Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
A verse by Virgilio Pinera in the creativeness of Reinaldo Arenas: from “La isla en peso” to <i>El color del verano</i>
PDF (Español (España))

Keywords

Arenas-Reinaldo
Piñera-Virgilio
historia
permutación textual
isla

Arenas-Reinaldo
Piñera-Virgilio
history
textual permutation
island.

How to Cite

López Cruz, H. (2016). A verse by Virgilio Pinera in the creativeness of Reinaldo Arenas: from “La isla en peso” to <i>El color del verano</i>. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 41(1), 51–62. https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.21189

Abstract

This work attempts to approach Reinaldo Arenas’ The Color of Summer by means of a possible poetic displacement. In his autobiography, the Cuban writer makes subtle comments that point towards a labyrinth of textual permutations that, perhaps, connect with a verse from Virgilio Piñera’s timeless poem “The Whole Island.” This essay, thus, creatively retraces the steps that lead to the origin of the novel’s idea, that is the seed from which The Color of Summer sprouted. In order to understand Arenas’ hyperbolic narrative, one must first return to Piñera’s canonical poem, published in 1943, which portrayed the island and its inhabitants as protagonists. A comparison reveals a parallel that begins to delineate itself between both texts: the poem singing about the island in its totality and the prose depicting how the weight of the foundation-less island forces it to sink into the sea. Ultimately, this modified idea from a verse in Piñera’s poem becomes the outcome of the novel by Arenas.

https://doi.org/10.15517/rfl.v41i1.21189
PDF (Español (España))

References

Abreu, J. (1998). A la sombra del mar: jornadas cubanas con Reinaldo Arenas. Barcelona: Casiopea.

Abreu-Felippe, N. (2001). Mi amigo Reinaldo Arenas. Por L. De la Paz (Ed.). Reinaldo Arenas, aunque anochezca. (184-193). Miami: Universal.

Arenas, R. (1983). La isla en peso con todas sus cucarachas. Mariel. 1 (2), 20-24.

Arenas, R. (1990). El color del verano. Miami: Universal.

Arenas, R. (1992). Antes que anochezca. Barcelona: Tusquets.

Arenas, R. (2001). Necesidad de libertad. Miami: Universal.

Arenas, R. (2002). La isla en peso con todas sus cucarachas. Por R. Molinero (Ed.). Virgilio Piñera. La memoria del cuerpo. (29-48). San Juan: Plaza Mayor.

Arrufat, A. (2002). Un poco de Piñera. Por R. Molinero (Ed.). Virgilio Piñera. La memoria del cuerpo. (49-77). San Juan: Plaza Mayor.

Cabrera-Infante, G. (1974). Vista del amanecer en el trópico. Miami: Universal.

Cabrera-Infante, G. (1999). Mea Cuba. Madrid: Alfaguara.

Cacheiro, A. (2000). Reinaldo Arenas: una apreciación política. Lanham, MD: International Scholars Publications.

Cuadra, C. (2012). La delectación morosa en La carne de René, de Virgilio Piñera. Por H. López-Cruz (Ed.). Virgilio Piñera: el artificio del miedo. (322-351). Madrid: Editorial Hispano Cubana.

De Feo, M.Á. (2012). La celebración del hereje: Cuba sin atributos en ‘La isla en peso’ de Virgilio Piñera. Por H. López-Cruz (Ed.). Virgilio Piñera: el artificio del miedo. (213- 238). Madrid: Editorial Hispano Cubana.

Eco, U. (1984). The Role of the Reader. Bloomington: Indiana University Press.

Esteso-Martínez, S. (2002). Carnaval y homoerotismo. Reinaldo Arenas: el color de los sentidos. Por E. Varcárcel (Ed.). La literatura hispanoamericana con los cinco sentidos. V congreso internacional de la AEELH. (211-220). A Coruña: Universidade da Coruña.

Estévez, A. (1994). Between Nightfall and Vengeance: Remembering Reinaldo Arenas. Michigan Quarterly Review. 33 (4), 859-867.

Ette, O. (1992). Los colores de la libertad. Nueva York, 14 de enero de 1990 [entrevista]. Por O. Ette (Ed.). La escritura de la memoria. (75-91). Frankfurt: Vervuert.

Flores, B. (2008). La retórica de la autobiografía en Antes que anochezca. Por M.T. Miaja de la Peña (Ed.). Del alba al anochecer. La escritura en Reinaldo Arenas. (127- 143). México, Madrid y Frankfurt: Universidad Nacional Autónoma de México/ Iberoamericana/Vervuert.

Hasson, L. (1994), Reinaldo Arenas, Francia y El libro de las flores. Por R. Sánchez (Ed.). Reinaldo Arenas: recuerdo y presencia. (109-119). Miami: Universal.

Jambrina, J. (2012). Virgilio Piñera: poesía, nación y diferencias. Madrid: Verbum.

Jiménez, L.A. (2012). ¿Es ‘La isla en peso’ una escritura antiestética de la cubanía? Por H. López-Cruz (Ed.). Virgilio Piñera: el artificio del miedo. (192-212). Madrid: Editorial Hispano Cubana.

López-Cruz, H. (Ed.). (2012). Virgilio Piñera: el artificio del miedo. (192-212). Madrid: Editorial Hispano Cubana. Filología y Lingüística 41 (1): 51-62 62, 2015/ ISSN: 0377-628X

Molinero, R. (1994). Arenas en el jardín de las delicias. Por R. Sánchez (Ed.). Reinaldo Arenas: recuerdo y presencia. (129-137). Miami: Universal.

Molinero, R. (Ed.). (2002). Virgilio Piñera. La memoria del cuerpo. San Juan: Plaza Mayor.

Ocasio, R. (2003). Cuba’s Political and Sexual Outlaw: Reinaldo Arenas. Gainesville: University Press de Florida.

Piñera, V. (2000a). La carne de René. Barcelona: Tusquets.

Piñera, V. (2000b). “La isla en peso”. La isla en peso. Obra poética. (37-49). Barcelona: Tusquets.

Quintero-Herencia, J. C. (2012). Paisajes digestivos, islas interpuestas: Poéticas y políticas de Luis Palés Matos y Virgilio Piñera. Caribe abierto: ensayos críticos. (197-224). Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana.

Rojas, R. (2002). Newton huye avergonzado. Por R. Molinero (Ed.). Virgilio Piñera. La memoria del cuerpo. (249-259). San Juan: Plaza Mayor.

Rozencvaig, P. (1981). Reinaldo Arenas, entrevista. Hispamérica. 10 (28), 41-48.

Schulz-Cruz, B. (1999). Antes que anochezca: el exorcismo de Arenas. Por R. Sánchez y H. López- Cruz (Eds.) Ideología y subversión: otra vez Arenas. [A. Pérez-Alencart, epílogo]. (51-61). Salamanca: CEIAS: Centro de Estudios Ibéricos y Americanos de Salamanca.

Soto, F. (1994). Reinaldo Arenas. The Pentagonía. Gainesville: University Press of Florida.

Soto, F. (1995). El color del verano: innovaciones temáticas y aportaciones ideológicas a la novela del dictador. Apuntes Posmodernos. 6 (1), 59-65.

Weintraub, K. J. (1991). Autobiografía y conciencia histórica. (A.M. Dotras, tr). Anthropos 29, 18-33.

Winks, C. (2008). La isla a la deriva, con sus caras y sus culos. Lo tardío transgresor en El color del verano. Por M.T. Miaja de la Peña (Ed.). Del alba al anochecer. La escritura en Reinaldo Arenas. (103-116). México, Madrid y Frankfurt: Universidad Nacional Autónoma de México/Iberoamericana/Vervuert.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.