Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
From the Rondon to the Fritanga: Culinary References in the Poetry of Nicaragua
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Poesía
literatura nicaragüense
cocina nicaragüense
discurso culinario
semiología de la comida
Poetry
Nicaraguan literature
Nicaraguan cuisine
culinary speech
food semiology

How to Cite

Villalobos, C. M. (2018). From the Rondon to the Fritanga: Culinary References in the Poetry of Nicaragua. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 44(2), 87–96. https://doi.org/10.15517/rfl.v44i2.34672

Abstract

This article studies the Nicaraguan cuisine as a recurring brand in the lyrical production of this country. Although there are some allusions to this issue in the context of modernist poetry, most references to the Nicaraguan menu are a recent stage, coinciding with the popularization of this genre, after the triumph of the Sandinista Revolution in 1979. Are considered for this study highlights the poem “Menu nica” by Luis Rocha, published in 1996 in his book La vida consciente, as well as texts by Carola Brantone, Esthela Calderón, Blanca Castellón, Edgar Escobar, Roger Fisher and Carlos Perezalonso, among other authors. One of the relevant discoveries of this work is the realization that in Nicaraguan Caribbean poetry, cooking is a priority theme, especially as a strategy to represent the values of regional identity. Thanks to this culinary reference in poetry, it is possible to determine how the syntagmatic and semiotic codes of the Nicaraguan table are constituted.

https://doi.org/10.15517/rfl.v44i2.34672
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alemán Porras, E. y Brooks Vargas, F. (2011). Bluefields en la sangre. Poesía del Caribe Sur Nicaragüense. Managua: 400 elefantes.

Barthes, R. (2006). Por una psico-sociología de la alimentación contemporánea. (L. Torres Salmerón y L. Enrique Alonso, trs.). EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (11), 205-221.

Brantone, C. (2003). Si yo fuera una organillera. Managua: ANIDE.

Calderón, E. (2008). Soplo de corriente vital. Managua: 400 elefantes.

Cardenal, E. (1983). Talleres de poesía: socialización de los medios de producción poéticos. En Talleres de poesía. Antología. Managua: Ministerio de Cultura.

Castellón, B. (2000). Orilla opuesta. Valencia: Editorial Instituto de Estudios Modernistas.

Darío, R. (2016). Poesía completa. Madrid: Editorial Verbum.

Escobar Barba, E. (2003). Intimidaciones nocturnas. Managua: Fondo Editorial CIRA.

Fisher, R. (2001). Vivencias. Managua: SIMEN.

Hurtado de Mendoza, L. (2000). Identidad cultural Magangna en Nicaragua. Managua: Sociedad y Ambiente, consultores.

Perezalonso, C. (2009). Ocaso en el tránsito. Managua: Copy Express. S.A.

Rocha, L. (1996). La vida consciente. Managua: Nueva Nicaragua.

Tejada Gómez, A. (1974). Canto popular de las comidas. Habana: Casa de las Américas.

Valle-Castilo, J. (1993). Poetas modernistas de Nicaragua 1880-1930. Managua: Nueva Nicaragua.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.