Abstract
In the phenomenological vision, there is a tight link between the distance that separates the eye from its object. This article explains how it functions and its derivations by working on it through art-painting, movie making, and literature… that intermediate space shows a tension that becomes the branches of desire.
References
Alonso, Carlos J. (ed.). 1998. Julio Cortázar. New Readings. New York: Cambridge University Press.
Aumont, Jacques. 1998. El rostro en el cine. Barcelona: Paidós.
La estética hoy. Madrid: Cátedra.
La imagen. Barcelona: Paidós.
Antonioni, Michelangelo. 2002. Para mí, hacer una película es vivir. Barcelona: Paidós.
Barthes, Roland. 2002. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
Berman, Marshall. 1998. Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. 10ª ed. México: Siglo XXI.
Berger, John. 2002. Modos de ver. 7ª ed. Barcelona: Gustavo Gili.
Brea, José Luis (ed.). 2005. Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal.
Bryson, Norman. 1991. Visión y pintura. La lógica de la mirada. Madrid: Alianza.
Buck-Morss, Susan. 1995. Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. Madrid: Visor.
Burgos, Fernando (ed.). 1987. Los ochenta mundos de Cortázar: ensayos. Madrid: Edi-6.
Català Domènech, Josep Maria. 1997. Elogio de la paranoia. San Sebastián: Fundación Kutxa.
Cortázar, Julio. 1984. Alguien que anda por ahí y otros relatos. 3ª ed. Madrid: Alfaguara.
Las armas secretas. Madrid: Alfaguara.
Davis, Flora. 1976. La comunicación no verbal. Madrid: Alianza.
Denzin, Norman K. 1995. The Cinematic Society. The Voyeur’s Gaze. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage.
Deutelbaum, Marshall y Poague, Leland (eds.). 1986. A Hitchcock Reader. Iowa: Blackwell Publishing.
Didi-Huberman, Georges. 1997. Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.
Foster, Hal (ed.). 1998. Vision and Visuality (2). Discussions in Contemporary Culture. Missouri: Dia Art Foundation.
Foucault, Michel. 1987. Historia de la sexualidad. La voluntad de saber. 14ª ed. Madrid: Siglo XXI.
El pensamiento del afuera. Valencia: Pre-textos.
Vigilar y castigar. 12ª ed. Madrid: Siglo XXI.
Freud, Sigmund. 1989. Obras completas (8). El chiste y su relación con lo inconsciente. 2ª ed. Argentina: Amorrortu.
Friedberg, Anne. 1993. Window Shopping. Cinema and the Postmodern. Berkeley – Los Angeles: University of California Press.
Gadamer, Hans-Georg. 1992. Verdad y método (II). Salamanca: Sígueme.
Gombrich, E. H. 2002. Arte e ilusión. 2ª ed. Madrid: Debate.
González Requena, Jesús. 1992. El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad. Madrid: Cátedra.
Gubern, Román. 1994. La mirada opulenta: exploración de la iconosfera contemporánea. 3ª ed. Barcelona: Gustavo Gili.
Jay, Martin. Downcast Eyes. 1993. The Denigration of Vision in Twentieth-Century French Thought. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.
Lacan, Jacques. 1981. Seminario 1: Los escritos técnicos de Freud. Barcelona: Paidós.
(1999). Seminario 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Argentina: Paidós.
Merleau-Ponty, Maurice. 2000. Fenomenología de la percepción. 5ª ed. Barcelona: Península.
Metz, Christian. 1979. El significante imaginario. Barcelona: Gustavo Gili.
Miller, Jonathan. 1998. On Reflection. London: The National Gallery Publications Limited.
Mirzoeff, Nicholas. 2003. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.
Morris, Desmond. 1985. El cuerpo al desnudo. Barcelona: Folio.
Nasio, Juan David. 2001. La mirada en psicoanálisis. Barcelona: Gedisa.
Navarro de Zuvillaga, Javier. 2000. Mirando a través. La perspectiva en las artes. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Ortega y Gasset, José. 2004. La deshumanización del arte y otros ensayos de estética. 11ª ed. Madrid: Espasa-Calpe.
Pacteau, Francette. 1994. The Symptom of Beauty. Cambridge – Massachusetts: Harvard University Press.
Paz, Octavio. 1998. Apariencia desnuda. La obra de Marcel Duchamp. Madrid: Alianza.
Penz, François y Maureen Thomas (eds.). 1997. Cinema & Architecture. London: British Film Institute.
Poe, Edgar Allan. 1984. Poetry and Tales. United States of America: The Library of America.
Pollmann, Leo. 1971. La “nueva novela” en Francia y en Iberoamérica. Madrid: Gredos.
Ramírez, Juan Antonio. 2003. Edificios-cuerpo. Cuerpo humano y arquitectura: analogías, metáforas, derivaciones. Madrid: Siruela.
Robbe-Grillet, Alain. 1970. La celosía. Barcelona: Barral.
Rohmer, Eric y Claude Chabrol. 1980. Hitchcock, The First Fourty-Four Films. 3rd Pr. New York: Frederick Ungar Publishing.
Saramago, José. 2003. Ensayo sobre la ceguera. Madrid: Alfaguara.
Sartre, Jean-Paul. 1972. El ser y la nada. 3ª ed. Buenos Aires: Losada.
Screen. The Sexual Subject. 1999. London – New York: Routledge.
Sica, Paolo. 1981. Historia del urbanismo. Siglo XIX (I). 2ª ed. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.
Simenon, Georges. 1997. La mirada indiscreta. Barcelona: Tusquets.
Stam, Robert; Burgoyne, Robert y Sandy Flitterman-Lewis. Nuevos conceptos de la teoría del cine. Barcelona: Paidós.
Trenzado Romero, Manuel. 1999. Cultura de masas y cambio político: el cine español de la transición. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
VV. AA. 1993. Los paréntesis de la mirada (Un homenaje a Luis Buñuel). Teruel: Museo de Teruel.
Wenders, Wim. 2005. El acto de ver. Barcelona: Paidós.
Woolrich, Cornell. 1973. La ventana indiscreta y otras narraciones. Barcelona: Acervo.
Žižek, Slavoj. 2002. Mirando al sesgo. Una introducción a Jacques Lacan a través de la cultura popular. Barcelona: Paidós.
Hemerografía
Fanés, Fèlix. 1985. “Història de l’ull: de Redon a Duchamp”. Saber. (2), març-abril: 24-33.
Gubern, Román. 1991. “Tropismos genitales”. Creación estética y teoría de las artes. 3: 40-46.
Twohig, Fleur y Adrian Furnham. 1998. “Lay Beliefs about Overcoming Four Sexual Paraphilias: Fetishism, Paedophilia, Sexual Sadism and Voyeurism”. Pergamon. 24 (2): 267-278.
Fuentes orales
Conversaciones con el Dr. Josep Maria Català, despacho universitario, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, Barcelona.
Websites
Goulet, Marc-André. 2000. “Rear Window, Alfred Hitchcock (États Units, 1954)”. Travelling Avant Website Cinéphile, Le classique du mois, décembre. http://membres.lycos.fr/travelavant/rearwin.htm (08/05).
Guichard, Louis y Strauss, Frédéric. 2005. “Cache (Escondido)”. Golem. http://www.golem.es/cache/director.php (03/06).
Lewis, Sinclair. “Moths in the Arc Light”. s.f. http:www.angeltowns.com/members/shortstories/
lewismoths.html (06/04).
Magritte, René. 1937. Eloge de la dialectique. http://www.elcubismo.museumofixelles.be/.../gal-501479.jpg (08/06)
Weis, Elisabeth. “The Subjective Film: Rear Window”, The Silent Scream – Alfred Hitchcock’s Sound Track, 1982,http://www.zx.un/ss/chapter6.htm (08/05).
Filmografía
Bergman, Ingmar. El manantial de la doncella (Jungfrukallan). Suecia: Svensk Filmindustri, blanco y negro, 88 min, 1959.
Buñuel, Luis. Él. México: Ultramar Films, blanco y negro, 91 min, 1952.
Coppola, Francis Ford. La conversación (The Conversation). Estados Unidos: American Zoetrope, color, 118 min, 1974.
Greenaway, Peter. El contrato del dibujante (The Draughtsman’s Contract). Reino Unido: British Film Institute, color, 104 min, 1982.
Haneke, Michael. Escondido (Caché). Francia – Austria – Alemania – Italia: Les Filmes du Losange / Wega Films / Bavaria Film / Bim Distribuzione, color, 117 min, 2005.
Hitchcock, Alfred. La ventana indiscreta (Rear Window). Estados Unidos: Paramount, color, 114 min, 1954.
Kaplan, Jonathan. Acusados (The Accused). Estados Unidos: Paramount, color, 110 min, 1988.
Lynch, David. Terciopelo azul (Blue Velvet). Estados Unidos: De Laurentiis, color, 120 min, 1986.
Ozon, François. La piscina (Swimming Pool). Francia – Reino Unido: Olivier Delbosc / Marc Missonier, color, 102 min, 2003.
Vigo, Jean. L’Atalante (L’Atalante). Francia: Jacques-Louis Nounez, blanco y negro, 85 min, 1934.