Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Can The Subaltern Speak in Contemporary Cuban Short Story?
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

Audio de resumen (Español (España))

Keywords

Short story
Cuba
narratology
Spivak
subalternity
Cuento
Cuba
narratología
Spivak
subalternidad

How to Cite

Ebenhoch, M. (2019). Can The Subaltern Speak in Contemporary Cuban Short Story?. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 45(2), 11–38. https://doi.org/10.15517/rfl.v45i2.39069

Abstract

After the fall of the Berlin Wall, the so-called “Special Period in Times of Peace” began in Cuba. As a consequence of the profound political and social changes, new post-revolutionary discourses emerged in Cuban narrative in the 1990s. This paper examines the representation of subaltern speech, especially the case of characters affected by economic misery, in a corpus of 120 short stories written between 1990-2000. Based on the theoretical concepts of Antonio Gramsci and Gayatri Spivak as well as on the themes dealt in the corpus, the results of the narratological analysis of those fifty-nine short stories that contain descriptions of poverty will be presented and discussed; furthermore, the status of the Cuban author, the literary characters and the literary language will be discussed. The analysis of the narrators is of great importance for the question of subaltern articulation: Among these fifty-nine stories are twenty-nine texts that use homodiegetic narrators, eighteen of which live in miserable conditions. Twenty-three short stories are characterized by heterodiegetic narrators, but in just two texts the readers are faced with an internal focalization that is framed within a subaltern perspective. Three of the seven stories that oscillate between homodiegetic and heterodiegetic narrators are built with poor storytellers.

https://doi.org/10.15517/rfl.v45i2.39069
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Abreu Morales, A. (1997). Lección I. En A. Garrandés (Ed.). Poco antes del 2000: Jóvenes cuentistas cubanos en las puertas del nuevo siglo (pp. 51-55). La Habana: Letras Cubanas.

Acanda, J. L. et al. (1997). Releyendo a Gramsci: hegemonía y sociedad civil. Temas, 10, 75-86. Recuperado de http://temas.cult.cu/sites/default/files/articulos_academicos_en_pdf/Descargar%20art%C3%ADculo%20en_153.pdf

Achúgar, W., Felsberg, U., González Macho, E., Herrero, G., Núñez, A., y Vives, C. (Productores), Gutiérrez Alea, T. y Tabío, J. C. (Directores). (1995). Guantanamera. [Película]. Alemania, Cuba, España: Alta Films, Dritte Produktion, ICAIC, Road Movies y Tornasol Films.

Alonso, N. (1997a). Falsos profetas. En N. Alonso. Tirar la primera piedra (pp. 44-61). La Habana: Letras Cubanas.

Alonso, N. (1997b). Tirar la primera piedra. En N. Alonso. Tirar la primera piedra (pp. 7-14). La Habana: Letras Cubanas.

Arango, A. (2004). Lista de espera. En A. Garrandés (Ed.). Aire de luz: Cuentos cubanos del siglo XX (2 ed.) (pp. 405-428). La Habana: Letras Cubanas.

Arzola, J. L. (1993). Prisioneros en el círculo del horizonte. En S. Redonet (Ed.). Los últimos serán los primeros (pp. 159-170). La Habana: Letras Cubanas.

Arzola, J. L. (1997). Ruinas. En A. Garrandés (Ed.). Poco antes del 2000: Jóvenes cuentistas cubanos en las puertas del nuevo siglo (pp. 26-28). La Habana: Letras Cubanas.

Arzola, J. L. (2000). La banda infinita. En J. L. Arzola. La banda infinita (pp. 37-48). La Habana: Letras Cubanas.

Ashcroft, B., Griffiths, G. y Tiffin, H. (1998). Key Concepts in Post-Colonial Studies. London/New York: Routledge.

Bahr, A. (2000). Olor a limón. En M. Yáñez (Ed.). Habaneras: Diez narradoras cubanas (pp. 77-89). Tafalla: Txalaparta.

Balzaretti, G., Cabrera, F., Cobo, N., González, J., Muñoz, J., Urra, L. y Vives, C. (Productores) y Gutiérrez Alea, T. y Tabío, J. C. (Directores). (1993). Fresa y Chocolate. [Película]. Cuba, España, México: ICAIC, IMCINE, Tabasco Films, Telemadrid y SGAE.

Barfuss, T. y Jehle, P. (2014). Antonio Gramsci zur Einführung. Hamburg: Junius.

Barthes, R. (1968). L’effet de réel. Communications, 11, 84-89.

Behar, S. (2009). La caída del Hombre Nuevo: Narrativa cubana del Período Especial. New York et al.: Peter Lang.

Beverley, J. (1999). Subalternity and Representation. Arguments in Cultural Theory. Durham/London: Duke University Press.

Bobes, M. (1995). Pregúntaselo a Dios. En M. Bobes. Alguien tiene que llorar (pp. 61-69). La Habana: Casa de las Américas.

Bobes, M. (2000). En Florencia diez años después. En M. Yáñez (Ed.). Habaneras: Diez narradoras cubanas (pp. 61-67). Tafalla: Txalaparta.

Booth, W. C. (1961). The Rhetoric of Fiction. Chicago/London: University of Chicago Press.

Cano, J. (2002). Fallen Angels. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 161-185). Madrid: Siruela.

Casamayor-Cisneros, O. (2013). Utopía, distopía e ingravidez: Reconfiguraciones cosmológicas en la narrativa postsoviética cubana. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert.

Castro Varela, M. y Dhawan, N. (2015). Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung (2 ed.). Bielefeld: Transcript.

Chanan, M. (2001). Cuba and Civil Society, or Why Cuban Intellectuals Are Talking about Gramsci. Nepantla: Views from South, 2(2), 387-406.

Collazo, M. (1996). Un asunto de altura en el Niágara. En F. López Sacha (Ed.). La Isla contada: El cuento contemporáneo en Cuba (2 ed.) (pp. 171-192). Donostia: Tercera Prensa-Hirugarren Prentsa.

Díaz Llanillo, E. (2000). El gran golpe. En M. Yáñez (Ed.). Habaneras: Diez narradoras cubanas (pp. 23-25). Tafalla: Txalaparta.

Díaz Mantilla, D. (1993). el punk. En S. Redonet (Ed.). Los últimos serán los primeros (pp. 234-241). La Habana: Letras Cubanas.

Díaz-Pimienta, A. (2002). La guagua. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 157-160). Madrid: Siruela.

Ebenhoch, M. (2013). Representaciones de la pobreza en la cuentística cubana finisecular. En C. Reverte Bernal (Ed.). Actas del XXXIX Congreso del Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana (Cádiz 2012) (pp. 1183-1192). Madrid: Editorial Verbum.

Fernández de Juan, A. (2002). Clemencia bajo el sol. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 77-85). Madrid: Siruela.

Fornet, J. (2006). Los nuevos paradigmas: Prólogo narrativo al siglo XXI. La Habana: Letras Cubanas.

Foucault, M. (1971). L'Ordre du discours. Paris: Gallimard.

Foucault, M. (1994). Dits et Écrits. Paris: Gallimard.

Gala, M. (1997). Anoche, mientras estabas afuera. En A. Garrandés (Ed.). Poco antes del 2000: Jóvenes cuentistas cubanos en las puertas del nuevo siglo (pp. 46-50). La Habana: Letras Cubanas.

Gala, M. (2004). La violencia de las horas. En A. Garrandés (Ed.). Aire de luz: Cuentos cubanos del siglo XX (2 ed.) (pp. 527-537). La Habana: Letras Cubanas.

Garrandés, A. (1997). Fábula de un amor feliz. En A. Garrandés (Ed.). Poco antes del 2000: Jóvenes cuentistas cubanos en las puertas del nuevo siglo (pp. 56-71). La Habana: Letras Cubanas.

Garrandés, A. (2005). Presunciones. La Habana: Letras Cubanas.

Garrido, A. (1999a). El muro de las lamentaciones. En A. Garrido. El muro de las lamentaciones (pp. 11-27). La Habana: Casa de las Américas.

Garrido, A. (1999b). Relato de hombre al margen. En A. Garrido. El muro de las lamentaciones (pp. 83-102). La Habana: Casa de las Américas.

Garrido, A. (2002). Diana cazadora and Colorado Springs. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 213-222). Madrid: Siruela.

Garrido, A. (2004). Los tejedores de Anna Welsel. En A. Garrandés (Ed.). Aire de luz: Cuentos cubanos del siglo XX (2 ed.) (pp. 468-472). La Habana: Letras Cubanas.

Garrido Rodríguez, A. (1993). Desde el jardín. En S. Redonet (Ed.). Los últimos serán los primeros (pp. 179-185) La Habana: Letras Cubanas.

Gil, G. (Productor y director). (2002). La Habana escrita. [Película]. s.l.: s.n.

Gramsci, A. (1975). Quaderni del carcere. (vol. 3). (Ed. V. Gerratana). Torino: Giulio Einaudi.

Greaney, P. (2008). Untimely Beggar: Poverty and Power from Baudelaire to Benjamin. Minneapolis/London: University of Minnesota Press.

Greimas, A. J. (1966). Sémantique structurale. Recherche de méthode. Paris: Larousse.

Guerra Naranjo, A. (2002a). Corazón partido bajo otra circunstancia. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 53-75). Madrid: Siruela.

Guerra Naranjo, A. (2002b). Finca Vigía. En A. Guerra Naranjo. Blasfemia del escriba (2 ed.) (pp. 9-30). La Habana: Letras Cubanas.

Guerra Naranjo, A. (2002c). Los heraldos negros. En A. Guerra Naranjo. Blasfemia del escriba (2 ed.) (pp. 163-179). La Habana: Letras Cubanas.

Guerra Naranjo, A. (2002d). Otra vez Arnaldo. En A. Guerra Naranjo. Blasfemia del escriba (2 ed.) (pp. 31-43). La Habana: Letras Cubanas.

Gutiérrez, P. J. (2001a). Los caníbales. En P. J. Gutiérrez. Trilogía sucia de La Habana (7 ed.) (pp. 324-331). Barcelona: Anagrama.

Gutiérrez, P. J. (2001b). Yo, revolcador de mierda. En P. J. Gutiérrez. Trilogía sucia de La Habana (7 ed.) (pp. 101-105). Barcelona: Anagrama.

Haug, S. (2003). Piedad. En J. Shor (Ed.). Nueva narrativa cubana (pp. 37-47). Santiago de Chile: RIL.

Huertas Uhagón, B. (1993). Ensayo de un cambio: La narrativa cubana de los ‘80. La Habana: Casa de las Américas.

Jesús, P. (2002). El retrato. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 251-270). Madrid: Siruela.

Kayser, W. (1971). Das sprachliche Kunstwerk: Eine Einführung in die Literaturwissenschaft. Bern/München: Francke.

Llano, E. (2002). Greenpeace. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 107-118). Madrid: Siruela.

Llano, E. (2004). Las treinta monedas de la Virgen. En A. Garrandés (Ed.). Aire de luz: Cuentos cubanos del siglo XX (2 ed.) (pp. 584-591). La Habana: Letras Cubanas.

López Sacha, F. (2002). Dorado mundo. En F. López Sacha. Dorado mundo (2 ed.) (pp. 55-72). La Habana: Letras Cubanas.

López Sacha, F. (2006). Pastel 'flameante'. La Habana: Letras Cubanas.

Mateo Palmer, M. (2005). Ella escribía poscrítica (2 ed.) La Habana: Letras Cubanas.

Martín Sevillano, A. B. (2004). Cuento cubano actual (1985-2000). (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

Martínez Heredia, F. (2001). Gramsci in 1960s Cuba. Nepantla: Views from South, 2(2), 373-385.

Mejides, M. (2004). Rumba Palace. En A. Garrandés (Ed.). Aire de luz: Cuentos cubanos del siglo XX (2 ed.) (pp. 429-441). La Habana: Letras Cubanas.

Menéndez, R. (1993). Tocata y fuga en cuatro movimientos y tres reposos. En S. Redonet (Ed.). Los últimos serán los primeros (pp. 228-233). La Habana: Letras Cubanas.

Menéndez, R. (2002). La verticalidad de las cosas. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 279-297). Madrid: Siruela.

Mitrani, D. (2002). No hay regreso para Johnny. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 141-156). Madrid: Siruela.

Morton, S. (2003). Gayatri Chakravorty Spivak. London/New York: Routledge.

Nandi, M. (2007). M/Other India/s: Zur literarischen Verarbeitung von Armuts- und Kastenproblematik in ausgewählten Texten der indisch-englischen und muttersprachlichen indischen Literatur seit 1935. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Noemi Voionmaa, D. (2003). Estética de la pobreza en la literatura latinoamericana. (Tesis doctoral). Yale University, Estados Unidos.

Padura, L. (1996). El cazador. En F. López Sacha (Ed.). La Isla contada: El cuento contemporáneo en Cuba (2 ed.) (pp. 139-154). Donostia: Tercera Prensa-Hirugarren Prentsa.

Paz, S. (2004). El lobo, el bosque y el hombre nuevo. En A. Garrandés (Ed.). Aire de luz: Cuentos cubanos del siglo XX (2 ed.) (pp. 442-464). La Habana: Letras Cubanas.

Palacio Rame, E. M. (1993). El amor oscuro. En S. Redonet (Ed.). Los últimos serán los primeros (pp. 195-206). La Habana: Letras Cubanas.

Perdomo, M. (1997). Los amantes de Konarak. En A. Garrandés (Ed.). Poco antes del 2000: Jóvenes cuentistas cubanos en las puertas del nuevo siglo (pp. 81-89). La Habana: Letras Cubanas.

Pérez, N. (2003). Josiane. En J. Shor (Ed.). Nueva narrativa cubana (pp. 21-35). Santiago de Chile: RIL.

Ponte, A. J. (2002). Un arte de hacer ruinas. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 123-139). Madrid: Siruela.

Portela, E. L. (1993). La urna y el nombre (Un cuento jovial). En S. Redonet (Ed.). Los últimos serán los primeros (pp. 261-269). La Habana: Letras Cubanas.

Portela, E. L. (2002). El viejo, el asesino y yo. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 313-334). Madrid: Siruela.

Quintana Veiga, J. A. (2006). Mi amor y mi caña. En H. Arango (Ed.). Maneras de narrar: Cuentos del Premio La Gaceta de Cuba (1993-2005) (pp. 85-101). La Habana: Unión.

Redonet, S. (1999). Bis repetita placent (Palimpsesto). En S. Redonet (Ed.). Para el siglo que viene: (Post)novísimos narradores cubanos (pp. 9-23). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Ribeaux, A. (1997). Les Demoiselles d'Avignon. En A. Garrandés (Ed.). Poco antes del 2000: Jóvenes cuentistas cubanos en las puertas del nuevo siglo (pp. 103-107). La Habana: Letras Cubanas.

Robles, A. (2006). Los muertos. En H. Arango (Ed.). Maneras de narrar: Cuentos del Premio La Gaceta de Cuba (1993-2005) (pp. 41-52). La Habana: Unión.

Rodríguez, M. A. (2006). En la Tierra de la Reina Maud. En H. Arango (Ed.). Maneras de narrar: Cuentos del Premio La Gaceta de Cuba (1993-2005) (pp. 53-61). La Habana: Unión.

Rössner, M. (Ed.). (2002). Lateinamerikanische Literaturgeschichte (2 ed.). Stuttgart/Weimar: Metzler.

Rubio Cuevas, I. (2001). La doble insularidad de los novísimos narradores cubanos. En C. Allemany Bay, R. Mataix Azuar y J. C. Rovira Soler (Eds.). La isla posible: III Congreso de la Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos (pp. 547-554). Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Sánchez, J. M. (Yoss). (2002). La causa que refresca. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 245-250). Madrid: Siruela.

Sánchez, J. M. (Yoss). (2004a). Hermes. En A. Garrandés (Ed.). Aire de luz: Cuentos cubanos del siglo XX (2 ed.) (pp. 544-561). La Habana: Letras Cubanas.

Sánchez, J. M. (Yoss). (2004b). Lo que dejaron los rusos. Temas, 37-38, 138-144.

Santiesteban, Á. (2002). Lobos en la noche. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 191-203). Madrid: Siruela.

Spivak, G. C. (1987). In other Worlds. Essays in Cultural Politics. New York/London: Methuen.

Spivak, G. C. (1988). Can the Subaltern Speak? En C. Nelson y L. Grossberg (Eds.). Marxism and the Interpretation of Culture (pp. 271-313). Houndmills/London: MacMillan Education.

Spivak, G. C. (1990). The Post-Colonial Critic: Interview, Strategies, Dialogues. (Ed. S. Harasym). New York/London: Routledge.

Spivak, G. C. (1996). The Spivak Reader: Selected Works of Gayatri Chakravorty Spivak. (Eds. D. Landry y G. MacLean). New York/London: Routledge.

Spivak, G. C. (1999). A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of the Vanishing Present. Cambridge (Massachusetts)/London: Harvard University Press.

Torralbas Caurel, J. M. (1993). Último tren a Londres. En S. Redonet (Ed.). Los últimos serán los primeros (pp. 90-97). La Habana: Letras Cubanas.

Uxó, C. (2010). Los Novísimos cubanos: primera generación de escritores nacidos en la Revolución. Letras Hispánicas, 7, 186-198. Recuperado de http://gato-docs.its.txstate.edu/

Valdés, Z. (2002). Retrato de una infancia habanaviejera. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 17-24). Madrid: Siruela.

Valle, A. (2004). Mambrú no fue a la guerra. En A. Garrandés (Ed.). Aire de luz: Cuentos cubanos del siglo XX (2 ed.) (pp. 506-522). La Habana: Letras Cubanas.

Valle Ojeda, A. (1993). Miedo. En S. Redonet (Ed.). Los últimos serán los primeros (pp. 195-197). La Habana: Letras Cubanas.

Vega, A. L. (2002). Esperando a Elio. En M. Strausfeld (Ed.). Nuevos narradores cubanos (2 ed.) (pp. 223-231). Madrid: Siruela.

Vega Serova, A. L. (1998). Erre con erre. En A. L. Vega Serova. Catálogo de mascotas (pp. 99-115). La Habana: Letras Cubanas.

Venero, A. (2003). Luces. En J. Shor (Ed.). Nueva narrativa cubana (pp. 49-58). Santiago de Chile: RIL.

White, H. (1973). Metahistory. The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore/London: Johns Hopkins UP.

Whitfield, E. (2008). Cuban Currency: The Dollar and “Special Period” Fiction. Minneapolis/London: University of Minnesota Press.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.