Abstract
This paper demonstrates the importance of pronunciation in the language teaching-learning process. It examines the need and advantages of practicing the pronunciation of Spanish not only through reading and writing, as it is traditionally done, but also by making emphasis on oral skills. This is an innovative methodology, since writing is used in most cases for teaching pronunciation. Thus, through communicative interaction and music, this work proposes ideas on how to teach the pronunciation of the phonemes /t/, /d/, /ɾ/, /r/ and /l/; the vowel /o/ in word final position; the suprasegmental features, such as accent, intonation, and others, including linking, phonic groups, and sound reduction. The reason to select these contents is that they represent a high degree of difficulty for English speakers who learn Spanish language. The result of practicing Spanish pronunciation through listening and speaking is the acquisition of the language in a natural manner.
References
Arjona, R. (s.f.). Ella y él. http://www.musica.com/letras.asp?letra=32632 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Bartolí-Rigol, M. (2005). La pronunciación en la clase de lenguas extranjeras. PHONICA. 1, 1-27. http://www.publicacions.ub.edu/ [Consulta 16 de setiembre de 2013].
Cantero-Serena, F. J. (1994). La cuestión del acento en la enseñanza de lenguas. Actas IV Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE). [pdf.]. (247 255). http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/ [Consulta 16 de setiembre de 2013].
Cantero, F. J. (en preparación). Didáctica de la pronunciación.
Centro Virtual Cervantes. (2015). Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Pronunciación. http://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/niveles/03_pronunciacion_introduccion.htm [Consulta 1 de mayo de 2015].
Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. [pdf.]. Madrid: Instituto Cervantes. http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf [Consulta 1 de mayo de 2015].
Cruz, C. (s.f.). Oye cómo va. http://www.musica.com/letras.asp?letra=951371 [Consulta 21 de febrero de 2015].
De Vita, F. (s.f.). No basta. http://www.musica.com/letras.asp?letra=74538 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Juanes. (s.f.). Es por ti. http://www.musica.com/letras.asp?letra=33543 [Consulta 21 de febrero de 2015].
La Oreja de Van Gogh. (s.f.). El primer día del resto de mi vida. http://www.musica.com/letras.asp?letra=2151431 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Malpaís. (s.f.). Presagio. http://www.musica.com/letras.asp letra=1009455 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Martínez-Agudo, J. D. (2003). Hacia una enseñanza de lenguas extranjeras basada en el desarrollo de la interacción comunicativa. Didáctica (Lengua y Literatura). 15, 139-160. https://revistas.ucm.es/ [Consulta 1 de mayo de 2015].
Nova, D. (s.f.). Un día a la vez. http://www.musica.com/letras.asp?letra=2139877 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Rodríguez-López, B. (2005). Las canciones en la clase de español como lengua extranjera. Actas XVI Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ASELE). Centro Virtual Cervantes. (806-816). http://cvc.cervantes.es/ [Consulta 18 de diciembre de 2014].
Santos, R. (s.f.). Cancioncitas de amor. http://www.musica.com/letras.asp?letra=2172778 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Son by Four. (s.f.). A puro dolor. http://www.musica.com/letras.asp?letra=800887 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Suite Doble. (s.f.). Al final. http://www.musica.com/letras.asp?letra=1898204 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Suite Doble. (s.f.). Dime qué puedo hacer sin ti. https://www.justsomelyrics.com/2343401/suite-doble-dime-que-puedo-hacer-sin-ti-lyrics.html [Consulta 21 de febrero de 2015].
Syntek, A. y Torroja, A. (s.f.). Duele el amor. http://www.musica.com/letras asp?letra=800161 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Tango India. (s.f.). Esperaré. http://www.musica.com/letras.asp?letra=1178680 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Vargas, H. (s.f.). Dilo de una vez. http://www.musica.com/letras.asp?letra=847272 [Consulta 21 de febrero de 2015].
Venegas, J. (s.f.). Limón y sal. http://www.musica.com/letras.asp?letra=860666 [Consulta 21 de febrero de 2015].