Abstract
This paper studies the historical impact of stylistics and its effects in Costa Rica. It is based on a publication made by Manuel Picado in 1975 where he summarizes the postulates of stylistics according to Amado Alonso. This methodology of analysis of verbal expression emerged in the early twentieth century as part of structural linguistics, but its main applications were in the field of literary studies. Through the style, manifested in the form, the creative spirit is accessed, either to value a specific author or to characterize a cultural group. The paper studies its passage through the idealist schools of Germany and Spain and the boom it had in Latin America. In the last part, is analyzed the mark that it left in Costa Rican literary studies: from the study of style in the framework of the literary prescriptive to the first stylistic glimpses with Roberto Brenes Mesén and Arturo Agüero Chaves. In this context, the work of Abelardo Bonilla of 1967 stands out. He tried to explain, with literary examples, the style of the Costa Rican spirit.
References
Agüero Chaves, A. (1956). Estudio epilogal sobre la obra de don Fabio Baudrit G. En F. Baudrit (Ed.), Cifra antológica (pp. 293-341). San José: Trejos hnos.
Alfaro Aguilar, V. (1978). Algunos recursos poéticos empleados por Jorge Debravo para la expresión de la polaridad: poseedores/desposeídos en Nosotros los hombres. (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica.
Alvarado de Ricord, E. (1960). Estilo y densidad en la poesía de Ricardo J. Bermúdez. Panamá: Imprenta Nacional.
Alvarado de Ricord, E. (1968). La obra poética de Dámaso Alonso. Madrid: Editorial Gredos.
Alvarado de Ricord, E. (1973). Aproximación a la poesía de Ricardo Miró. Panamá: Incude.
Alvarado de Ricord, E. (1978). Rubén Darío y su obra poética. Montevideo: Biblioteca Nacional.
Bally, Ch. (1962). El lenguaje y la vida. (Amado Alonso, Trad.). (4 ed.). Buenos Aires: Editorial Losada. S. A.
Battistessa, A. (1965). El poeta y su poema. Buenos Aires: Editorial Nova.
Bonilla, A. (1967). Estilística del lenguaje costarricense. San José: Publicaciones Universidad de Costa Rica.
Bonilla, H. (1962). Luis Dobles Segreda, memorialista de Heredia. (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica.
Brenes Mesén, R. (1923). Las categorías literarias. Cuadernos de pedagogía y otros estudios. San José: Ed. J. García Monge.
Brenes Mesén, R. (1974). El ritmo de la prosa española. En M. E. Dengo (Ed.), Roberto Brenes Mesén (pp. 395-403). San José: Ministerio de Cultura Juventud y Deportes.
Camacho, J. A. (1965) La prosa artística de Carlos Salazar Herrera en Cuentos de Angustias y Paisajes. (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica.
Castagnino, R. (1971). El Análisis literario: introducción metodológica a una estilística integral. (3 ed.). Buenos Aires: Editorial Nova.
Castañeda, F. (1948). Lecciones de Retórica o Literatura Preceptiva. (6 ed.). México: s.e.
Castro Robles, G. (1975). Análisis estilístico de Mamita Yunai. (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica.
Cordero Elizondo, A. (1981). Dos poetas costarricenses al trasluz de la estilística: Lisímaco Chavarría y Jorge Debravo. San Ramón: Centro Regional de Occidente, Coordinación de Investigación.
D’Alton, C. (1990). Literatura y Lengua. Ensayos didácticos. San José: EUNED.
Duncan, Q., González, J., Jiménez G. y Mora, M. (1995). Historia crítica de la narrativa costarricense. San José: Editorial Costa Rica.
Estrada, R. (1926). Sobre los estudios estéticos. San José: Imprenta Alsina.
Fernández Retamar, R. (1958). La Idea de la estilística. La Habana: Departamento de Relaciones Culturales.
Fonseca, J. (1963). Gentes y gentecillas, estudio de una novela. (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica.
Gómez R., F. (1999). La crítica literaria del siglo XX. Madrid: EDAF.
González Durán, R. (1989). Análisis semántico-estructural y estilístico del libro de poemas Vórtices de Jorge Debravo. (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica.
González Picado, J. (1989). Conceptos básicos de estilística. San José: Editorial Fernández Arce.
González Picado, J. (2002). Análisis estilístico de Mamita Yunai. San José: APSE.
Herra, M. y Rodríguez, F. (1989). La estilística: una opción para el análisis literario. San Ramón, Costa Rica: Sede de Occidente.
López, M. E. (1973). Estudios sobre poesía. San Salvador: Ministerio de Educación. Dirección de Publicaciones.
López, M. E. (1974). Interpretación social del arte. San Salvador: Ministerio de Educación. Dirección de publicaciones.
Martín, J. L. (1973). Crítica estilística. Madrid: Editorial Gredos.
Muñoz Meany, E. (1951). Preceptiva literaria. Guatemala: Ministerio de Educación Pública.
Picado, M. (1975). La estilística de Amado Alonso. Revista de Filología y Lingüística, 1(2), 97-102.
Reyes, A. (1944). El deslinde: prolegómenos a la teoría literaria. México: Colegio de México, Centro de estudios literarios.
Reyes, A. (1945). Tres puntos de exegética literaria. Jornadas. (vol. 38). México: Colegio de México, Centro de Estudios Sociales.
Valverde Arguedas, J. A. (1973). Vida y estilo de Porfirio Barba Jacob. (Tesis de grado). Universidad de Costa Rica.
Villalobos, C. (2010). La obra crítica de Matilde López: los espejos sociales de la literatura. Cultura, (104), 51-59.
Vincenzi P., M. (1939). La enseñanza del estilo. San José: Imprenta Española Soley y Valverde.
Vincenzi P., M. (1940). Perspectiva literaria y composición. San José: Imprenta Lehmann.
Zamora Elizondo, H. (1931). Orientación literaria. San José: Imprenta Alsina.