Abstract
The infant death has been, in the West, one of the main themes of lyrical poetry. And one of the motifs of this theme is the empty cradle, whose main discursive resource is the euphemistic circumlocution. In this article, we will first tour the poetry of infant death from the Golden Age to the twentieth century. Secondly, we will place the empty crib motif within the attenuation of pain caused by the death of a child. This goal is pursued by the culture of kitsch advocated by the bourgeoisie of the second half of the nineteenth century. The most important poetic expressions of the empty cradle motif, which boomed in the post-Romanticism, are also identified in this article. We end with a discussion of two known poems that express this motif, "The Empty Cradle" by Jose Selgas, and "Sweet Dream" by Rosalia de Castro.
References
Aranda-Muñoz, E. (1954). Selgas y su obra. Murcia: Cátedra Saavedra Fajardo/Universidad de Murcia.
Aranda-Muñoz, E. (1993). “La cuna vacía” de Selgas. Por A. Cano-Calderón, Lengua y literatura: su didáctica. Homenaje a la profesora Carmen Bautista Martín. (19-37). Murcia: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Armiño, R. (1851). Poesías. Oviedo: Imprenta y litografía de Martínez Hermanos.
Ayuso-Rivera, J. (1959). El concepto de la muerte en la poesía romántica española. Madrid: Fundación Universitaria Española.
Bécquer, G.A. (1988). Rimas y Declaraciones poéticas. (3 ed.). Madrid: Espasa-Calpe.
Bécquer, G.A. (2007). Las hojas secas. Por P. Izquierdo (Ed.). Narraciones. (280-285). Madrid: Cátedra.
Benjamin, W. (1998). El París del Segundo Imperio en Baudelaire. II. El «flaneur». Iluminaciones II. Poesía y capitalismo. (49-83). Madrid: Taurus.
Campoamor, R. (2005). La opinión. A mi querida prima Jacinta White de Llano, en la muerte de su hija. Por M. Díez-Rodríguez y P. Díez-Taboada. Antología comentada de la poesía lírica española. (328-329). Madrid: Cátedra.
Carrere, A. y Saborit, J. (2000). Retórica de la pintura. Madrid: Cátedra.
Castro, R. (2003). Poesía. [Selección, traducción e introducción de M. Armiño]. Madrid: Alianza Editorial.
Díaz-Plaja, G. (Dir.). (1961). Antología mayor de la literatura española. IV. Neoclasicismo, romanticismo, realismo (Siglos XVIII y XIX). Barcelona: Editorial Labor.
Díez-Rodríguez, M. y Díez-Taboada, P. (2005). Antología comentada de la poesía lírica española. Madrid: Cátedra.
Duque de Rivas (Ángel de Saavedra). (1854). Elvira. Obras completas. Tomo I. Poesías sueltas y poemas corsos. Madrid: Imprenta de la Biblioteca Nueva.
Eco, U. (1993). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen.
Eklund, D. (2009). The Pictures Generation, 1974-1984. New York: The Metropolitan Museum of Art.
Fernández-Polo, M.D. (1981). De nuevo «La cuna vacía», de Selgas. Monteagudo. 72, 21-28.
Ferrucci, F. (1989). The Dead Child: A Romantic Myth. MLN. 104, 117-34.
Freud, S. (1984). Melancolía y duelo. Obras completas. Volumen 14 (1914-1916). (2 ed.). (241255). Buenos Aires: Amorrortu.
García de Quevedo, J.H. (1857). Versos de J. H. García de Quevedo. Caracas: Imprenta de Sanojo y Escobar.
García-Lorca, F. (1998). Obras II. Poesía II. Romancero gitano. [García-Posada, M. (Ed.)]. Madrid: Cátedra.
García-Lorca, F. (2003). Poeta en Nueva York. (12 ed.). Madrid: Cátedra.
Gil, R. (1949). El último juguete. Por Schneider, P. (Ed.). El niño en la poesía: colección de poesías de autores hispano-americanos, españoles y extranjeros. Buenos Aires: Librería Guadalupe.
Gómez de la Serna, R. (1943). Lo cursi y otros ensayos. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Ibarbourou, J. (2011). Las lenguas de diamante. Raíz salvaje. [Rodríguez-Padrón, J. (Ed.)]. (3 ed.). Madrid: Editorial Cátedra.
Lope de Vega, F. (1998). Poesía. [García-Posada, M. (Ed.)]. Madrid: Ediciones Libertarias.
Mortara-Garavelli, B. (2000). Manual de retórica. Madrid: Cátedra. Olano, R. (2009). Angelitos al cielo. [pdf.]. http://www.biblioteca-antologica.org [Consulta 21 de marzo de 2013].
Pérez-Echeverría, F. (1874). Junto a la cuna vacía. Álbum Poético Español. (277-278). Madrid: Imprenta Esteroetipia y Galvanoplastia de Aribau.
Pérez-Galdos, B. (1993). Fortunata y Jacinta. Madrid: Turner Libros. Pérez-Galdós, B. (1994). Obras completas. Novelas contemporáneas V: La de Bringas. Lo prohibido. Madrid: Editorial Turner.
Pérez-Galdos, B. (1998). Las novelas de Torquemada. Madrid: Alianza Editorial.
Pérez-Galdós, B. (2008). La Mula y el Buey (cuento de Navidad). Por A.E. Smith (Ed.). Cuentos fantásticos. (4 ed.). (137-155). Madrid: Editorial Cátedra.
Pozuelo-Yvancos, J.M. (2009). Teoría del lenguaje literario. (6 ed.). Madrid: Cátedra.
Saavedra, A. (1854). Obras completas de Don Ángel de Saavedra, duque de Rivas. Tomo I. Poesías sueltas y poemas cortos. Madrid: Imprenta de la Biblioteca Nueva.
Schwarz-Friesel, M. (2007). Sprache und Emotion. Tübingen und Basel: A. Francke Verlag.
Selgas, J. (1869). Discursos presentados a la Real Academia para la Recepción del Sr. D. José de Selgas y Carrasco. Madrid: Imprenta de J. Rivera.
Selgas, J. (1884). La cuna vacía. Flores y espinas (Colección de poesías). Veracruz: Librerías La Ilustración.
Soravilla, J. (1875). ¡Vuelve al cielo! (A un niño). El Bazar. 3 (23), 366. Unamuno, M. (2007). Antología. Poesía, narrativa, ensayo. Madrid: Fondo de
Cultura Económica.
Urrutia, J. (2008). Poesía española del siglo XIX. Madrid: Cátedra. Valis, N. (2002). Death and the Child in Su único hijo. Hispanic Review. 70 (2), 243-263.
Zenea, J.C. (1860). En la muerte de un niño. Cantos de la tarde. Elegías. Poesías varias. (3145). La Habana: Imprenta La Antilla. Zorrilla, J. (s.f.). Obras de don José Zorilla. Tomo III. Obras poéticas y dramáticas. París: Casa Editorial Garnier Hermanos.
Bibliografía de imágenes
Imagen 1. Mosler, G.H. (1902). La cuna vacía. http://pinturaypoesia.blogspot.com [Consulta 8 de febrero de 2014].
Imagen 2. Ocaranza, M. (1871). La cuna vacía. [Oleo sobre tela]. http://www.inehrm.gob. mx [Consulta 5 de febrero de 2014]. En: Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México. Imagen tomada del libro: Curiel, G. et ál. (1999). Pintura y vida cotidiana en México, 1650-1950. (p. 186). México: Fomento Cultural Banamex/ Conacultap.