otra respuesta al destino del hombre. Buenos Aires: Timerman editores.

Borges, J.L. (1998). Prólogo con un prólogo de prólogos. Madrid: Alianza Editorial.

Capanna, P. (1976). Ciencia ficción: ¿para qué? Por Ballard et ál. Ciencia ficción, la otra respuesta al destino del hombre. (9-13). Buenos Aires: Timerman editores.

Contreras-Castro, F. (2006). Cantos de las guerras preventivas. San José: Ediciones Farben.

Contreras-Castro, F. (2012). Fragmentos de la tierra prometida. San José: Editorial Legado.

Eco, U. (1993). Apocalípticos e integrados. (11ma ed.). Barcelona: Editorial Lumen.

Ette, O. (2009). Perspectivas de la nanofilología. Iberoamericana. 36 (1), 109-125.

Gagini, C. (1984 [1920]). La caída del águila. (3era ed.). San José: Editorial Costa Rica.

Haywood-Ferreira, R. (2008). Back to the Future: The Expanding Field of Latin-American Science Fiction. Hispania. 91 (2), 352-362.

Haywood-Ferreira, R. (2011). The Emergence of Latin American Science Fiction. Middletown, Conn: Wesleyan University Press.

Jameson, F. (2009). Arqueologías del futuro: El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de ciencia ficción. Madrid: Akal.

Lagmanovich, D. (2009). El microrrelato hispánico: algunas reiteraciones. Iberoamericana. 36 (1), 85-95.

López-Keller, E. (1991). Distopía: otro final de la utopía. Reis. (55), 11-23.

Marx, K. (1976). El capital. Crítica de la economía política. Libro I. El proceso de producción del capital. Barcelona: Grijalbo.

Monterroso, A. (1990). Obras completas y otros cuentos. México: Ediciones Era.

Moreno, F.Á. (2010). Teoría de la literatura de ciencia ficción: Poética y retórica de lo prospectivo. Vitoria: Portal Editions.

Moreno, F.Á. (2007). Notas para una historia de la ciencia ficción en España. Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica. (27), 125-138.

Moreno, F.Á. (Ed.). (2012). Prospectivas: Antología del cuento de ciencia ficción española actual. Madrid: Salto de Página.

Ríos-Quesada, V. (2012). Releyendo La caída del águila de Carlos Gagini: la mediación científica y la nostalgia de una novela antiimperialista de ciencia-ficción. Istmo. Revista virtual de Estudios Centroamericanos. (23), 1-28. http://istmo.denison.edu [Consulta: 28 de agosto de 2013]

Sanabria-Sing, C. (1998). De la identidad nacional a la global en La caída del águila y Parque Jurásico. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica. 24 (2), 43-59.

Sanabria-Sing, C. (1999). Globalización y hegemonía ideológica en La caída del águila y Parque Jurásico. Revista Comunicación (Instituto Tecnológico de Costa Rica). 11 (1), 5-14.

Sánchez, I. (2009). Nanofilología. Miniaturización fractal. Iberoamericana. 36 (1), 143-152.

Schoentjes, P. (2003). La poética de la ironía. Madrid: Cátedra.

Sontag, S. (2007). La imaginación del desastre. En Contra la interpretación. (274-295). Madrid: Editorial DeBolsillo.

Soto-Hall, M. (1992[1899]). El problema. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Filmografía

Bay, M. (Productor y Director). (2005). The Island [Película]. Estados Unidos, Dream Works Pictures, Warner Bros.

Boorman, J. (Productor y Director). (1974). Zardoz [Película]. Estados Unidos, John Boorman Productions.

David, S. (Productor) y Anderson, M. (Director). (1976). Logan's run [Película]. Estados Unidos, Metro Goldwyn Mayer.

Newman, E. (Productor) y Niccol, A. (Director). (2011). In Time [Película]. Estados Unidos, Regency Enterprises, New Regency Pictures, Strike Entertainment.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.