Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Narratology from the Seventies to the 21st Century
PDF (Español (España))

Keywords

narratología
semiótica
focalización
intermedialidad
narración audiovisual
narratology
semiotics
focalization
intermediality
audiovisual narration

How to Cite

Cuvardic García, D. (2015). Narratology from the Seventies to the 21st Century. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 1(1), 101–116. https://doi.org/10.15517/rfl.v1i1.19580

Abstract

This article explains the contributions published and shared since 1975 about the narrator, in the field of narratology. Mister Enrique Margery published, in the first issue of the Revista de Filología y Lingüística (May 1, 1975) his article “Thoughts on the Issue of the Narrator”, where he explained the narratology’s interpretation so far on the figure of the narrator in the 20th Century. Since then, proposals both complementary and alternative have appeared –or circulated among the Spanish and Latin American critics. These alternative proposals are at the core of this article: Norman Friedman’s proposal, Gérard Genette’s systematization, Bakhtin’s polyphony, the several modalities of paradoxical narration, the role and status of the narrator in the film discourse and the viewer’s participation in the building of the narrative act and in the forming of a semantically-coherent narration.

https://doi.org/10.15517/rfl.v1i1.19580
PDF (Español (España))

References

Amorós, A. (1967). Perspectiva y novela. Historia y estructura de la obra literaria. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. [Anejos de la Revista de Literatura. 31, 140-157].

Aristóteles. (1994). Poética. Barcelona: Icaria.

Bajtín, M. (1986). Problemas literarios y estéticos. La Habana: Editorial Arte y Literatura.

Booth, W.C. (1961). The Rethoric of Fiction. Chicago: University of Chicago Press.

Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.

Chillón, A. (1999). Literatura y periodismo. Una tradición de relaciones promiscuas. [Prol. M. Vázquez-Montalbán]. Servei de Publicaciones. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Dallenbach, L. (1991). El relato especular. Madrid: Visor.

Friedman, N. (1955). Point of View in Fiction: Development of a Critical Concept. PMLA. 70, 1160-1184.

Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

Genette, G. (2004). Metalepsis. De la figura a la ficción. México: Fondo de Cultura Económica.

Jost, F. (2002). El ojo-cámara. Entre film y novela. Buenos Aires: Editorial Catálogos.

Kayser, W. (1970 [1948]). Interpretación y análisis de la obra literaria. (4ta ed.). Madrid: Gredos.

Lubbock, P. (1972 [1921]). The craft of fiction. (30 ed.). New York: The Viking Press.

Margery-Peña, E. (1975). Alcances en torno a la problemática del narrador. Revista de Filología y Lingüística. 1 (1), 55-82.

Meyer-Minnemann, K. (2006). Narración paradójica y ficción. Por: N. Grabe, S. Lang y Meyer Minnemann (Eds.). La narración paradójica y el principio de la transgresión. (49-71). Madrid: Iberoamericana.

Peña-Ardid, C. (1999). Literatura y cine: una aproximación comparativa. Madrid: Cátedra. Pozuelo-

Yvancos, J.M. (1992). Teoría del lenguaje literario. Madrid: Cátedra.

Pouillon, J. (1970). Tiempo y novela. Buenos Aires: Paidós.

Stanton, R. (1969 [1965]). Introducción a la narrativa. Buenos Aires: Carlos Pérez editor.

Tacca, O. (1967). La voz del narrador en la estructura narrativa. Historia y Estructura de la Obra Literaria. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. [Anejos de la Revista de Literatura. 31, 137-157].

Tzvetan T. (2001 [1967]). Las categorías del relato narrativo. Por: R. Barthes (Ed.). Análisis estructural del relato. (161-197). (5ta ed.). México: Ediciones Coyoacán.

Uspenski, B. (1972 [1970]). Poétique de la composition. Paris: Editions du Seuil.

Valles-Calatrava, J.R. (2008). Teoría de la narrativa. Una perspectiva sistemática. Madrid: Iberoamericana.

Vayone, F. (1996). Guiones modelo y modelos de guión. Argumentos clásicos y modernos en el cine. Barcelona: Paidós.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.