Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica ISSN Impreso: 0377-628X ISSN electrónico: 2215-2628

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/oai
Eva´s Will: A Critical Review of Juan Martini`s <em>Cine</em> (<em>Cinema</em>) Trilogy
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

Audio de resumen (Español (España))

Keywords

Literature and politics
contemporary argentinian narrative
Juan Martini
Eva Perón
peronist myth
Literatura y política
narrativa argentina contemporánea
Juan Martini
Eva Perón
mito peronista

How to Cite

Rogna, J. E. (2019). Eva´s Will: A Critical Review of Juan Martini`s <em>Cine</em> (<em>Cinema</em>) Trilogy. Journal of Philology and Linguistics of the University of Costa Rica, 45(2), 41–55. https://doi.org/10.15517/rfl.v45i2.39099

Abstract

In this study we will analyze the construction of Eva Perón as developed in Cine (Cinema), a triad of novels by Rosario-born writer Juan Martini (1944). We will base this study on the hypothesis that the changes experienced by Argentina over the last decade may have promoted the resurgence of Evita’s “political potentiality”, apparently “warded off” during the first years of this century (Saítta, 2002). In sync with this phenomenon and relying on literary fiction, Martini models an Eva in swift transition towards her political radicalization and mythical fate. Thus, her image has not ended up subsumed under the black anti-Peronist legend, the Justicialist hagiographic pitch, or the “artifact” forged by show business (Soria 2005); on the contrary it has come to embody the essence of the “Peronist myth” (Casullo 2008) out of the “hybridization” between the “logics of representation” of the State and the cultural industry that Peronism founded and which enabled Evita’s passage to the “legendary” dimension of “collective imagination” (Rosano 2006). We will additionally examine the subjective composition of Sivori, the film-maker who seeks to create an erratic film trilogy about Eva Perón, so as to contrast their respective wills and their dissimilar senses of transcendence.

https://doi.org/10.15517/rfl.v45i2.39099
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aira, C. (1998). La trompeta de mimbre. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Avellaneda, A. (1983). El habla de la ideología. Buenos Aires: Sudamericana.

Baudrillard, J. (1991). La transparencia del mal. Barcelona: Editorial Anagrama.

Borges, J. L. (1998a). El hacedor. Madrid: Alianza Editorial.

Borges, J. L. (1998b). El Aleph. Madrid: Alianza Editorial.

Borroni, O. y Vacca, R. (1970). La vida de Eva Perón. Testimonios para su historia (Tomo I). Buenos Aires: Galerna.

De Mondonça, I. y Lafosse, J. P. (2006). Evita sobrevive. Archivos de la revista el interpretador. Recuperado de https://revistaelinterpretador.wordpress.com/2016/11/26/evita-sobrevive-representaciones-de-eva-peron-en-la-literatura-argentina/

Campbell, J. (1972). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Castiñeira de Dios, J. M. (2015). Eva Perón. El Avión Negro, (38), 42.

Casullo, N. (2008). Peronismo. Militancia y crítica (1973-2008). Buenos Aires: Colihue.

Consiglio, J. (2010). Sobre Cine II. Eterna Cadencia. Recuperado de https://eternacadencia.com.ar/blog/editorial/presentaciones/item/sobre-cine-ii.html

Echeverría, E. (1979). La cautiva. El matadero. Ojeada retrospectiva. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

González, H. (2011). Kirchnerismo: una controversia cultural. Buenos Aires: Colihue.

Herrendorf, D. (2003). Evita, la Loca de la Casa. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Martínez, T. E. (1995). Santa Evita. Buenos Aires: Planeta.

Martini, J. (2009). Cine. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Martini, J. (2010). Cine II - Europa, 1947. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Martini, J. (2011). Cine III - La inmortalidad. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Olivari, N. (24 de agosto de 1952). Ella. La Prensa. Buenos Aires: Argentina.

Perón, E. (2012). Mi mensaje. Rosario: Fundación Ross.

Pigna, F. (2012). Evita. Jirones de su vida. Buenos Aires: Planeta.

Pons, C. y Soria, C. (Eds.) (2005). Delirios de grandeza. Los mitos argentinos: memoria, identidad, cultura. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Posse, A. (1994). La pasión según Eva. Buenos Aires: Emecé.

Rosano, S. (2006). Rostros y máscaras de Eva Perón. Imaginario populista y representación. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Saítta, S. (17 de julio de 2002). De actriz a personaje literario. La Nación. Recuperado de www.lanacion.com.ar/221755-de-actriz-a-personaje-literario

Sacca, Z. (2003). Eva Perón, de figura política a heroína de novela. Quito: Ediciones Abya Yala/Universidad Andina Simón Bolívar.

Sarlo, B. (2003). La pasión y la excepción. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Sarmiento, D. F. (1979). Facundo. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Sebreli, J. J. (2008). Comediantes y mártires. Ensayo contra los mitos. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Soria, C. (2005). Los cuerpos de Eva. Anatomía del deseo femenino. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Susti González, A. (2007). “Seré millones”. Eva Perón: melodrama, cuerpo y simulacro. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Torres Roggero, J. (1983). Eva Perón y la dignificación de la mujer. Buenos Aires: Instituto Leopoldo Marechal.

Zunini, P. (2010). Entrevista. “El proyecto de Evita era más socialista que peronista”. Sitio web de Juan Martini. Recuperado de https://sites.google.com/site/martinitaller/entrevistas

Comments

Downloads

Download data is not yet available.